kan inget om trav, men såg nyss på TV

L

_Liljan

Kollar på 4an och såg nyss att kusken tog tömmen och piskan och stoppade in den innanför svansen på hästen och den började galopepra. Det gjorde han för att hästen viftade på svansen? Ska man göra så?

:confused:

Sv: kan inget om trav, men såg nyss på TV

Njäe, det var nog inte så att kusken gjorde så med vilje! Det var väl hästen som viftade till med svansen så att tömmen och pisken HAMNADE under svansen och då störde hästen så att den började galoppera.

Den hästen viftade väldigt med svansen när han sprang och pisken hamnade va misstag under svansen när han skulle driva på hästen. Galoppen kom för att hästen drog åt sig svansen, det var väl obehagligt att få pisken där. Men det var inget kusken gjorde med flit.
Den förklaringen fick jag via atg live i alla fall, kan ha missförstått.

"20 meter före mål rullade Amour Ami över i galopp och det gick ett sus genom publiken.

- Jag fastnade med pisken och tömmen under svansen på hästen och han blev rädd. Jag är bara tacksam att han inte slog. Det var första gången det händer mig i lopp, sade Robert Bergh."

Precis vad jag tänkte ochså.....tur att hästen inte slog bakut.
En häst som viftar mycket med svansen får man vara himmla observant med. Får den tömmen under svansen så automatiskt så kniper den till och en del hästar slår bakut då.
Vad man inte ska göra då detta händer är att försöka dra tillbaka tömmen rätt, hästen kniper ännu mer och risken är stor att du får spotta ut dina tänder. Man smackar och driver på sin häst då lyfter den sin svans och man kan lättare få tömmen på rätt köl igen.
gulan

Om du såg klart hela sändningen, så skulle du se att de pratade m kusken som förklarade hur det gick till.
Och det var ungfär de förklaringar övriga har gett här.

Som sagt, det är inget man strävar efter, att få pisk å töm under svansen... Tur att det gick så bra som det gjorde, nu kostade det "bara" vinsten..

Jag var där, såg det på nära håll.
Han drev ju så satan så han fick in tömmen och pisken under svansen på hästen. Det var kuskens fel och inte hästens.

På atg ...Eftersända lopp ..så ser det inte ut som han diver "hårt" . hästen viftar på svansen.,

Har en häst som kan "ta tömmen" när vi kör intervaller. Det är när jag ska bromsa upp honom och han blir sur och vevar med svansen.
Han blir inte rädd utan det är bara att luta sig fram och lyfta på svansen för att få loss tömmen.
Tur att han inte gör sådant i lopp.

Senast ändrad:

jag såg det från innerplan så jag såg nog bättre.
jag skrev inte att han drev hårt, men han drev så pass och hästen vevar inte mkt med svansen, klant ju. det var kuskens fel att det blev galopp.

Det var väl typ DET som kusken efterlyste, dvs han tyckte att det skulle till en utrustningsändring = binda fast svansen... (sa han i intervjun efteråt)

Onsdag 13/9 på Valla
Lopp 3 va det tror jag... om jag inte minns helt fel ;)

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka