Kan inte fånga henne i hagen

T

tequilalove

Hej! Jag fick min första egna häst igår, och hon vill inte bli fångad i hagen. Igår gick det jätte bra, men nu såfort jag går ett steg mot henne så börjar hon trava. Det är en liten hage, och ja vet inte om hon känner sig trängd. & sen är hon väl orolig också, eftersom det är ett precis nytt ställe. Jag harl läst om lite olika nh grejer, som man kan öva på för att fånga en svårfångad häst. Sen har jag såklart kollat på ponnyakuten för att försöka få inspiration. Vilket sett tycker ni är bäst och enklast?
Väldigt tacksam för svar! :crazy:

Sv: Kan inte fånga henne i hagen

Prova att inte gå rakt mot henne, gå i bågar och ha sidan vänd mot henne hela tiden, titta inte på henne heller.

Vi avslöjar att vi i grund och botten är rovdjur genom att gå rakt mot dem (rovdjur är direktlinjetänkande, inte flyktdjur som hela tiden går lite fram och tillbaka för att ha koll på möjliga flyktvägar osv.).

Beror beteendet på att hon känner sig trängd och/eller osäker på dig så kan det kanske hjälpa :)

Har hon ingen tendens alls till att nafsa så kan du kanske börja ge henne någon godisbit (morot, äpple, vad som helst) varje gång hon kommer till dig, så att hon förknippar dig med något positivt. Är hon nafsig eller du känner att hon kan bli så kan du istället lägga godisen på marken och låta henne ta den. Detta är dock inget jag skulle hålla på med i längden, men nu i början kanske det kunde vara något för att se om det blir bättre.

Hoppas att någon annan kan komma med fler och bättre tips :D

Min häst kan också vara lurig att fånga i hagen. Ibland kan jag gå rätt fram och andra gånger får jag ta till andra knep.

Förr brukade jag lämna grimman på, när jag släppte ut henne i hagen, och sen locka med en hink havre när hon skulle in igen. Det brukar ju för det mesta funka.

Men nu vill jag att hon ska gå utan grimma så hon inte får skav och då brukar jag göra på ett annat sätt. Först testar jag att gå rätt fram, men om hon går iväg så stannar jag. När hon stannar så tar jag några steg mot henne antingen åt sidan eller bakåt, jag går inte rakt emot. Om hon går iväg igen så stannar jag bara och väntar tills hon stannar. Och sådär håller vi på tills jag få komma fram till henne. Jag brukar inte gå mot huvudet först utan mot bogen och börjar med att klappa försiktigt och om hon står still så går jag mot huvudet. Detta har funkat varje gång fast ibland har vi gått runt i hagen i 20 min innan jag ens får komma i närheten :P

Hoppas du förstår vad jag menar :)

Hej! Jag fick min första egna häst igår, och hon vill inte bli fångad i hagen. Igår gick det jätte bra, men nu såfort jag går ett steg mot henne så börjar hon trava. Det är en liten hage, och ja vet inte om hon känner sig trängd. & sen är hon väl orolig också, eftersom det är ett precis nytt ställe. Jag harl läst om lite olika nh grejer, som man kan öva på för att fånga en svårfångad häst. Sen har jag såklart kollat på ponnyakuten för att försöka få inspiration. Vilket sett tycker ni är bäst och enklast?
Väldigt tacksam för svar! :crazy:

Strunta i övningar :)

Du har en ny häst, hon är på ett nytt ställe där hon inte känner någon! Låt henne landa och smälta alla nya intryck.
Hon vet inte vem du är, eller vad du vill. Gå och sätt dig i hagen, ta gärna lite morötter med dig, och låt henne komma fram till dig. Byg upp ett förtroende.

Tänk dig själv att vara helt ny på ett ställe med en massa nya människor, är inte du också lite avvaktande då? :p

Håller med trix. Håll inte på med massa övningar (som riskerar att göra hästen förvirrad - övningar gör man när man känner hästen!!) utan lär känna hästen först och skapa ett förtroende..

När jag får en häst som inte vill komma fram så börjar jag som ngn annan skrev: att gå i bågar mot hästen. Är hästen känslig kan du inte gå raka vägen mot den hur som helst. Och ha inte grimman slängandes i handen.
Sen går man fram mot hästen i ett lugnt och avslappnat tempo. Stanna gärna och klappa några andra hästar på vägen.
När jag kommer nära hästen och den tänker gå iväg så "motar jag den" (fortsätter med lugna rörelser, men kanske lite snabbare).
Går den bortåt så följer jag efter, så fort den svänger (om så bara huvudet) åt ett håll, så går jag åt det hållet. Direkt när den byter håll så byter jag håll. Börjar den springa - vilket den förmodligen gör - så gå bara lugnt efter (fortsätt mota hela tiden).
Tajmingen är jätteviktig, du ska vara med snabbtänkt än hästen. Dvs du ska egentligen börja svänga när hästen TÄNKER börja svänga.
Ta det lugnt när du kommer nära hästen så du inte kastar dig över den med grimman. Jag brukar lägga grimskaftet försiktigt runt halsen först, så man har den "fast".

Med den här metoden tycker jag det är hur enkelt som helst att få lättfångade hästar.
Har inte misslyckats med en enda. :D

Sen skadar det ju inte att ha lite mutor i början. Ha ett par äpplebitar redo (Att ge hästen, tillsammans med kel, kli och berömm när du har fångat den, Eller att ha i krubban när den kommer in..)
Jag tycker inte man ska locka hästen med godis, men däremot ge det som en liten belöningn till en lite nervös häst tycker jag är bra.

Fokucera inte på hur du ska göra för att fånga henne, fokucera på att få henne att vilja komma till dig. Ropa hennes namn, vänta (ifall det så ska krävas flera timmar) och när hon väl kommer fram så berömm henne, hälsa, ge henne lite kärlek och klappa om henne. Ta inte på grimman/sett fast grimmskaftet det första du gör, utan ställ dig en stund och bara umgås, fast inte för länge så hon går sin väg. Ifall du gör detta varje dag så kommer du snart få en häst som kommer glatt springandes till dig i hagen när hon får syn på dig! Förhoppningsvis :) lycka till

Min häst var också svårfångad i hagen i början, och var även svårfångad hos förra ägaren. De var tvungna att locka med mat i en hink och vara flera stycken, ibland även fånga en annan häst samtidigt för att ha "draghjälp" och sen tränga honom i ett hörn och till slut få fast honom, vilket är helt fel metod.

Har haft hästen i ca en månad nu, och efter jag fått hem honom dröjde det bara nån vecka, sen var han hur lätt som helst att fånga. Jag gjorde helt enkelt en positiv grej av att bli hämtad i hagen och gå ifrån kompisarna. Tog ut honom och bara pysslade med honom, ryktade, kliade och gosade, sen fick han gå tillbaka till hagen igen. När han lärt känna stället började vi gå små promenader i omgivningarna, lärde känna ridvägarna här osv. Han började då förknippa hag-hämtning med att nu kommer matte och nu ska vi ut i skogen och ha roooooligt :D

Nu behöver jag inte ens gå in i hagen nästan, jag väntar vid grinden och han kommer med spetsade öron varje gång, oavsett om hans kompis följer med eller stannar längre bort i hagen.

Kan tillägga att jag de första dagarna också spenderade jättemycket tid i hagen. Hade med mig en borste ut, kliade och borstade så han vande sig vid att när jag kommer så kommer positiva saker att hända, t.ex. att man blir kliad. Enligt förra ägaren skulle han tydligen vara en väldigt reserverad häst som håller sig lite för sig själv, men han är som ett häftplåster på mig. Går jag in i hagen blir jag inte av med honom :D

Dock tycker jag du ska låta hästen landa i sin nya miljö innan du börjar ta ut henne från hagen osv. Var inne med henne och pyssla, rykta, klia och gosa. Ha grimman med dig men sätt inte på den, bara ha den där. Sen så småningom när hon inte springer ifrån dig längre kan du börja ta fast henne, eller försöka rättare sagt. Jaga henne inte, går hon iväg, ha tålamod. Försök inte tränga henne i ett hörn eller "stänga in" henne. Det kan skapa en väldigt farlig situation där hon antingen kommer springa genom staketet eller försöka försvara sig för att hon känner sig trängd, vilket kan resultera i att du blir sparkad. Att tränga hästen i ett hörn förvärrar bara beteendet och hon kommer vara ännu värre nästa gång du ska fånga henne.

Strunta i övningar :)

Du har en ny häst, hon är på ett nytt ställe där hon inte känner någon! Låt henne landa och smälta alla nya intryck.
Hon vet inte vem du är, eller vad du vill. Gå och sätt dig i hagen, ta gärna lite morötter med dig, och låt henne komma fram till dig. Byg upp ett förtroende.

Tänk dig själv att vara helt ny på ett ställe med en massa nya människor, är inte du också lite avvaktande då? :p

Word.

Liksom iNHALE rekommenderade kan du också plocka ut henne bara för att ge mat/gos/rykt och sedan släppa tillbaka henne. Jag gör också så ibland, även med "lätthämtade" hästar.

Min ponny var också lite svårfångad innan, men det jag gjorde var att vissla på ett visst sätt varje gång jag ville att hon skulle komma fram till grinden. och när hon väl kom fram till grinden och jag hade tagit på grimman fick hon en godisbit och mycket gosande ( i början hade jag en hink med havre för att hon skulle se att man hade mat med sig, eftersom hon förknippar hinken med mat så var det ganska lätt att fånga henne). självklart kom hon inte fram med en gång, men jag satte mig i hagen och skakade lite på hinken och helt enkelt väntade ut henne, så det krävdes en hel del tålamod. Men så här fortsatte jag att göra varje dag, oavsett om jag bara skulle ta in henne för natten, rida eller ibland bar ut o beta lite.
Det här funkade jätte bra på min ponny. Nu kan jag vissla redan när jag är 100 meter från hagen, och hon kommer direkt till grinden innan hon ens har sett mig, men nu får hon inte alltid godis när man hämtar henne, ibland får hon såklart nått, oftast får hon en liten näve med gräs. Nu var ju hon dock inte så hemskt svårfångad, så det här kanske inte fungerar för dig, men om du vill vänja häste att komma fram till grinden när du ska hämta den är detta nått som fungerar utmärkt :) lycka till!

Som de andra säger, få det till något positivt! kanske bara lunka omkring i hagen du med tsm med hästen, kommer till dig för att kolla läget så hälsa bara artigt tillbaka och kanske klia lite, forttsätt sedan gå omkring där (tips är att tex mocka hagen eller om gräshage kanske plocka nån blombukett, rätt trist annars) Och då du Ska ta in, gå via nån gräsplätt och beta lite..
Själv har jag en rätt lång relation till ett dominant sto, och använder en annan metod då hon ej behagar komma. Men bör nog inte gå ut med den i just denna tråd...

Det lärde ja min ponny med = ) (och några till i samma veva). En särskild vissling och namnet och havreskrammel.

Annars brukar jag göra så att jag lockar på den och går fram till den (med sidan till, sänkt hållning) går den då så jagar jag på den (som om det var min idé). Sedan försöker jag igen när den stannat (och gör om tills fångad : P då får den klapp och oftast godis, om jag inte glömmer det vill säga..) dock är detta enklare i en liten hage (med bara den hästen) ...gjorde detta på ponnyn ovan, men hon och hennes kompis gjorde om det till 'du kan inte ta min nanananana!' istället och kunde springa i timmar med svansen upp och världens smile haha...

Det lärde ja min ponny med = ) (och några till i samma veva). En särskild vissling och namnet och havreskrammel.

Annars brukar jag göra så att jag lockar på den och går fram till den (med sidan till, sänkt hållning) går den då så jagar jag på den (som om det var min idé). Sedan försöker jag igen när den stannat (och gör om tills fångad : P då får den klapp och oftast godis, om jag inte glömmer det vill säga..) dock är detta enklare i en liten hage (med bara den hästen) ...gjorde detta på ponnyn ovan, men hon och hennes kompis gjorde om det till 'du kan inte ta min nanananana!' istället och kunde springa i timmar med svansen upp och världens smile haha...

Jag håller med dem som tipsar om att få det att bli kul att komma till dig. Gå ut i hagen flera gånger om dagen och klia, ge godis, klappa... utan att varje gång sätta på grimman. När du ska ta in hästen gör du likadant. Beröm och ge något gott precis utanför hagen. Låt henne beta på något riktigt bra ställe på väg till stallet. Leta rätt på hennes favoritställe att bli kliad på. Gå på promenader tillsammans och se vad hon gillar, ogillar osv.

Vi gjorde så med vår häst när hon kom till oss, hon var svårfångad i början, men nu kommer hon oftast springande direkt när hon hör våra röster.

Jag jagar henne aldrig, däremot kan jag vända och gå mot grinden igen om hon någon gång springer bort från mig. När hon ser att jag är på väg att gå så kommer hon genast... egentligen tror jag bara att hon springer iväg som en lek.

Senast ändrad av en moderator:

Det där med jaga: precis det jag brukar göra med min märr! Jagar på henne om hon bittert säger "vi ses väl nån gång" och går. Väldigt jobbigt och väldigt obekvämt att springa omkring med ett tjoande fån i baken!
När jag sedan bjuder in henne att komma till mig så tackar hon glatt för det eftersom det är att föredra.

Men då måste man så klart veta att det är "rätt typ av häst" för detta, och inte en rädd eller av detta road häst!:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 562
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 891
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar