Kan hovledsinflammation ge puls + värme i hoven?

Sv: Kan hovledsinflammation ge puls + värme i hoven?

Ja man tycker dte ang böld, om annars att det borde blivit värre. Sen borde det inte ge så 'udda' symptom utan mer generell hälta. Om den inte trycker på något vis just i HV då. En sträckning borde ju också 'gått' åt något håll nu tycker man, fast det spelar ju knappt nån roll vad man sätter in för gissningsdiagnos, så känns det likadant, att xxx borde ju 'gått' åt något håll nu.

Så, lite rädd för att det är något otrevligt, som ligament eller så. Men, det går ju att gissa och spekulera tills man blir blå, egentligen är inget mer troligt/otroligt än något annat, hästar kan ju som bekant visa synnerligen atypiska symptom för saker och ting. Men förhoppningsvis hittar kliniken vad.

Önskade jag hade haft en filmkamera med mig när jag fodrade lunch. Han kom i galopp uppifrån hagen, bytte klockrent galopp i varje sväng i korridoren, stor, luftig galopp och sen när han kom ner till där det är upptrampat i nedre delen så bock, bus och brall och sen klockren, synnerligen luftig och fin trav. Så kunde jag lagt ut den filmsnutten, följd av en filmsnutt på travlongering i höger varv... Det känns så obegripligt att han kan vara så fräsch i hagen/så rakt fram, och så påverkad på lina i högervarv.

OK!!!!!!!!!!
Då för vi vänta report från kliniken.
Az

*KL*

Tja, inte mycket klokare på kliniken. Skrället beslutade sig för att köra 'till-och-från-hälta' på kliniken. Ömsom var han halt, ömsom var han ohalt. Gjorde det tämligen omöjligt att hältutreda med bedövningar, då det ju skulle vara omöjligt att veta om det var bedövningen som gjorde att det inte var hälta, eller bara att han beslutat sig för att inte visa det just då.

Han visade bara markering rakt ut på löpargången. Minimala böjreaktioner (högt + lågt) HF. Lindrigt förstärkt digitalpuls, varm i hoven. Sen när vi böjde VF (ren), så då när han sprang efter det, då visade han tydlig hälta HF 'en sväng' upp och ner på löpargången, för att nästa gång vi sprang vara helt ren på HF igen.

Samma sak med longering, u.a. i vänster varv, i höger varv körde han 'lite si och lite så'

Dvs vet såg ju att det klart var ngt som stör med HF, och tyckte ju även h*n att det verkade komma från hoven symptommässigt att döma. Sko av, koll, inga tecken på hovböld. Sen röntgen, alla projektioner, inkl strålben, ifall det var någon spricka någonstans som störde i vissa lägen eller ngt - eller om man kunde se någon hovböld. En himla massa plåtar senare - inget. Inga tecken på böld på rtg heller. (Iofs berättade vet om en häst som hade varit halt och halt och halt och tillslut hade de magnetröntgat - och hittat en hovböld.. )

Men tja, inte mycket klokare alls. Utan hem utan åtgärd, och när hovslagaren kommit och slagit på skon som togs av, så prova sätt igång honom. Och sen om hältan fortsätter eller blir värre igen, försök få in honom samma dag som han är 'rejält halt' (som när han var tvärhalt på lina). Annars om det är likadant som det var idag, får man helt enkelt fortsätta motionera honom och se om det provocerar fram en mer 'konstant' hälta. Känns ju skitelakt, men de kan ju inte hjälpa honom om de inte kan lokalisera hältan. Och det går ju inte när den kommer och går så vilt som idag =/

Och så givetvis tumhållning för att dagens 'utfall' var för att vad fan det nu är som spökat i över en månad håller på att bli bättre.

Förr kunde man ju sätta grepp på för att se om hältan blev värre vid hovled/strålbenshälta ?

Mia

Kan man nu med, sätta hakar/grepp alltså. Jag skulle tro att anledningen att man inte gjorde det är för att han vid en hovledsinflammation borde reagerat på det låga böjprovet, och kanske också för att det är en såpass ung och grön häst att han mest troligt skulle röra sig ganska knepigt överlag med hakar/grepp?

Men om det här inte är en förbättring, utan det blir en ny kliniksväng, ska jag försöka komma ihåg att fråga om man kan bli något klokare av hakar/grepp - om det blir likadant (ett ev) 'nästa försök', att han inte tänker visa så mycket eller så konsekvent/kontinuerligt på klinik alltså. Helst hoppas ju ju att det vad det nu är ska bli helt bra, alt att han tänker VISA ordentligt nästa gång, men om inte, om det blir en icke-favorit i repris.

Senast ändrad:

Just Hovledsinflammation är ju väldigt spooky , dock borde han ju inte ändra sig under dagen ?
Men som sagt var det kanske är värt att prova och böjprov på hovled/strålben ger väll inte resultat ,men jag börjar bli gammal och det är 10 år sedan jag hade mina hovled/strålbenshästar .. Så jag minns kanske fel ;)

Mia

Strålben påverkas inte av böjprov, men hovleden är om jag inte är galet felinformerad 'med' (påverkas) vid låg böjning?

Det är väl bara att göra en noggrann igångsättning efter alla konstens regler- skritt rakt fram o sen dito trav o inte longera eller låta den springa själv ut o in från hagen som generar bus.

Hovis kan man be att försöka se till att den inte drar av sig skor hela tiden.

Om du ger den kontrollerad motion kommer heller inte tappskorna att ske lika frekvent. Alt att du använder dina tofflor på den istället.

Lycka till:)

Fast du glömmer att han har motionerats regelbundet, fram till hältan kom då såklart. Däremot så nu de senaste veckorna, så han tycker ju det är skittrist att bara larva i hagen, och då blir det ju extra mycket bus, dock har ju skorna klarat det sen vi skodde lite trängre. Skorna åkte ju pga snön, när de springer i de smala gångarna blir det så himla tätt mellan hovarna sas, och då blir det ju lätt påtramp och han hade rejäla utlägg innan (och ska få tillbaka dem sen). Sist skodde vi ju lite trängre, och *peppar, peppar, ta i trä* så har ju skorna suttit utan problem sen dess. Så förhoppningsvis har vi sluppit ifrån tappskorallyt.

Vet ordinerade 'hage som vanligt', men igångsättningen blir ju helt naturligt så som man vill se den, dvs på raka spår. Förutom tre gånger longerad (plus på kliniken) några minuter/varv de senaste 5 v, så är det ju enbart på raka spår han gått/går. Finns liksom inget annat att välja på den här årstiden/den här vintern, utan det blir rakt fram efter väg.

Senast ändrad:

Åh, den här hade jag glömt.

Korta uppföljningen:

Han blev fortsatt lite bättre men inte helt bra. Förde bok in absurdum men utan att hitta minsta röd tråd. Pulsade och var varm helt irrationellt, men det kom och gick, även inom samma dag. Hältan blev fortsatt bättre med, men han hade fortfarande till och från hälta/några steg här och där hipp som happ. Blev varken bättre eller sämre av tokröj i hagen kontra vila.

Så jag bokade en ny kliniktid i slutet av mars, för att göra ett nytt försök få rätt på vad fan det var. Sen hamnade jag akut på sjukhus och blev tvungen att avboka klinikbesöket. Låg på sjukhus ett tag och sen sjukskriven, och rätt medtagen. Då kollade jag bara hur han rörde sig i hagen samt puls/värme (dock mer sällan, eller snarare mindre överdrivet ofta än innan). Var ren i hagen (det jag såg, kan ju inte svära på alla steg var rena jämnt, men..)

Sen när jag efter en knapp månad återvände till 'de levandes' skara så var han ren i hagen, puls/värmefri och vad jag kunde bedömma ren vid longering (hemma). Men då syntes också aatt det som alla förvisso noterat tidigare men som då både sett ut som, känts som och bedömts som foderrand/tillväxtstörningsrand (ej fångrand) nu när det växt ner såg BETYDLIGT otrevligare och värre ut än det gjort när det var alldeles vid kronranden.

Det såg nämligen ut som en fångrand. Jag tänkte att jag har ju fått fångest och ser spöken på ljusa dagen. Men en misstanke började ta form..

Sen frågade jag, utan att säga något om varför vad han tyckte ränderna såg ut som, och 'hur länge sen?'. Svaret blev 2-3 månader, och - fångränder. 2-3 månader stämmer alldeles för otäckt exakt med hältan.

Klinikvet konstaterade bara eg just det som jag börjat misstänka - att IR + mekanisk belastning (iom tappsko) troligen utlöste fång, att det var den mest atypiska fång hon sett men att med tanke på hur hovarna ser ut så var det med all sannolikhet fång ja.

Och jag kan bara konstatera att både ponnyn och jag haft tur som en tokig. För förutom kort tå, box och kylning där i början så har 'konvalescensen' varit helt fel ur fånghänseende. Och han tycks ha klarat det. *ta i trä*

Så, av allt man kan bedömma hade han ett extremt atypiskt fånganfall som fångränderna (värst på HF men lite på VF med) 'skvallrar' om i efterhand. Men att han tycks på något magiskt vis klara bus och brall och hage utan rotation/sänkning (iom att ingen syntes i början på mars, 1 mån efter hältan kom och då han var markant bättre än från början) och är symptomfri. Dock är det - såklart - bud på MYCKET försiktig igångsättning, och vid minsta lilla om än isolerade tecken på fång igen omedelbart boxa honom, ge NSAID och behandla det som 'fullskalig fång'.

Din ponny liksom min är ju av raser som är högt representerade bland IR hästar om man läser runt lite (observera att jag enbart läser utrikesrapporter och skrifter eftersom det inte finns mycket av värde i sverige gällande IR)

I IR problematiken så finns ju fång med som en del så jag blir lite förvånad när du är orolig att den ska komma tillbaka, vissa individer som har IR har kronisk fång vilket jag skulle tippa på att din har och som även mina andra haft å det visar sig inte genom rotationer och sänkningar i alla lägen utan den kan man se som en hovömhet som inte borde finnas. De större och kraftigare utbrotten ser man mer sällan men visst kan de komma men där mellan så kan man se fånget som en kronisk hovömhet.

Sen så spelar det ingen roll om den är ren och oöm och pulsfri periodvis,tar du av skona så lär ju hästen bli tvärhalt igen så skona hjälper ju bara att lindra det kroniska så att de kan fungera, fånget finns dock där hela tiden.

Inte alls hovöm, tack och lov ska tilläggas. Och han var ren, oöm och ohalt utan skor efter första anfallet btw om det nu har betydelse. Han skoddes inte förrän en bra bit efter friskförklarad då.
Däremot har han alltid (sen han var riktigt ung) haft lite platta sulor, och tunna. Så han BLIR öm av t ex påfrusen knöggel-lera, eller vassa grusvägar. Övriga underlag har han både före och efter första anfallet klarat finfint. Men han är skodd just för att kunna motioneras på de däringa vassa grusvägarna osv utan problem. Annars skulle jag gärna fortsatt ha honom barfota, han har jättefin hovkvalitet och sliter jämnt, fint och lagom. Men det hjälper ju inte om han ska motioneras/tränas på grusvägarna.

Och han gick med tappsko i någon vecka här för ett tag sen, i väntan på hovslagaren. Ingen som helst ömhet (tack och lov igen, för det är så det SKA vara, och har varit innan, men var en del av det som bekymrade där när hältan började etc, att han trots snö blev snoröm av att gå i hage utan doja).

Så, enligt den definitionen har han inte något kroniskt anfall, eller att skorna bara är symptomdöljande/symptomhanterande och han blir tvärhalt utan dem.

Då har jag nog missförstått alla dina tidigare inlägg om alla hans problem.

Ja, det måste du ha gjort i sådana fall?

Han har som sagt alltid haft (mer elle mindre) platta sulor, och har varit aningens tassig/kort på vasst grus. Han blev vintern mellan 1 och 2 år väldigt öm (sulläderinflammation sa hovslagaren) när söndertrampad lera frös på och det blev stenhårt knöggel. Inte pang poff öm, men knögglet gav sig inte, och han blev efter några veckor rejält öm och sulorna sviktade för visitertång. Han skoddes då BF och fick sulor, det la sig ganska direkt efter det. Gick knappt en period med skor då, och roade sig mest med att plocka av sig dem. I samma veva kom snö, 2 - 3 v efter han skoddes, och när han då var barfota var det u.a.

Fortsatt vara det på alla underlag utom just grus. Därför velade jag som tvååring om jag skulle sko för att kunna ha med som handhäst etc då grusvägar är ungefär vad jag har att tillgå, eller inte sko. Jag valde att pga åldern inte sko. Vintern mellan 2 och 3 åring skoddes han ett par perioder förebyggande då underlaget var knöggel, dock så på våren när jag eg tänkt ha fortsatt skott iom att han skulle ridas in etc valde vi att sko av då han biljarderade med skor men inte utan. Hoppades han skulle växt ifrån det till hösten. (biljarderingsproblemet hade varit varje gång med skor innan med btw)

Så var barfota när han fick fång, och var barfota hela tiden då förutom gips BF 4 v på slutet. Var sen fortsatt oskodd till senhöst/tidig vinter, då han skoddes runt om för att kunna motioneras etc vintern igen, dvs ha grepp. Sen dess har han varit skodd och kommer så fortsätta vara. Just för jag har de däringa grusvägarna som val (och på vintern behöver brodden).

Men han har förutom nu då feb - mars när han blev hemskan öm när han tappde sko, trots eg 'perfekt underlag' (snö) har han varken haft problem generellt med att gå oskodd, utan bara vissa underlag, och han har heller inte fått problem med ömhet när han tappat sko och gått skolös på ena fram i hagen. Något som varit väääldigt skönt, van med känsliga fbl som jag varit som hade blivit närmast blockhalta av att gå i hagen i 1 v utan sko (eller toffla). SÅ bara varit här under den period då han - av allt att döma - hade ett pågående fånganfall, som han haft som du beskriver, dvs sko av = värre direkt. Det var ju en av de saker som förbryllade just iom att det inte är så han är 'normalt'.

Så, utefter den definitionen du gav, att skorna bara tar bort symptomen och av med skon och halt etc igen, så har han inga kroniska fångproblem. Däremot är och förblir han ju en 'fånghäst' och löper en klart förhöjd risk (uppenbarligen) att drabbas av fång.

Jag är efter den där perioden i vintras väldigt nojig med minsta tecken på sulömhet etc, och jag ber alltid hovis kolla när han är här. Så även nu sist, hovis tog i rejält med visitertången, men inte sviktande sula eller minsta ömhet - trots att han då alltså gått med tappsko i en v. Så vi bytte ner oss ett hack till med sulorna. (Han gick med HÅRDA sulor först, sen halvhårda och nu går han med mjuka. Planen var eg att om allt gick väl prova ta bort sulorna nästa gång, men vet inte riktigt nu hur det blir med det iom att det ändå var fång?)

I IR problematiken så finns ju fång med som en del så jag blir lite förvånad när du är orolig att den ska komma tillbaka, vissa individer som har IR har kronisk fång vilket jag skulle tippa på att din har och som även mina andra haft å det visar sig inte genom rotationer och sänkningar i alla lägen utan den kan man se som en hovömhet som inte borde finnas. De större och kraftigare utbrotten ser man mer sällan men visst kan de komma men där mellan så kan man se fånget som en kronisk hovömhet.

Sen så spelar det ingen roll om den är ren och oöm och pulsfri periodvis,tar du av skona så lär ju hästen bli tvärhalt igen så skona hjälper ju bara att lindra det kroniska så att de kan fungera, fånget finns dock där hela tiden.

Jag har inte lästa alla inlägg supernoga så detta står kanske redan

Kronisk fång är ett felaktigt begrepp. Det innebär att hästen har fått hovbensförändringar. Men det innebär inte att den konstant befinner sig i ett akut fånganfall. Om man får rätt på insulinkänsligheten igen och ger den god hovvård så kommer hästen (enligt alla de rapporter jag har läst) att bli "frisk" igen. Dvs den har inga som helst symptom på fång och definitivt inga ömma hovar.

Däremot så bör man säkert ta väl hand om den eftersom det finns en ökad risk att den får ett återfall om man jfr två hästar en fånghäst och en icke fånghäst som utsätts för samma fångframkallande faktorer. Den lever inte med konstant fånganfall - det hade varit fruktansvärt!!!

Min häst hade puls, varm vid kronrand och en bit upp men inte ända upp till kotan, och lite varm i hoven. Först lite halt sen mer halt.
Hon hade hovbensfraktur..

Nu är ju iofs 'mysteriet' löst. Men redan i mars röntgades han ju för att just utesluta frakturer eller fissurer, inkl hovbensfraktur. Han reagerade iofs inte alls när trakterna trycktes ihop med visitertång, men det är ju ingen garanti. Så hoven röntgades ur alla vinklar där i början på mars.

(Läste om Ica på mulen, trist men ändå skönt få diagnos)

Kronisk fång behöver i min kunskapsvärld inte betyda att det är förändringar, så där får vi nog tycka olika utifrån våra kunskapsbanker och vad vi läst eller på annat vis förskaffat oss kunskapen. Det finns alltid mer än det man själv kan. Naturligtvis finns det de hästar som blir helt symtomfria, men....

Kronisk fång för mig är när hästen har återkommande fånganfall och eller när en häst med bakomliggande sjukdom där fång är en av biverkningarna är mer eller mindre hovöm till vardags. Sen finns det ju de hästarna som är hovömma hela sitt liv utan vare sig sjukdom och fång enl. folk. Men många hästar med sjukdomar har problem med hovarna, det kommer man inte ifrån.

Det är inte lustigare än att en häst kan ha kronisk KF utan att för den skull gå omrking och har pågående akuta anfall och förändringar, men minsta lilla överskott eller fel så bryter det ut till ett akut anfall.

Skrev mest om det är andra som har liknande symptom på sina hästar :)

Ica reagerade med visitertången när man tröck ihop trakterna. Och på kliniken reagerade hon lite när de klämde i tån.

Ja det är skönt att ha en diagnos på henne, hellre det än "in och ut på klinik 711 ggr men utan svar".

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 159
Hästvård Undrar om det är någon som kan hjälpa mig lite. Min häst blev för cirka 3,5 veckor sedan halt. Det enda symptomet jag kunde hitta var en...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: vafsen12
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 086
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10