Kan islandshästar bocka?

Sv: Kan islandshästar bocka?

Precis, vi måste motarbeta detta, å det bestämdaste.
Islandshästen har inga humörväxlingar, den är alltid glad.
Den bryr sig inte om vem som rider den, även en nyfödd kan åka isis.
Om du säger tölt så töltar den, om du vill något annat, köp en shettis.
Den kan äta bark och leva på luft och har hovar av stål.
Den går på fjället tills den är 12 år sen tar man hem dom, sätter på en sadel och använder den på turridning.
Den kan bära 200 kg lönnfeta gubbar och kan inte sparka en människa eller bitas.

Har jag glömt något?:angel:

Men det var väl en ganska bra sammanfattning :laugh:

Kan det va en maskerad fjording jag köpt ändå tro....? :confused:

Nääää dom kan det inte:D dom bara stå i en hage och kan inge annat göra.Jo man kan enbart sadlas och rida ut i skogen rider man mer än 5 minuter på en grusväg så dör den!

Maskerad fjording? Är den fet på gränsen till livshotande, har stubbman och är envis som synden så har du troligen rätt. Är den dessutom hård i munnen och lat så har du definitivt rätt.

Precis, vi måste motarbeta detta, å det bestämdaste.
Islandshästen har inga humörväxlingar, den är alltid glad.
Den bryr sig inte om vem som rider den, även en nyfödd kan åka isis.
Om du säger tölt så töltar den, om du vill något annat, köp en shettis.
Den kan äta bark och leva på luft och har hovar av stål.
Den går på fjället tills den är 12 år sen tar man hem dom, sätter på en sadel och använder den på turridning.
Den kan bära 200 kg lönnfeta gubbar och kan inte sparka en människa eller bitas.

Har jag glömt något?:angel:

Mycket OT

:bump: Du har just beskrivit min livslevandes häst :D

Fast seriöst, jag var och provred en islandshäst hos en tjej som för övrigt hade stora hästar och när jag försökte samla den lille för tölt så sa hon; -"Så där rider man inte islandshäst, det är dressyr" och fortsatte med; -"Höj handen och sparka på så töltar han".......

Blir så ledsen av sånthär :cry:... Varför ska man banka på en häst och glömma allt vad god ridning är bara för att det råkar vara av en viss ras? Fattar inte detta!!!

Som sagt, de kan bocka. Jag har aldrig drabbats av det då våra hästar faktiskt varit alltför artiga och aldrig bockat med ryttare på men däremot i fritt tillstånd i hagen.

Artiga?
Kan jag skicka min på vett & etikett läger hos dig?;)

Allvarligt.. jag pratade med en EQT härom dagen som sa att hon tycker att isisar är svarta (nervösa, känsliga) eller vita (coola, lugna).
Jag är böjd att hålla med, har sällan mött någon mitt i mellan.

Min är definitivt svart i så fall, fast går mot det vita :) Vad säger ni?

Ehh, nej tyvärr så tror jag inte färgen har ett smack med temperamentet att göra. Sveriges största rikspucko till islandshäst och tillika galenpanna har jag träffat på i just en skimmel, den hade allt..... av det man inte önskade.

Gammelman är svartbrun, tryggheten själv och lika säker som ett kassaskåp.

Tror att hon menade att de va antingen eller, inte att det hade med färgen att göra :D

kl. Min Audur måste vara någon annan ras än islandshäst, eftersom han kan bocka i tölt.. :D

Nej nej :)
Jag syftade inte på färgen, utan mer att det inte var några gråzoner i temperamentet :)

Men jag har mött mitt mellan, har en själv faktiskt. Lugn att ha med och göra, men känslig för ryttare under ridning. Han är villig, dock inte i närheten av sin mor. Moderskapet är det coolaste man kan hitta, men oerhört mycket vilja under ridning. Annars kunde man vända ut och in på henne.

haha aa det kan dom :P Men jag tror inte heller att jag har sett det lika ofta som på en "vanlig" häst, jag tror att många isisar är lite snällare :P hehe alla jag har träffat (:

*kl*

Affe har blivit en bockhäst dagligen nu sen unghästen kom :D
bilder från igår

Joodåå vår snälla Små Islandshästar dom kan bocka dom med :devil::grin:

Haha , förtillfället min unghäst som jag håller på att rida in..inbjudande :D

27822382.jpg

Matte har spänt in täcket så hemskt att jag skuttar fram :D

20812599.jpg

Isländsk kampsport :D

UNDERBARA BILDER :love:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka