Ja ungefär som när man "klappar" hästen. Smack smack smack med handflatan. Jag kallar det att slå, men extremt många gör detta utan en tanke på något annat. Jag är därför inte speciellt mkt för saker som "bara är så", jag gillar att vända och vrida på saker, alltid lär mig sig något nytt. Om inte annat så kanske man förstår varför man gör en viss sak bättre, och det är inte heller fel.
Klappa mina hästar på samma sätt som många berömmer så ser de flesta att hoppsan, det där var ju inget bra. För mina hästar hoppar baklänges och får ögon stora som tefat.
@mackan Du måste ju inte svara om du inte vill. Det senaste jag såg i studieväg är att lättridning faktiskt ger REJÄLT med snedbelastning på hästen, och då när proffsryttare genomförde testet. Det lär ju inte bli bättre när vi amatörer gör det. Men jag har inte sett några faktiska studier på fältsits, så om du har tillgång till det så dela gärna med dig! Att det är vedertaget ser jag inte som bevis, men det vet du nog redan.
I distansritt så rider faktiskt många av världens bästa ryttare typ aldrig i fältsits. Dessa hästar springer ju då 16 mil med minst 75 kilo på ryggen.
Det är lite därför tanken kom, hur pass illa kan det vara då? Samtidigt så är ju ryttarna från UAE inte direkt kända för att ha hästens bästa i beaktande, så egentligen kanske det bara är bekvämare för ryttaren? Jag måste nog kika på vilka nationer de olika ekipagen kommer ifrån och se om trenden numera är att sitta ner, eller om det främst är ryttarna från UAE som gör det.