B
blindmelon
Vår hund som nu är ca 9 mån har börjat bli stressad då vi lämnar henne själv. Saken är den att hon aldrig förut haft problem med detta och vi kunde förut lämna henne i minst fyra timmar vid enstaka tillfällen. Men nu har vi inte behövt lämna henne ensam hemma i ens tio minuter på ca 2 månader och häromdagen då jag skulle ner till arbetsförmedlingen på ett möte så hörde jag ute i trapphuset hur hon började gnälla och krafsa på dörren. Jag var redan sen till mötet och for i alla fall (med grymt dåligt samvete) och när jag kom hem efter ca en halvtimme så hade hon sökt igen ett antal saker att bita på (inga möbler eller nåt sånt). Detta är enligt mig ett rent stressbeteende men jag förstår egentligen inte varför. Hon var ordentligt rastad och hade lagt sig till rätta i soffan innan jag for och jag gjorde som jag alltid brukar och sa hejdå. Men hon har aldrig förut betett sig såhär. Betyder detta att jag måste börja om med ensamträningen och därefter lämna henne ensam lite då och då bara för att hon ska fortsätta acceptera det. Jag har alltid tyckt att det är dumt att lämna en hund ensam i onödan men jag har förmodligen haft fel ... Förut jobbade jag halvtid och då fick hon vara ensam hemma hela förmiddagarna (ca 9-13) och hon var helt lugn även fast hon visste att jag gick varje morgon.
Någon som har något förslag ???
Någon som har något förslag ???