Sv: Kan inte fånga henne i hagen
Håller med trix. Håll inte på med massa övningar (som riskerar att göra hästen förvirrad - övningar gör man när man känner hästen!!) utan lär känna hästen först och skapa ett förtroende..
När jag får en häst som inte vill komma fram så börjar jag som ngn annan skrev: att gå i bågar mot hästen. Är hästen känslig kan du inte gå raka vägen mot den hur som helst. Och ha inte grimman slängandes i handen.
Sen går man fram mot hästen i ett lugnt och avslappnat tempo. Stanna gärna och klappa några andra hästar på vägen.
När jag kommer nära hästen och den tänker gå iväg så "motar jag den" (fortsätter med lugna rörelser, men kanske lite snabbare).
Går den bortåt så följer jag efter, så fort den svänger (om så bara huvudet) åt ett håll, så går jag åt det hållet. Direkt när den byter håll så byter jag håll. Börjar den springa - vilket den förmodligen gör - så gå bara lugnt efter (fortsätt mota hela tiden).
Tajmingen är jätteviktig, du ska vara med snabbtänkt än hästen. Dvs du ska egentligen börja svänga när hästen TÄNKER börja svänga.
Ta det lugnt när du kommer nära hästen så du inte kastar dig över den med grimman. Jag brukar lägga grimskaftet försiktigt runt halsen först, så man har den "fast".
Med den här metoden tycker jag det är hur enkelt som helst att få lättfångade hästar.
Har inte misslyckats med en enda.
Sen skadar det ju inte att ha lite mutor i början. Ha ett par äpplebitar redo (Att ge hästen, tillsammans med kel, kli och berömm när du har fångat den, Eller att ha i krubban när den kommer in..)
Jag tycker inte man ska locka hästen med godis, men däremot ge det som en liten belöningn till en lite nervös häst tycker jag är bra.