Kan inte rida ihop med andra?

N

__noname__

Jag är helt kluven i det här :( Vet varken ut eller in. Jag har en häst som enligt mig är underbar. Samarbetsvillig, snäll, smart osv med alla de positiva egenskaper jag prioriterar. Hästen i fråga har jag haft sen i början av mars och det är nu det verkliga problemet har uppkommit. :cry: Nu det senaste har jag ridit ut cirka 5 gånger i sällskap och dessa gånger har det verkligen inte fungerat. Han blockerar sig totalt och blir helt okontrollerbar båda för sig själv och mig. I skritt är det inga problem men när de andra hästarna börjar trava och/eller galoppera blir han superstressad och får tokdamp. Han har inget behov i att vara först, utan tillsammans med dem andra. Bara dem andra hästarna börjar trava lugnt skall han rusa in i galopp, hindrar man honom börjar han hoppa på stället, skaka med huvudet, sparka bakåt, kasta sig, lätta från marken och så vidare. I det läget är man totalt maktlös, det enda han vill då är att skena framåt. Hindrar man honom inte fortsätter han gärna framför dem annars går han stressat bredvid. Grejen är att jag gillar honom så mycket att jag hade kunnat avhålla mig från att rida i sällskap, då jag fullständigt skiter i dem övriga hästarna. Aldrig att jag skulle vilja sälja honom pga. andra hästars skull. Det är dock så att jag skall börja på en annan skola i en annan kommun och skall ta med honom dit men jag vet redan nu att det inte kommer att fungera.

Min fråga är nu; Är det rätt att döma ut honom pga. att han just inte fungerar ihop med andra hästar men att rida ut annars är han underbar? Hade det varit bra för oss båda att ha en ägare respektive häst som är mer ämnade för varandra? En ägare som gärna hoppar och dressyrar med en annars jättesnäll häst, lätt att fatta tycke för, men kan avstå från att rida i sällskap alternativt acceptera att det inte riktigt fungerar att galoppera med andra men att skritta och ev. trava är helt OK? Och att jag har en häst som inte stressar upp sig i sällskap? För det jag vill är att kunna ha kul med min häst och jag känner inte att jag kan nå det riktigt nu..

Hade jag inte tyckt om honom så mycket hade jag aldrig tvekat eller frågat. :cry:
Tacksam för svar! :confused:

Sv: Kan inte rida ihop med andra?

Med döma ut menar jag för mig själv, att jag säljer honom till någon tjej/kille som kan acceptera i hur han är i sällskap vid uteritter i annat än skritt/ev. trav. Han är 11 år, tävlat och tränat meter hoppning (tränat högre dock) samt hobbydressyrats med.

Hur många hästar har det varit när du ridit ut i sällskap? Hur är han att rida i ridhus/paddock när det är andra hästar där?

2 stycken hästar till, olika hästar, alla gånger. Har bara tillgång till paddock och där har jag alltid ridit själv.

Det är dock så att jag skall börja på en annan skola i en annan kommun och skall ta med honom dit men jag vet redan nu att det inte kommer att fungera.

Om du redan nu vet att det inte kommer att fungera har du på sätt och vis redan givit upp den här hästen. Och då kanske det är bäst att sälja honom. En del hästar passar man inte ihop med, en del hästar kräver väldigt mycket tid och jobb innan man passar ihop.

Men om du bara ridit med sällskap 5 gånger så är det inte speciellt många gånger så jag tycker nog du ska pröva ett par gånger till innan du bestämmer dig. Helst bara skritta ut med en annan häst ett par gånger, funkar det pröva att trava.

Rid också med sällskap i paddocken om du har möjlighet. Känner din häst hästarna du ridit ut med? Står de i samma hage och eller stall?

5 gånger är inte mycket. Prova mer, kanske med bara en häst till att börja med.

Jag hade en häst som var oerhört jobbig att rida ut med tillsammans med andra hästar. Hon skulle vara först till varje pris och började hästen bakom trava så skulle hon upp i galopp direkt, studsade och hade sig.
Det var bara att vänja sig, jag hade det så i de 23 år jag hade henne.....bättre blev hon ju givetvis med åren/åldern. Och jag blev ju bättre och bättre på att parera.

Glömde.....
Hon blev bättre med de hästar hon lärt känna och "visste var hon hade", dvs att de inte försökte ta täten.
Med främmande hästar var hon betydligt hetare.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 384
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV