Kan hundar få Astma ??

KING88

Trådstartare
Någon som vet? Kan hundar få astma? Hur är symtomen och hur behandlar man?

Min hund är ansträngd när han andas, vi håller på att utreder varför?! Han har röntgat hjärta och lungor som var u.a. Han har tagit massa prover som var u.a och på onsdag ska han ultraljuda hjärtat för att se om det är något fel inuti.

Han låter precis som en människa med astma, jag får väl fråga vetrinären på onsdag, men jag tänkte om ni har några erfarenheter av något liknande:confused:

Sv: Kan hundar få Astma ??

Har ni kollat att hunden inte har en trakea kollaps ? Hundar kan ju få kronisk bronkit som påminner om astma.

Ja bronkit känner jag till att dom kan få. Vetrinären som undersökte honom lysnade, tog puls och räknade andetagen, och hon nämde inget om bronkit.

Trakea kollaps vet jag inget om därimot, har det med bronkerna att göra oxå eller? Berätta gärna mer!

Tracheal-kollaps är precis vad det låter som -en kollapsad trachea ;)
Det är vanligast hos mindre hundraser. Vad är det för ras?

Är det under in- eller utandning som hunden låter? Om det är under inandningen brukar man prata om en obstruktiv dyspneu, alltså andningssvårigheter pga blockering av luftflödet. Detta är ofta lokaliserat i de övre luftvägarna. Trakeal-kollaps leder till obstruktiv dyspneu eftersom trachea blir snävare.

Det är en Leonberger så det är ju ingen liten ras.

Jag tycker att det låter som det är på inandning........??

hmm, min lille kan bli lite "ansträngd"...spec när han blir lite stressad av fantastiskt underbara dofter ute :D
Han lät ung lika för nåt år sedan och det blev bara värre o värre och tillslut som otäck hosta och då var det tonsillerna, dom opererade vi bort....nu kan han väsa ibland, men bara när han eggas av dofter ute och blir exalterad.

ska ta reda på det...han hostar inte men "väser" ung som om man hade halsbandet för hårt, men han har inte halsband utan sele och känslan är mer att han "drar in dofter" så hårt att det blir ansträngt...Det är bara när han blir exalterad det händer.

Förra gången han lät så blev det ju bara värre o värre och tillslut så hostade han nästan hela tiden...men då var det ju tonsillerna och dom tog vi bort...nu är det bara ibland, ganska sällan men dock förkommande

Min hund är ansträngd när han andas, vi håller på att utreder varför?! Han har röntgat hjärta och lungor som var u.a. Han har tagit massa prover som var u.a och på onsdag ska han ultraljuda hjärtat för att se om det är något fel inuti.

Röntgen av hjärtat säger inte så mycket annat än att man kan se om hjärtat är förstorat och hur formen verkar se ut. Och man kan mycket väl ha blåsljud och hjärtsvikt utan att hjärtat har förstorats nämnvärt. Ultraljud - som du ska på på onsdag - är den enda metoden att ta reda på om din hunds besvär beror på hjärtsvikt.

Hoppas att ni får reda på vad det är och att det är något som går att åtgärda.

Oj då! :o Ja, då har ju onsdagen för ultraljudet redan varit. Hoppas att det har gått bra för ts och hennes hund.

Hej!
Jag har samma problem med min Dansk-Svenska gårdshund som är 1 1/2 år.
Hans lungor och hjärta är röntgat u.a. Och allt ser bra ut. Bortsett från att han var lite röd/irriterad av hostandet. Men orsaken är så mystisk. Nu har han varit bra i ett halvår, ytterst sporadiskt har jag hört något, men sen i fredags blev han riktigt dålig. Fort gick det. Han börja snarka/snörvla inåt och sen hosta en riktigt otäckt skrällande hosta och därefter kräkningar. Det höll i sig en kväll och en natt sen avtog kräkningarna (vitt skum) och jag fick rådet av veterinär att avvakta, för det verkade lägga sig. För kanske är det Kennelhostan som går... men jag tycker ändå detta är skumt... han har ju hostat förr. Nu är han pigg och busar igen och hostar till dock vid upphetsning av nåt slag... hm... vad sjutton gör man....?!! Tycker inte detta verkar normalt. Kan hundar få astma????

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej! Jag undrar om det finns någon där ute som har erfarenhet av golden med DCM. Tills i helgen hade vi ingen aning om denna sjukdom. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 712
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 189
Senast: Rie
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka