kan inte sitta ner i traven! HJÄLP!!!

Elinrider

Trådstartare
hej,
jag undrar om någon har något tips på hur jag kan komma ner i sadeln och sitta ner i traven. har ingen som kan longera mig, har ingen annan häst att träna på, är lite rädd för att ramla av om jag rider barbacka och måste lära mig fort.
hästen jag rider är en ridtravare och om jag försöker trycka mig ner i sadeln så stannar han. om jag håller om med benen så ökar han farten. jag kan sitta ner i andra hästars trav men inte i hans trav.
så har du något tips så får du gärna skriva det.
1

hej,
jag undrar om någon har något tips på hur jag kan komma ner i sadeln och sitta ner i traven. har ingen som kan longera mig, har ingen annan häst att träna på, är lite rädd för att ramla av om jag rider barbacka och måste lära mig fort.
hästen jag rider är en ridtravare och om jag försöker trycka mig ner i sadeln så stannar han. om jag håller om med benen så ökar han farten. jag kan sitta ner i andra hästars trav men inte i hans trav.
1
Men varför ska du rida barbacka i trav på en travare? :confused: Har du helt slutat ta ridlektioner och rider enbart privat?

Men varför ska du rida barbacka i trav på en travare? :confused: Har du helt slutat ta ridlektioner och rider enbart privat?
många har sagt att ett sätt att lära sig sitta ner i traven är att rida barbacka men det funkar inte för mig. jag rider enbart privat

många har sagt att ett sätt att lära sig sitta ner i traven är att rida barbacka men det funkar inte för mig. jag rider enbart privat
Jag tycker du fått bra svar i dina andra trådar, att rida själv på en fd travare när du bara ridit i tre år är ingen quick fix. Det hjälper inte med olika grimmor, bett och (st)hjälptyglar när både du och antagligen hästen är för outbildade. Det går inte att lära sig rida på nätet, du behöver en instruktör som hjälper dig på plats.

hej,
1

Rid bara några steg, sedan sakta av. Klappa och beröm.

Det är verkligen jättebra med en person på plats som kan hjälpa dig. Finns det någon tränare som håller på med Centrerad Ridning i ditt område? Googla gärna på det. Där får du mycket hjälp med att hitta balans och sits, utan att störa hästen.

Är det så att hästen springer för att du studsar i obalans i sadeln? Inget negativt menat alls, utan bara en fråga som du kan fundera på. Du behöver inte skriva här om du inte vill.

Men generellt - rid inte fortare än du klarar av. Börjar du studsa så sakta ned. Träna mycket i skritt. Trava bara tre steg, sedan ned till skritt igen, beröm hästen mycket när den lyssnar! Övergångar är jättebra för att träna muskulatur, balans, och lydnad. Mycket hellre tusen övergångar än långa perioder av stressig slängtrav där du inte kan komma ned i sadeln ordentligt. Du ska inte pressa dig ned och bli statisk!

Tänk på vad som är bekvämast för hästen också. Att du studsar och blir hängande i tygeln, eller att du sitter still och kan påverka mjukt och fint med hand, skänkel, och sits. :)

Nu vet jag inte hur skolad din travare är i ridning men den jag red var inte skolad alls och jag skulle aldrig komma på tanken att sitta ner på henne i traven. Travarens travartrav är inte bekväm att sitta ner på och jag tycker inte att det finns någon mening med att sitta ner i traven på en travare innan den lärt sig lite mer ridhästtrav. Jag tror att det handlar mer om hästens skolning och utbildning än din om du kan sitta ner i traven på andra hästar men inte den. Tvinga inte fram det. Hitta en duktig tränare som kan hjälpa dig skola din travare och få den att jobba i rätt form. Innan den gör det strunta i att sitta ner på den.

Det är ingen idé att sitta ner i traven om hästen inte är ordentligt lösgjord och avspänd i ryggen. Försöker man trycka ner sig i ryggen på en spänd häst hindrar man den bara från att höja ryggen och arbeta korrekt. Att få en oskalade travare dit kräver MYCKET kunskap och träning.

Att försöka "trycka sig ner" i sadeln är helt vansinnigt och funkar inte på någon häst. Då spänner du dig bara och studsar sju resor värre. Du måste hitta din balans och kunna följa med mjukt i hästens rörelser, både upp och ner. Rid för en tränare - det är enda sättet att lära sig rida på rätt sätt.

En grej som hjälpt mig när jag haft svårt att sitta ner i trav är att stretcha insidan av låren före och efter ridpasset.

Mera skritt!
Timmar med skritt, så kommer följsamheten och balansen varteftersom - sen kombinera med det som skrevs ovan om korta travpass på några steg i taget.

Sen är det detta med överdriven svankrygg som många lägger sig till med som låser upp ryggen och hindrar följsamheten. Fram och upp med skrevet är en del i att komma tillrätta med det, bak och ner med hälen en annan - där är många sådana floskerdelar som en instruktör eller ridlärare säger som har som syfte att mans ska sitta bra.

hej,
1
Ska du tävla dressyr?
Annars finns ingen som helst självnytta med att tvinga sig/trycka sig ner i sadeln i traven. Det enda du får är en spänd häst som går med sänkt rygg.

Ska du tävla dressyr?
Annars finns ingen som helst självnytta med att tvinga sig/trycka sig ner i sadeln i traven. Det enda du får är en spänd häst som går med sänkt rygg.
Rida lätt och när det känns bra sitta kvar ett steg så att det blir byte av sittben är med ett sätt att ta det lite itaget.

hej,
1

Att rida nedsutten trav på en travare är inte en lätt övning.
När hästen har styrka och bärighet och balans, blir det enklare.
Varför "måste" du rida nedsutten trav?

Mera skritt!
Timmar med skritt, så kommer följsamheten och balansen varteftersom - sen kombinera med det som skrevs ovan om korta travpass på några steg i taget.

Sen är det detta med överdriven svankrygg som många lägger sig till med som låser upp ryggen och hindrar följsamheten. Fram och upp med skrevet är en del i att komma tillrätta med det, bak och ner med hälen en annan - där är många sådana floskerdelar som en instruktör eller ridlärare säger som har som syfte att mans ska sitta bra.

Öhh va? du lär inte lära dig att skumpa med i traven på ett korrekt sätt på en ridtravare genom att skritta mer...och inte heller genom att trampa allt vad du orkar i stigbygeln för att få ner hälen.

Bästa rådet TS fått är att rida lätt och sen sitta ned några få steg åt gången eller helt enkelt strunta i att sitta ned på en ridtravare som inte använder sin kropp på ett korrekt sätt.

Ska du tävla dressyr?

Menar du att det skulle finnas vits att trycka sig ner i sadeln om man ska tävla dressyr?! Tvärtom, skulle jag vilja säga. Åsikterna går verkligen isär här.

• Gilla
Reactions: ptr
Öhh va? du lär inte lära dig att skumpa med i traven på ett korrekt sätt på en ridtravare genom att skritta mer...och inte heller genom att trampa allt vad du orkar i stigbygeln för att få ner hälen.

Bästa rådet TS fått är att rida lätt och sen sitta ned några få steg åt gången eller helt enkelt strunta i att sitta ned på en ridtravare som inte använder sin kropp på ett korrekt sätt.
Inte lär man sig sitta ner i traven för att man skrittar, men man lär sig att sitta mjukt och följsamt samt får kroppen att följa hästens rörelser. Sen har man en bra grund för att lära sig sitta bekvämt i traven.

Kanske att hästen med ännu mer skrittarbete lär sig att jobba bättre med kroppen så att den blir mer "lättsutten".
I övrigt tycker jag tanken med lättridning och enstaka nedsuttna steg är bra.

dock framför allt att träna hästen så den jobbar med bättre bärighet, för då blir den mer "lättsutten".

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar