N
__noname__
Jag är helt kluven i det här Vet varken ut eller in. Jag har en häst som enligt mig är underbar. Samarbetsvillig, snäll, smart osv med alla de positiva egenskaper jag prioriterar. Hästen i fråga har jag haft sen i början av mars och det är nu det verkliga problemet har uppkommit. Nu det senaste har jag ridit ut cirka 5 gånger i sällskap och dessa gånger har det verkligen inte fungerat. Han blockerar sig totalt och blir helt okontrollerbar båda för sig själv och mig. I skritt är det inga problem men när de andra hästarna börjar trava och/eller galoppera blir han superstressad och får tokdamp. Han har inget behov i att vara först, utan tillsammans med dem andra. Bara dem andra hästarna börjar trava lugnt skall han rusa in i galopp, hindrar man honom börjar han hoppa på stället, skaka med huvudet, sparka bakåt, kasta sig, lätta från marken och så vidare. I det läget är man totalt maktlös, det enda han vill då är att skena framåt. Hindrar man honom inte fortsätter han gärna framför dem annars går han stressat bredvid. Grejen är att jag gillar honom så mycket att jag hade kunnat avhålla mig från att rida i sällskap, då jag fullständigt skiter i dem övriga hästarna. Aldrig att jag skulle vilja sälja honom pga. andra hästars skull. Det är dock så att jag skall börja på en annan skola i en annan kommun och skall ta med honom dit men jag vet redan nu att det inte kommer att fungera.
Min fråga är nu; Är det rätt att döma ut honom pga. att han just inte fungerar ihop med andra hästar men att rida ut annars är han underbar? Hade det varit bra för oss båda att ha en ägare respektive häst som är mer ämnade för varandra? En ägare som gärna hoppar och dressyrar med en annars jättesnäll häst, lätt att fatta tycke för, men kan avstå från att rida i sällskap alternativt acceptera att det inte riktigt fungerar att galoppera med andra men att skritta och ev. trava är helt OK? Och att jag har en häst som inte stressar upp sig i sällskap? För det jag vill är att kunna ha kul med min häst och jag känner inte att jag kan nå det riktigt nu..
Hade jag inte tyckt om honom så mycket hade jag aldrig tvekat eller frågat.
Tacksam för svar!
Min fråga är nu; Är det rätt att döma ut honom pga. att han just inte fungerar ihop med andra hästar men att rida ut annars är han underbar? Hade det varit bra för oss båda att ha en ägare respektive häst som är mer ämnade för varandra? En ägare som gärna hoppar och dressyrar med en annars jättesnäll häst, lätt att fatta tycke för, men kan avstå från att rida i sällskap alternativt acceptera att det inte riktigt fungerar att galoppera med andra men att skritta och ev. trava är helt OK? Och att jag har en häst som inte stressar upp sig i sällskap? För det jag vill är att kunna ha kul med min häst och jag känner inte att jag kan nå det riktigt nu..
Hade jag inte tyckt om honom så mycket hade jag aldrig tvekat eller frågat.
Tacksam för svar!