Kan inte bestämma vilken hingst jag ska välja.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cassan
  • Startdatum Startdatum
C

cassan

Jag är ny här(har varit inne o läst länge, tyckte det var dags att änligen logga in).Jag har värsta nojjan kan inte bestämma mig. Har ett Holsteinersto. Har kollat på några kandidater t ex. Cagliostro, Cuper, Alcatraz ,Sambesi, ponnyhingstar.Kan någon komma med synpunkter o förslag hade det kanske underlättat. :confused:

Sv: Kan inte bestämma vilken hingst jag ska välja.

Har du någon bild att visa? Vad är det för stam, vad har hon gjort osv? Vad för häst vill du ha fram? Sambesi, är det en skäck du vill ha?

Ojoj det var en salig blandning du funderar över. ;) :D

Säger som Shady...berätta om stamtavlan,berätta hur hon ser ut exteriört(lägg gärna in bild eller länk till bild på henne),ev meriter etc samt vilka önskemål du har med det kommande fölet. :idea:

Stoets stam är Libero H-Purioso-Lucky Boy xx.Hon har tävlat LA hopp.Det är hopp jag vill ha men helst med gång med. Ang Sambesi är det inte färgen, tycker han ser trevlig ut och han är i lagom pris. Har fått en del ridponnyföl o tycker det är kul. Men samtidigt med hennes stam hade det varit roligt att ta en riktigt bra hingst. Det finns för många.

Det är ju en grym stam du har så om du vill sälja fölet så lär det bli lättsålt. Därför tycker jag du ska välja en attraktiv hingst som själv presterat något - således INTE Sambesi.

Hur ser hon ut? Rörelser? Temperament?

Ska jag förslå något så blir det Corde el Capitol-hingstar. Du har ju redan Landgraf och Ramiro i stammen plus fullblod...

Men som sagt var - men om exteriör och temperament innan det går att ge något seriöst förslag!

Hon har ett underbart temperament.Bra rörelser med ett plus för galoppen.Rätt så grov men inte tung.Bra hals kunde varit lite mer högrest kanske. Jag gillar högbenta, högresta så det har jag i tankarna när jag ska välja. Tycker det är kul med ridponnyföl. Är bara en "hobby-uppfödare" fått 8 föl på 10 år med olika ston. Det är ju så roligt. Har aldrig varit så svårt som i år.

Utav dem du nämnt så tycker jag Alcatraz är ett bra val.Han nedärver såväl hopp som dressyr.

Kolla video på Alcatraz på www.horse-gate.com gå in på "hengste im bewegung".(behöver quick time för att se detta)

Håller med Cyllene om Sambesi...

Han är verkligen snygg. :love: :love:

Välkommen till oss på Buke ! Undrar om du inte har någon bild på henne och dom ev. avkommor hon har fått tidigare ?

Hälsningar Helen

Tack. :) Nej jag har ingen bild för tillfället på henne. Jag har inte fått något föl efter henne än.Beräknad nedkomst ca 16/5. Det är en liten welsh som är pappa. Vill ha d-ponny. Vet att hon fått 2 föl innan vi ägde henne. Här har hon bara tävlat.

Vet du något om hennes stolinje/mödernelinje ?

Hälsningar Helen

Vet att mamman har gått höga klasser i dressyr. Resten är hopp.Vad jag har förstått har de tävlat stora klasser.

Vem är uppfödare till stoet och vad heter mamma och mormor ?

Helen

Fam Hofstenge. Holland. Mamman är Adytje. Mormor:Titia. :confused:

Tack vad roligt :) Synd att man inte förstår holländska men kunde i alla fall titta. Du kanske kan ge mig ett förslag om hingst. Har inte hur mkt pengar som helst. Då hade det varit mkt lätt. Tack.

Vilen prisklass pratar vi om ? ;)

Deze fokfamilie 375 is de stam waar ook het internationale springpaard Rolex (v. G.Ramiro Z) uit voortkomt, evenals de nationale dressuurpaarden Lino, Generaal en Kansas Boy

Översatt av mig själv: Den här stofamiljen 375, innehåller även internationella hopphästen som Rolex e. G. Ramiro Z men härifrån kommer även den nationella dressyrhästarna Lino, Generaal och Kansas Boy.

cassan skrev:
Hon har ett underbart temperament.Bra rörelser med ett plus för galoppen.Rätt så grov men inte tung.Bra hals kunde varit lite mer högrest kanske. Jag gillar högbenta, högresta så det har jag i tankarna när jag ska välja. Tycker det är kul med ridponnyföl. Är bara en "hobby-uppfödare" fått 8 föl på 10 år med olika ston. Det är ju så roligt. Har aldrig varit så svårt som i år.

Jag tycker att du ska välja en hopphingst som är högställd, med en bra hals, bra galopp och gärna med en del fullblod i. Ridbarheten hos hingsten eller avkommorna ska du aldrig ge avkall på. Eftersom mamman har gått höga klasser inom dressyr så tycker jag att du ska för söka få det bevarat i avkoman hgenom att även titta på hingstens övriga gångarter.

Var det någon mer än jag som förstod det där ?

Helen

Liknande trådar

M
Avel Hej! Jag har länge funderat på att ta föl på mitt snart 17-åriga ponnysto. Men jag har också kännt att jag inte haft varken tid...
Svar
6
· Visningar
1 167
Senast: Rodde
·
B
Träning Måste bara få skriva av mig om en incident i vårt stall... Pga av en skada så har 2 av stallet 6 hästar gått i en liten fålla de...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 257
Senast: Jossantt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025