Kan inte ha fölstoet oskodd

Bounce

Trådstartare
Vet inte om jag borde satt tråden under hästvård men det är ju här de avelsintresserade håller till. :)
Mitt sto skall föla i maj och ett problem har uppstått. Hon kan inte vara oskodd och det är ju lite jobbigt. Jag vill inte sätta på pg-skor. Är det någon som har ett förslag :confused: :confused: :bump:

Om vi har någon som är skodd på fram så inte tar vi av skorna vid fölning

Jag brukar alltid ta av skorna innan mina ston ska föla.
Skaderisken är ju större om skorna sitter på...
Bor själv i norr, men även om det är lite snö kvar & så, så brukar det gå alldeles utmärkt utan skor oxå...
Varför kan du inte sko av ditt sto innan fölningen?

Varför kan hon inte gå utan skor? Mamman till mitt föl är verkligen en riktig ömming, men jag var "hård" och drog av skorna i april (fölning beräknad i mitten av juni) och så fick hon gå i mjuka hagar. Det tog inte alls lång tid innan hovarna "rivit av sig" det gamla döda och hovarna blev hårda och fina och hon klarade sig alldeles utmärkt utan skor. Vi t.o.m red i höstas utan skor, dock bara på ridbanan eller gräs.

Ett av mina ston kan inte heller gå utan skor fram pga att hon är så ömfotad. Det går tyvärr inte att härda hennes hovar, hon ömmar ändå, så därför är hon skodd. Det har gått bra eftersom hon är en bra mamma som varken "skrapar på" eller slår mot sina ungar.
De andra stona är aldrig skodda.
Är det för halkan du inte vill ta av skorna? Jag tycker att de klarar sig utmärkt barfota när det är halt.

Har hon haft föl tidigare så du vet hur hon agerar mot sina föl? Om du vet med dig att hon är stökig eller är osäker på hur hon kommer att bete sig så kanske du kan uppfinna något ("tofflor")att sätta runt hovarna på henne de första dagarna tills du känner dig säker på att hon sköter sig. Du får vara lite kreativ.
Ett tips är gamla slangar till bildäck som man kan klippa i lagom bitar pch trä på hovarna. Tänka bara på att pröva dina ev. uppfiningar på henne i god tid inan fölning.

Vad änn folk säger så tror jag personligen att de flesta hästar kan gå utan skor under ett kortare tag. Ska de bara gå i hagen o vänta på att föla så går nog det bra.

Sedan ifall nu det är så att ditt sto har så dålig hovkvalité(vilket jag inte vet) eller tunn sula så kanske hon inte är något att avla på? Även hovkvalité är ärftligt. Om det nu inte är så att hon lider brist på något som försämrar kvalitén?!

Hon gick oskodd på bete i fjol och hon gräver mycket så e :bump:fter en vecka var hon VÄLDIGT innåttåad.

Hon har inte haft föl tidigare så jag vet inte hur hon är. Hon gräver i ALLT så efter en vecka på bete är hon fruktansvärt innåttåad. :bump:

Hon blir så innåttåad även på mjuka beten då hon älskar att gräva överallt och sedan så är det ju inte så kul att visa stoet sedan och få nedslag pga hovarna. :bump:

Givetvis är det bara fram hon behöver skor inte bak. Skor ni med vanliga skor eller har ni provat gummiskorna som finns? :bump:

Testa att sko henne ev. med en tå sko som bara skyddar halva hoven, så får strålen jobba lite ändå!
:D
Dom flesta gummi skor som finns är för höga, så strålen kommer inte i marken tillräkligt, tyvärr.
:eek:

Det finns en sko som jag tror heter Pro grip?! Kan det stämma?
En häst i vårat stall är skodd med sådana de är inte tjocka o ska vara så lik barfotagång som man kan komma med ett par skor?! Men frågan är om de ändå kan skada fölet?

Hej
Jag tog inte av skorna på mitt sto. Hon har gått med skor hela tiden både fram och bak.
Hon går på mycket hårt underlag vid ridningmm
Jag vesste också att hon inte sparkade eller dyligt. Hon är en mycket lugn mamma. Det har funkat perfekt.
Vi red henne länge, i slutet promenerade vi. Sedan började vi rida ganska snart efter. :banana:

Mitt sto är mycket hovöm, vi har försökt att härda henne och hållt ut några månader. Men hon kan inte ens gå :cry: Någon dålig hovkvalité har hon inte, hovslagarna är alltid lyriska över hennes hovar. Hon klarar helt enkelt inte att gå barfota...
Jag har inte skott av henne vid fölning, men hon har aldrig gjort illa sina föl.

Det vore kanon om du kunde höra vart hon /han köpt dem . Jag skulle gärna vilja prova sådana. :bump:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 658
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka