Kan inte bestämma vilken hingst jag ska välja.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cassan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kan inte bestämma vilken hingst jag ska välja.

Ja ungefär så hade jag tänkt oxå. Jag har ju som tur är ett par månader på mig. Jag är öppen för förslag. Gärna en hingst som man vet var han lämnar. Visst är det kul med nya oxå. Jag använde Tip Top när han var ny för några år sedan, det blev himla bra. Det var ett annat sto. Så visst går det med. ;)

Nej en hopphingst med bra gångarter tycker jag - inte Tip Top

Nej, Nej jag menar bara att det kan bli bra även om hingsten är ny. Jag uttryckte mig nog lite dumt. Ha HA Tip Top ska jag inte ta till henne.

Adytje har även lämnat stoet Fedytje som ägdes till sin död av Marie Bjernick i Skåne en mycket pratglad rutinerad uppfödare, Fedytjes dotter som är e Aram KWPN ska i år betäckas med Oramé kanske kan vara nåt? Han lämnar ju både hopp o gång

Tack för tipset. Vet du var han finns? Han såg trevlig ut på videon. :)

Jag har hittat Orame det tål att tänkas på. Är det någon som vet något om Cuper eller Cagliostro? Vad dom lämnar. Vet att Cuper är ny men jag gillar hans stam. Han får väl sin förta årgång i år. Det finns kanske någon som fått en bebis efter honom i år. :banana:

Menar du Alcatraz så är det Hippo Essentia som har honom på station.Du kan alltså välja vilken seminstation som helst i landet och få sperman skickad dit.Han kostar 2000 kr vid språng och 6000 kr vid 90 dygn (plus moms).

*ursäkta det var visst videon på Oramé du menade*

Cuper och Cagliostro är två mkt olika hingstar, iallafall typmässigt.
Cuper är en mkt fullblodslik lätt hingst inte direkt någon hingstkaraktär mkt bra bakbensaktivitet ,spänst och kvickhet. Han är 166 men ser mindre ut.
Cagliostro är ju betydligt större 174 eller något och den avkomma jag sett var mkt maffig och 178cm som fyraåring ,men den hoppade kanon. Så typmässigt Passar dom på väldigt olika ston.

Är jättenöjd med min Cuper avkomma som är en månad gammal nu. Valde Cuper bla för hans lätthet, kvickhet (fick en video från auktionen i tyskland) och så gillar jag stammen! Trevligt temperament verkar han ha också och det är ju ingen nackdel. Det är alltid en stor chansning med en så ung hingst, man vet ju inte alls vad han lämnar...men all avel är ju ett lotteri.

Åh vad roligt, någon som har en Cuperbebis. Är väldigt förtjust i honom. Men är lite rädd att dom är för nära släkt. Han ät ju linjeavlad på Landgraf och hon har också Landgraf i stammen. Det börjar bli dags att bestämma mig vilken jag ska välja. Det är så svårt. :)

Hade det inte varit för stammen (kanske väl mkt Landgraf och Ramiro?) så är Nobel en jättefin hingst med härliga gångarter. Kanske du vågar ändå...?

Cuper är linjeavlad på Corde la Bryere (dock en bit bak 3.e o 4:e x 2). Landgraf I har han bara en gång i stammen (2:a led) Mitt sto är e. Roderik som också har Landgraf I i 2:a led det blir inte så många procents linje avel, 3,12% tror jag det blir. Vad är det för stam på ditt sto? (lite nyfiken bara)
Cuper hade god dräktighet, i alla fall förra året. Mitt sto blev dräktig på första brunsten och jag träffade många fler på seminstationen som också fått sina ston dräktiga direkt. Lycka till med ditt hingstval!

Räknade visst fel inavelsgrad, det blir ju 1,56%...

En hiongst som skulle matcha upp det du söker perfekt är Carano (Capitol-Cor dela Bryere). Ger långbenta högställda ädla hästar med superhopp men även mkt bra gångarter. Mkt bra temp med hög ridbarhet. Stammässigt passar han ju ditt sto bra. Och skall fölet säljas så är hans avkommer mkt eftertraktade med mkt bra priser.

Han tål att tänkas på. Ska kolla i min (redan sönderlästa) hingskatalog. Jag får komma till skott snart med att bestämma mig. Tack alla ni som kommit med förslag. :)

Jag tänkte "lasandos" direkt..
men, Som sagt vore det lättare om man fick se lite exteriör.. :)

"Lasandos avkommor är ädla med ett positivt, stabilt temperament samt visar mycket god ridbarhet och samarbetsförmåga vid utbildning. De visar stor fallenhet för hoppning och har även mycket goda rörelser vilket bevisas vid bl.a. treårstesten där ett flertal erhållit diplom även i gångarter."

Alcatraz blir väl bra... Jag tänker själv använda honom på mitt Maraton sto...

Liknande trådar

M
Avel Hej! Jag har länge funderat på att ta föl på mitt snart 17-åriga ponnysto. Men jag har också kännt att jag inte haft varken tid...
Svar
6
· Visningar
1 167
Senast: Rodde
·
B
Träning Måste bara få skriva av mig om en incident i vårt stall... Pga av en skada så har 2 av stallet 6 hästar gått i en liten fålla de...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 257
Senast: Jossantt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025