Kan jag använda inspänningstyglar?

O

oneway3

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med min 4 årige ponny. I longeringen stressar han bara upp sig, slappnar inte av och går som en strutts, jag funderar på att testa någon typ av inspänning eller vad tycker ni?

Sv: Kan jag använda inspänningstyglar?

tror du att hästen skulle bli mindre stressad för att du sätter på inspänningstyglar? :crazy:

ta reda på varför han är stressad och lös det! behandla inte symptomen utan gör nåt åt orsaken! (sen tror jag knappast inspänningstyglar skulle hjälpa dig det minsta)

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med min 4 årige ponny. I longeringen stressar han bara upp sig, slappnar inte av och går som en strutts, jag funderar på att testa någon typ av inspänning eller vad tycker ni?
Det är en ung ponny, så stressen kommer nog av att den inte riktigt förstår vad den ska göra. Någon inspänning skulle nog bara ge en mer stressad ponny tror jag. Så mitt råd är att träna på utan inspänningar och öva mycket halter och så, bara för att hästen ska lära sig att lyssna.

Sluta med longeringen istället och öva närmare honom. I longeringen tappar han troligtvis balanser och blir stressad av det. Inspänningstyglar skulle bara öka han obalans och oro.
Markövningar nära honom. Halter igångsättningar, böjning och sidvärtsövningar.

Ta reda på varför han är stressad, hade samma problem med min fd häst. Låt det ta tid, eftersom att ponnyn är så pass ung så måste den hinna vänja sig vid allt nytt som händer. Beröm & ge eftergift när den gör rätt. Inspänningstyglar kan göra det värre, man löser inte problemet på rätt sätt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
632
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama