Kan inte rida min häst i form

J

JGA

Kan ärligt berätta att jag kan inte rida min häst i form. Hon springer kosntant med huvudet rakt uppo i luften. Vid vet bes gjordes ett arbetsprov och där anmärktes på att hon gör så även vid longering. Nu vet jag att jag inte kans kylla på det, är ju jag som inte kan rida henne tillräckligt bra.

Ska ta hjälp av en instruktör nu men vägen till detta är ju lååååång.

Rider mest ut på långturer och rider väl sönder hästen.

Hon böjer sig dessutom väldigt mycket i höger sida fastän jag försöker hålla ehnne rak så hamnar vi i mitten av vägen och jag får kämpa in henne.

Just nu funderar jag bara på att ge upp allting.

Jag rider väl sönder hästen då hon går fel och jag kommer aldrig lyckas lära mig rida henne korrekt så det är lika bra att sluta :(

GE INTE UPP!!
Bara det att du är medveten om problemet och VILL FÖRSÖKA göra något åt det har ju tagit dig halvvägs till målet så att säga!!! Sen är det ju så att vi har "nya trappsteg att kliva uppför" allihopa som rider fastän olika högt upp i trappan. Snart tar ni er uppför ett eller ett par!!!
Jag skulle väl kunna ge några konkreta råd men då får jag säkert påhopp av nån som tycker att nån annan metod är bättre så det låter jag bli. Prata med din tränare om vad hon tycker du kan göra mellan de pass du rider för henne för att jobba så mycket som möjligt i rätt riktning mot att få hästen i form, att du kanske inte har hästen i form men på bästa sätt är på väg åt rätt håll i den ridning du gör så att säga... =)

som sagt GE INTE UPP och stort LYCKA TILL!!!!

I ditt läge skulle jag nog hoppa av hästen och börja om från marken. (Förutsatt att hästen inte har ont och går högt med huvudet/snett med kroppen på grund av det.)

Prova att gå bredvid henne med träns på och tyglarna lagda som om du skulle rida. Ta försiktigt (millimeterrörelser) i tygeln närmast dig och be henne böja sig. Hon ska kunna böja på halsen utan att flytta kroppen, åt båda hållen. (Detta kan ta ett par försök, beroende på häst.) Beröm och ge efter när hon böjer sig korrekt.

När hon kan göra detta stillastående kan du prova i skritt. Be henne böja sig på rakt spår och på volt, genom samma rörelse i tygeln och ett lätt tryck med handen i skänkelläget. Vissa hästar böjer sig bättre om man flyttar "skänkelhanden" till nedre delen av halsen, nära bogbladet istället. Be henne flytta sig några steg i sidled genom att trycka försiktigt med den fria handen, utan att hon tappar böjningen.

När hon klarar ovanstående utan att streta emot eller bli stressad, då har du kommit en bra bit på väg. Därifrån kan man fortsätta från marken och göra öppna/sluta m.m. Jag har ett liknande problem med min nya häst, hon går högt med huvudet och älgar iväg, vilket beror till störst del på att hon inte är riden i form tidigare. (Galoppör.) Men hon har genom försiktig träning börjat söka sig framåt-neråt både vid ridning och tömkörning. Så har du bara tålamod ska det inte ta så värst lång tid.

Lycka till!

fel inställning, ta genast hjälp av en instruktör, vänta inte en minut!! Du kan om du vill, men det är mycket jobb dit!

En liten fråga bara. Har du kollat tänderna?
Min häst kan gå upp med huvudet och gå lite snett. Då är det dags att raspa tänderna. :smirk:

Precis som andra har sagt. Gör en ordentilig koll av din häst...Tandläkare,kiropraktor, equiterapeut. Och sedan ta hjälp av en duktig instruktör!!!

Lycka till!

Glömde bort: Gör en ordentlig koll av dig själv oxå! Många gånger är det för att vi ryttare är sneda och sitter snett på hästen som gör att hästen drar på sig saker... Gå till en naprapat/kiropraktor efter det att du kollat din häst!

har haft ut en kiropraktor.
Har ju inte haft henne länge (2 mån) och hon är i princip bara hoppad innan.

Kul att börja i uppförsbacke men måste göra något åt det. HAr suttit och läst på bukefalos varenda dag och läser mycket om att rida i form och för varje dag blir det mindre kul att åka ut till stallet...för jag som trodde jag kunde rida hyfsat (ridit långturer många år och hanterar hästen i princip i alla situationer) inser att jag kan absolut ingenting och det är låååångt upp till att kunna se sig själv i spelgeln och säga "hej, du är riktigt okej i sadeln".

Förutom det andra har skrivit, kan det kanske vara en idé att låta någon annan duktig hjälpa dig att rida din häst? Kanske upptäcker du saker när du ser någon annan rida hästen, samt att du får möjlighet att reflektera över saker med den som har ridit din häst. I mina ögon är det dessutom bra om instruktören prövar rida hästen om det finns möjlighet...

/V

Rider du bara ut? Kanske vore idé att ta hjälp av en instruktör (som alla andra sagt) och rida på bana och bygga upp hästen.
Långa turer ute med hästen i fel form sliter bara. Rid kortare turer och sedan när du fått ordning på hästen kan du väl ge dig ut på längre turer igen.
Om hästen inte orkar gå rätt tycker jag du ska korta ner passen öht och koncentrera dig på att försöka korrigera hästen, med hjälp av en duktig tränare.

orkar inte läsa vad du redan fått för svar så kanske skriver samma som någon.
Jag skulle börja träna regelbundet för en bra tränare om jag vore du. Dessutom skulle jag låta tränaren "rida igenom" hästen ganska ofta. Då skulle både du och hästen utvecklas och om tränaren rider hästen då och då skulle du kanske få en lite lättare häst att lära på?
Hoppas du förstod vad jag menade. lycka till.

låt nån annan provrida som kan mkt, då kan du även se hur hästen går med nån annan och kanske ser "fel" som du inte kan se när du själv rider.
Men kolla tänder först?
Vad har du för bett egentligen?
Gör hästen likadant när du rider barbacka?(sadel fel?)

Ja, antingen skaffar du dig en duktig tränare, som även kan upplysa om eventuella fysiska fel på hästen och hjälpa dig med att få rätt på hästen. Eller så är det faktiskt lika bra att lägga av. För på egen hand gör man i princip nästan alltid fel - våra instinkter är oftast tvärsemot vad hästen behöver.

Har precis samma problem. Mycket pågrund av att jag har en travare. I skritten sänker hon sej fint men i traven är huvet bara rätt upp. har ingen bra tränare att prata med heller när jag frågade den tränaren vi har på irdskolan så sa hon att graman,eller gummisnodd skulle va det ända som hjälper. Men vill inte gör dte på "konstgjord" väg då lär ju jag mej inget på.

Hur hade ni gjort?

Att graman och gummisnodd skulle vara det ENDA som hjälper har jag svårt att tro. Nu har jag ju inte sett din häst så det är ju svårt att ha en åsikt, men visst kan du nog få en viss HJÄLP utav en gummisnodd (graman skulle jag inte rekomendera). Gummisnodden kan ju hjälpa dig på så vis att det blir lite mindre hjälper för dig att håll ordning på ett tag, den sköter ju en del av det för hållande och den fjädrande handen och du kan koncentrera dig på sits och drivning, men du måste ju fortf. svänga och stanna osv.förståss (det är därför jag inte tycker att du blir så hjälpt av en graman i detta läge för då har du lika mycket att hålla ordning på i alla fall om inte mer!!) Detta är ju givetvis en tillfällig lösning för att hjälpa dig finna knappar med sits och skänklar som gör att arbetet blir bättre sen kan man fortast möjligt plocka av snodden eller alternera en period med och utan.

Jag har en kallblodstravare som även han sprang högt med huvudet i början. Under det första halvåret eller så tillät min tränare mig bara att rida på halvlånga tyglar och med låga händer för att hästen skulle hitta ner självmant. Det fungerade så att hästen hittade ner i en VÄLDIGT låg, lång form. Från den grunden började vi sedan jobba upp honom igen med kortare tyglar och lite mer påverkan genom bettet (innan hade det i stort bara varit sits som som hjälpte och ytterst lite tygel eftersom han blev uppstressad av bettet). Nu har han äntligen (efter nästan två års arbete) börjat hitta till den "korrekta" dressyrformen. Det var skönt att jag slapp använda en massa "hjälp"-tyglar och liknande, hade det på min fjording och var inte särskilt förtjust i det. Men gummisnodd kan vara bra att ha i början om hästen springer med huvudet bland molnen (bokstavligt alltså :D). Lycka till!

finns otroligt många hästar som går så hela sitt liv utan att gå sönder (tex ridskolehästar).

Det är bättre att den går så än med en massa inspänningar osv.

Men ta ut en tränare, man lär sig myyycket fortare än du tror.

Som inte gått sönder eller som går så för att avlasta sig för att de ÄR sönder??
Och jag upplever att det är god ruljans på hästarna på de flesta ridskolor samt att många ridskolehästar rids till av ridlärarna på dagtid i ett ubildande och utjämnande syfte!!
Jag tycker inte att man ska förringa hur viktigt dt är att sträva mot en rätt form. Även om man givetvis inte behöver sluta rida om man inte klarar det hur fort och lätt som helst!!

Du får inte ge upp,ifall du börjar ta hjälp av instruktör så kommer det bli bättre med tiden,jag lovar.Själv så har jag långt kvar innnan jag ens kan rida för instruktör med min häst eftersom han är så stressad. :bump:

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 221
Senast: Squie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 533
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar