Kan inte kattor ha springmask?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Moniq
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 011
M

Moniq

Att springmask är artspecifik vet jag, dvs människan kan inte bli smittad av kattens springmask, till skillnad mot vad man ofta sa förr.

Anledningen att jag började fundera över springmask är att ena kissen (som är välavmaskad mot bandmask) börjat slicka sig lite väl mycket i stjärten, som om det kliar där.

Så kom jag över uppgifter att katten inte ens kan ha springmask, vilket jag alltid trott men tydligen haft fel. Någon som vet säkert hur det förhåller sig med den saken.

Sv: Kan inte kattor ha springmask?

Enl. Apotekets bok om katter så kan katter inte ha springmask. De kan förutom bandmask ha rundmaskar, bl.a. spolmask och hakmask.

Sv: Kan inte kattor ha springmask?

Jaha, då vet man det :smirk: Då var stjärtslickeriet inte maskbetingat i alla fall.

Alla som påstår att just barnens springmask kommer från lösspringade kattor kan alltså slänga sig i väggen i dubbel bemärkelse ;)

Dels är springmasken artspecifik, dels har inte kattor springmask överhuvudtaget.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 079
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 410
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Ridbyxor
  • Födda-24
Tillbaka