kan inte stå lindad...

Breccia_

Trådstartare
min tokhäst kan inte stå lindad i boxen, och ibland behövs ju det, som nu t.ex. skulle det vara perfekt om han kunde vara lindad om nätterna då han svullnat i fram.
men det går inte, han strimlar både paddar o lindor. samma sak med hagskydden i fram, det går bara inte, ALLT ska han äta på.
vågar inte heller sätta på kyllera för då äter han väl upp benen på sig istället :crazy:
vad gör man?

Sv: kan inte stå lindad...

Sätter på honom en sån där grej som sitter under hakan kanske? Som hästar som biter andra hästar har. Han kan kanske ha den på natten bara. De kan ju äta med en sådan.

Finns "haklappar" man kan ha till såna hästar, när man verkligen behöver ha lindat eller så. Jag har sett dem i läder och i plast, man sätter fast den i grimman har jag för mig.

(känner nu att denna kanske skulle ha legat på utrustning men men)
vart kan man köpa sådana?

Min häst är likadan, men med åren så är det tackochlov inte alltid han biter sönder lindorna.
Men bara ibland kan bli dyrt nog!

Han har bitit av sig ett Back on Track (300:-/st), samt nyss när han vrickat sig och jag rekommenderades ha stödbandage i hagen ett tag, så bara tog han tag i det och slet sönder ena lindan.
Jag hade alltså fått köpa dessa stödbandage extra, för sådant använder jag aldrig annars, 250:- för 2 st.
Blir man förbannad eller!? :mad:
Faktiskt de enda gångerna jag kallar min häst för häst- :devil: ...

Nåväl, jag använder ett medel som heter No Bite som jag köpt på Lantmännen. Att han lyckades bita av de ovanstående, var att jag var dum nog att tro han slutat med fasonerna, och inte smörjt på ngt No Bite.
Med No Bite rör han inte lindorna! :bow:
Och det är färglöst, lätt att lägga på och kladdar inte! Som salva.
Så prova det, det funkar kanon! Och burken räcker ju flera år!

No Bite fungerar på täcken också, för han bet sönder dem också som unghäst.

Man kan spraya med anti-bitspray med. Det har jag gjort på mina täcken för att inte unghästen ska riva ner dem från täckeshängaren.

Jaa, jag har också en marodör! Spray låter bra!

Det heter "tvi" eller nåt sånt och finns på B*rjes!

Man pumpar upp ett tryck sen är det bara att spraya på sakerna. Funkar på väggar och täcken, så då borde det ju gå på benlidor. Mindre kladd iaf! :)

Jag vet faktiskt inte. Tror att det har funnits på typ hööks eller börjes, i plast, förut?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar