Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

julianoack

Trådstartare
Hej.

Jag undrar om det är möjligt att min häst att inte slänga i sig sitt kraftfoder då han ofta får kolik utav detta. Det bästa hade varit om jag kunde lära honom att äta långsamt istället för att begränsa mat-intaget. Någon som har lyckats med detta?
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Min häst kastar också i sig kraftfodret, jag slängde i en boll ett tag i krubban, sen kastade han ur den, så nu har han ett vedträ i krubban vilket begränsar tiden för mängden mat och han får kämpa lite :) kanske nått sånt?
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Testa att ge hö/hösilage innan kraftfodret så att hästen ätit lite och "lugnat ner sig" innan kraften kommer.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Ja kanske det. Men funderar på om man måste göra så. begränsa hästen. Hade jag varit häst så hade jag blivit skit irriterad över det där vedträt. :P
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Blanda i hackad lucern så måste hästen tugga och då går det genast långsammare.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

blanda i lusern eller annat strå(hackat hö t ex), och ha i en stor rund sten i krubban så hästen måste flytta runt den för att komma åt fodret.
bollar och andra lätta saker kommer garanterat att kastas ur, men en stor sten är lite jobbigare :devil:.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

min var jätte irriterad över att det låg något i vägen dom första 2 veckorna, nu bryr han sig inte, han vet att det ligger där och att han inte kan göra något åt det. Visserligen så döljer det bara problemet för tar jag bort det så äter han lugnt en stund sen inser han att han kan kasta i sen kraften, han bara är sån :P
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Förresten äter hästen någon form av kraftfoder i vildmarken? eller äter de bara gräs då? måste jag ge min häst kraftfoder?

Eller ska man baka kraftfoder kakor?
nån som provat?
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Jag ger bara min kraftfoder för att väga upp bristerna i höet. annars får han bara leva på gräs, hö och saltstenen :)
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Hej.

Jag undrar om det är möjligt att min häst att inte slänga i sig sitt kraftfoder då han ofta får kolik utav detta. Det bästa hade varit om jag kunde lära honom att äta långsamt istället för att begränsa mat-intaget. Någon som har lyckats med detta?

Låt hästen äta grovfoder en halvtimme eller så innan du ger krubbmaten.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

blanda i lusern eller annat strå(hackat hö t ex), och ha i en stor rund sten i krubban så hästen måste flytta runt den för att komma åt fodret.
bollar och andra lätta saker kommer garanterat att kastas ur, men en stor sten är lite jobbigare :devil:.

Skulle med föreslå precis det här. Hästen får som sagt mer att jobba med och bonusen blir ju med att det blir mindre spill vid sidan om. Hästen får lättare och långsammare i sig det han vill ha (och skall ha)...

Sen beror det lite på hur hungrig hästen är när den får kraften. Får den en tuss hö innan i hagen eller boxen så äter den kanske kraften lugnare sen..
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Förresten äter hästen någon form av kraftfoder i vildmarken? eller äter de bara gräs då? måste jag ge min häst kraftfoder?

Eller ska man baka kraftfoder kakor?
nån som provat?

Ta en analys på grovfodret och räkna ut en foderstat.
Du kanske inte ens behöver ge kraftfoder och därmed slippa kolik som din häst får när den inhalera det...
Vad får den för kraftfoder nu?
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Förresten äter hästen någon form av kraftfoder i vildmarken? eller äter de bara gräs då? måste jag ge min häst kraftfoder?

Eller ska man baka kraftfoder kakor?
nån som provat?

Nej man behöver inte ge kraftfoder.
"Ute i naturen" äter de ju bara gräs.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Ta en analys på grovfodret och räkna ut en foderstat.
Du kanske inte ens behöver ge kraftfoder och därmed slippa kolik som din häst får när den inhalera det...
Vad får den för kraftfoder nu?

han får en blandning som till mestadels består av havrekross
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Jag blöter allt kraftfoder, tar längre tid att äta och man får i dem lite extra vatten på köpet :)
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Hur ser era foder rutiner gällande grov foder ut över dygnet ?
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Blanda lite hö eller halm i kraftfodret. Då måste han tugga mera och kan inte kasta i sig så fort.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Hej.

Jag undrar om det är möjligt att min häst att inte slänga i sig sitt kraftfoder då han ofta får kolik utav detta. Det bästa hade varit om jag kunde lära honom att äta långsamt istället för att begränsa mat-intaget. Någon som har lyckats med detta?

Blöt kraftfodret, helst en stund innan du fodrar så att det blir riktig gröt av maten. Blanda lucernhack (om hästen behöver) annars hö/silage i kraftfodergröten. Fodra gärna hö/silage innan kraften så att den värsta "panikhungern" är över.
Stenar i krubban funkar faktiskt väldigt bra, hästen vänjer sig och lugnar sig så länge stenarna ligger där.
Detta funkade på min matgalna lilla ponny för många år sedan :)
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Bara som en liten parentes så ger jag aldrig kraftfoder utan att hästen har fått stå och äta hö eller silage en stund innan så att magen kommer igång. Har lärt mig sedan jag var liten att göra så.
 
Sv: Kan jag få min häst att inte slänga i sig kraftfoder?

Min medryttar häst slänger i sig maten och har även tidigare fått foderstrupsförstoppning av detta. Hon har inte haft det på flera år eftersom att vi blandar fodret med mycket vatten innan hon får det, så att hon nästan får dricka upp det. Hon får i sig det snabbt ändå men minskar hennes risk för att få förstoppning!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp