Kan hovledsinflammation ge puls + värme i hoven?

Sv: Kan hovledsinflammation ge puls + värme i hoven?

Fast vad menar du med fångkänning? Vad skulle det innebära menar du?

Endera får de ju fång, men det kan vara ett mildare eller kraftigare anfall, men det är fång likaledes. Eller så får de inte fång. Fångkänning existerar inte för mig, annat än isf som felbeskrivning av ett lätt anfall?

Fång på enbart en hov, som 'kommer och går' under en 3 v period känns inte riktigt troligt?

Tolka det gärna som felbeskrinving på Fång, jag menar exakt så som du säger, fång på gång, men bryter inte riktigt ut kan alltså "hållas tillbaka" Innan det blir för jävligt .Jag förstår dock om du är tveksam till detta då vet och hovslagare sagt att det inte är det .

Hej från Hambo

Jag är tveksam mot fångkänning överlag, då när man får symptom på fång har processen redan startat i kroppen många timmar tidigare. Ett fånganfall börjar ju långt innan något syns utanpå, och det är bara i det läget man har en chans att stoppa det (ironiskt nog, då det då är omöjligt upptäcka utifrån). När man ser symptom har ett fånganfall brutit ut. Inte nästanfång, utan fång. Som ju dock kan vara mildare eller kraftigare, men likväl fång (och ska behandlas som det, inkl konv).

Däremot kan fångsymptom vara himla diffusa och 'smygande' just för man missar lindriga symptom. Men 3 veckor fång på EN framfossing, utan den visitertångsömhet man borde se, utan att alla försöka avlasta hoven eller ens vara försiktig med isättningen - och ffa som inte blir ett dugg sämre av bus i hagen, det känns väldigt långsökt även oavsett.

Däremot håller jag det inte för otroligt att vad det nu är som sker i hoven är kopplat till sviterna efter hans fånganfall. Lamellerna t ex blir ju aldrig lika hållfasta som innan, och kanske gav skoavtrampet påfrestningar på försvagade strukturer etc?

Det skulle ju kanske kunna vara ngt av det sista du skrev nyss. Dvs ngn sorts följd av att lamellerna är skadade men inte ett nytt anfall?

Har hållt mej borta från buke ett tag. Jag känner igen mig i det där. B. har samma sak! Jag har ju frågat en del om värme, promenader och så. Har var ju igång under en månad med promenader. Oskodd pga hovis (om du minns). Värme till och från i endera vä eller hö fram. Såg ingen skillnad om han hade vilat från promenaderna eller så. Kunde vara smått varm 2 dagar, sen plötsligt borta.

Nu för 1v började hö fram spöka ordentligt. Ordentligt varm i hoven och kronranden då hovis var ut. Reagerade vid böjprov av hoven, men inte speciellt mycket på visitertång. Hade hållit upp en tid med promenaderna. Ringde vet. som tyckte vi skulle komma till kliniken. Han fick värkmedicin medan och minskad utetid. Efter att han stått inne minskade värmen i hoven direkt. I tordags var vi och röntgade, hö fram 5 graders sänkning. Rejält öm på insidan av sulan (sviktade). Han har alltså inte haft nån sänkning förut efter fånganfallet i sept. Han åkte på boxvila. Igår var hoven kall trots att han inte fått smärtstillande. På röntgen syntes heller ingen böld, men vet. pratade om sk. mikrobölder som kan ligga och trycka men som inte syns. Så för säkerhetsskull skrev hon ut penicillin som ges i.m.

Det kluriga är att under tiden har han inte haft puls, inte svårt att vända, rört sig normalt i hagen, galopperat och travat... Jag min nöt har då tänkt att det inte är fång eftersom han reagerat så snabbt med puls förr. Utan "bara" sulömhet. Vad det är nu vet jag inte?:crazy:

Inte blev du klokare av detta inlägg men jag hoppas han blir bra! Håll tummarna för min skrutt också. :(

Det skulle ju kanske kunna vara ngt av det sista du skrev nyss. Dvs ngn sorts följd av att lamellerna är skadade men inte ett nytt anfall?

Jo, lite sånt jag funderat på. Fast man tycker dte borde synas i lamellerna nu? Samtidigt kan det ju 'sitta högre upp', eller inte alls vara lamellerna som sagt.

Lindon - usch, vad trist. Och läskigt att läsa! Hoppas han snart mår bättre.

Allmänt: Slängde ut utan toffla idag, han har tappat en traktbrodd i easybootsen och det är ju specialbrodd i dem så kunde inte ersätta den bara.

Hov sval imorse, hov sval nu på kvällen. Han vet hovis ska komma säkert ;)
Men utan toffla (på VF då alltså) gav ingen som helst försämring på någon fossing. Han är obegriplig helt enkelt...

Hej :)
Jag orkar inte läsa de andras svar just nu så med risk för upprepning: Ja hovledsinflammation kan ge stärkt puls och varm hov. Min häst hade hovleds och kotledsinflammation och hade både förstärkt puls och varmare hovar. Detta året (även nu mitt i vintern) verkar det extra vanligt med fång också men det brukar ju inte vara i bara en hov :)
Hoppas det löser sig snart!

Inte böld och inte fång, är väl det enda man kan säga. Omskott igen för att kolla hovböld men nej, skorna nu suttit en vecka, men puls och värme kommer och går som det tycker. Sval och pulsfri in från hagen (nedkylt i snön?) men hipp som happ puls och värme H vid nattning. På morgonen nästan alltid sval och pulsfri, men kan ha puls/värme då med.

Ren för mattes amatöröga rakt fram, dock kan han enstaka steg i hagen halta till, men busar och brallar obehindrat och gärna, väljer dock galopp före trav, men omd et är energinivån eller ngt annat vetesjutton.

Så igår linade jag igen, och förväntade mig en fräsch herre. Fräsch vä varv - mycket tydlig hälta i HV i trav. Så gudarna vete vad det är, hoppas de kan hitta något på kliniken... (och att vi tar oss dit..)

Vad mäkligt. Vore det inte för den värmen osv skulle jag misstänka en hälta högre upp? Hoppas de hittar nåt på klinik då och att vädret lättar hos er, mamma suckar djupt varje gång jag ringer, hon bor ju i Örbyhus.

Ja, igår fick jag av ngn anledning känslan av att det kunde sitta högt. Tills vi missade det skottade och han kom ut i snön. Jisses sickna höga, fina benlyft både fram och bak - där sprack liksom min teori om låst i bog/armbåge. Och som du säger - varför skulle då hoven vara varm och pulsen förstärkt i kotan.

Jag begriper det övht inte - alls. Han är pigg som en spigg och brallar, busar och skuttar i hagen liksom, så det kom som en 'chock' igår där i högervarvet. Sista jag förväntat mig att se.

Jotack, vädret är... kul.. typ.. halv storm och snö för det mesta..

Ja, igår fick jag av ngn anledning känslan av att det kunde sitta högt. Tills vi missade det skottade och han kom ut i snön. Jisses sickna höga, fina benlyft både fram och bak - där sprack liksom min teori om låst i bog/armbåge. Och som du säger - varför skulle då hoven vara varm och pulsen förstärkt i kotan.

Jag begriper det övht inte - alls. Han är pigg som en spigg och brallar, busar och skuttar i hagen liksom, så det kom som en 'chock' igår där i högervarvet. Sista jag förväntat mig att se.

Jotack, vädret är... kul.. typ.. halv storm och snö för det mesta..

Sounds like he´s OK Alex!!!!
Your a good mamma, I don´t think you need too over mammi him! he´s a big boy.;)
Az

JA de är luriga de små.
Det är lurigt med såna hältor, man vet ju inte var man ska börja leta.

Ja, jag undrar hur mycket den här djupa snön och numera isiga, hårda, ojämna snölagret ställer till för våra hästar.

I går var vi på klinik med en av våra hästar som blev jättehalt på höger fram i helgen. Varm vid ballen på hoven och ytterst lite puls, annars inga övriga sympton, svullnader o dyl. Trodde naturligtvis hovböld eftersom han blev kraftigt halt så plötsligt, men det fanns ingen, ingenting syntes på röntgen heller. Så svaret blev - hovledsvrickning. 10 dgr boxvila med Fenylbutazon.

Hade en annan jättekonstig grej för en månad sedan. En unghäst som på morgonen var totalt blockhalt höger fram, med svullnad en bit upp på benet. Hon gick inte en meter. När jag flyttade henne till en annan box släpade hon hela benet och hoven i golvet. Hade ju hemska föraningar var det kunde vara. Hovslagare ute direkt, men ingen hovböld här heller. Efter fem dagars boxvila åkte vi till klinik, under tiden hade svullanden lättat och hon gick nu normalt. Efter böjning, longering, mycket utförligt ultraljud längs senor konstaterades - ingenting, frisk häst. Snacka om att känna sig dum.
Från blockhalt till frisk på fem dagar - vad kunde det vara? Stengalla som visar sig så kraftigt?

Sounds like he´s OK Alex!!!!
Your a good mamma, I don´t think you need too over mammi him! he´s a big boy.;)
Az

Är en varm hov och puls normalt?:cool: min har också varm hov+kronrand och beter sig som alex's häst. Han ska röntgas + smärtstillande. Troligen fången som är tillbaka. Bara beter sig lite annorlunda mot i höstas då det syntes rejält att han hade ont (även om han hoppade ur en box, galopperade då också, men puls+varma hovarx4)

Det jag liksom inte på något vis kan bortse från, och där jag undrar hur Arizona tänkte i sitt svar, är en rejält hälta i höger varv. Och hältan skulle inte kunna ignoreras ens utan värme/puls, men bilden ihop är ju def inget man ignorerar eller tar lätt på. Även om han är pigg, glad och busig.

Han har stått inne två dygn nu, delvis pga att det iaf var skitväder, och delvis för att få en lite bättre koll på puls/värme. Men den tycks inte förändras eller något av boxvila heller. Utan den kommer och går då med, jätteknasigt.

Så imorse fick han gå ut igen, vilket innebar en hel del bus och brall osv, och inte ett knackigt steg, däremot hellre galopp än trav då. Men, han får gå ute i hagen fram till klinikbesöket, verkar ju varken göra det bättre/sämre oavsett hur jag har honom, och vill inte komma med en överladdad häst till kliniken så han därför inte tänker visa någon hälta där.

Om de inte hittar något uppenbart, typ 'kolla, här är ju en 4 gradig böjreaktion i kotleden' så kommer jag vilja ha hovröntgen BF och ultraljudat HF.

Mest rädd är jag att jag ska komma hem lika förbryllad som jag åkte. Dvs att de ser det jag ser, men inte hittar varför de heller. Eller nej nu ljög jag, allra mest rädd är jag för ligamentskada i hoven - men det lär man ju inte kunna fastställa vid första besöket iaf.

Hur tänker du nu?

Jo, kan det vara så du älskar han såååå mycket:love: att du vill hitta fel.
Ena dag är han helt OK och nästa oooohan hälter. Kan var att han är lita stel?
Det göra Ami o Ami-go, den här vintern är igen höjder för non:(
jag har ont överallt när jag gå utt i den här kylan.

Mammas worry about their baby´s.
Don´t worry, if you really think it is serious, make some coffee and talk to your vet.
Az

Låter lite som min fånghäst...
Periodvis lite halt i fram och nästa dag helt ren...

Jag åkte i till klinik och blev inte så mycket klokare. Ingen skillnad när vi bedövade bort lederna. När vi bedövade bort hela hoven gick han lite renare.
Det var jätteskönt att röntga och inte hitta några förändringar:laugh:

Då hästen inte blivit bättre av vila så blev det butta i 3 veckor och skrittmotion(vid hand). Därefter återbesök om han inte är ren. Men vi gissade på att han fortfarande känner av något efter fången.

Tror i och för sig att hältan i höger varv varit exakt likadan hela tiden. Jag har ju dock inte linat honom speciellt ofta. Men från början, när han blev halt i samband med skoavtrampet så såg jag ju att han var halt till och från i hagen, min kära mor såg det med (och då är det illa). Klämde ju och kände osv, och linade honom. Och då tydligt halt på lina.

Vilade på box, fick skon påslagen etc. Sen kollades han på lina i skritt, ren i vänster varv, tydligt halt i höger varv.

Sen har jag ju mest kollat puls, värme och hur han rör sig i hagen. Pulsen och värmen gör ju som den tycker, men är inte värre, och i hagen har han rört sig bättre och bättre.

Men han är fortfarande tydligt halt i höger varv i trav på lina. Mest troligt precis samma hälta som syntes från början. Och samma hälta som ger de där stegen nu och då (som blivit färre och färre iofs) i hagen.

Men kommit och gått har inte hältan gjort, däremot puls & värme. Puls och värme skulle jag bara hålla koll på, om det inte vore för hältan. Och den överraskade mig som sagt, jag var helt inställd på att han skulle vara ren i båda varven när jag kollade i onsdags. Men icke då..

Kliniktid har han ju, och jo jag tror dessvärre det är 'serious' - hältor som envisas i en hel månad brukar inte vara speciellt harmlösa, ens om de bara syns i givna lägen (typ höger varv). Jag hoppas fortfarande på en djup böld, men jag tror inte rikigt på det tyvärr. Blir hjärtans gärna överbevisad i frågan dock =)

Han är fö inte ett dugg stel, han är lika gummibollsrörlig som han alltid varit, vilket inte gör det hela mindre förbryllande.

Nej en böld borde ju kommit ut nånstans. Skulle ju kunna vara en sträckning på nåt underligt ställe.
LAdy sträckte ju knämusklerna på insidan bak när hon fläkte sig en vinter, det hade hon problem med länge...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 159
Hästvård Undrar om det är någon som kan hjälpa mig lite. Min häst blev för cirka 3,5 veckor sedan halt. Det enda symptomet jag kunde hitta var en...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: vafsen12
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 086
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10