Kan hovledsinflammation ge puls + värme i hoven?

Sv: Kan hovledsinflammation ge puls + värme i hoven?

Alexandra, om du och din häst, med er historik, hade tillhört min kundkrets hade jag först försökt med att skåla ur skon för att utesluta ev sultryck därefter hade jag, om väggarna är mkt trasiga, plastat för att utesluta risken för sömtryck.
Utöver det hade jag skrotat funktionssulan och använt flytsula/siliconkudde för att ge hästen maximalt understöd.

Hur menar du med historik? Fånget och att han som liten hade sulläderinflammation pga påfruset knäggel eller vad?

Funktionssulan är ju borta, fast so far har det inte gett någon skillnad. Han har dock inte silikon, utan hårdplastsula. Lite bökigt pyssla med flytsula i sådana minus som det är tyvärr, annars kunde jag bett hovis lägga i det.
Skåla ur skon, kan du förklara mer vad man vill uppnå med det? Ta bort en ev risk att skon trycker på sulan? Varför skulle den plötsligt börjat göra det? *nyfiken*

Inte trasiga väggar förresten, enda trevliga i soppan. Är aningens pyttelite söndertrasad nu på VF efter senaste, men inget alls på HF. Han har en enorm förvåga att se ut som han bara 'klivit ur' skon, trots att den är förvriden. Väldigt trevlig hovkvalitet.

Hmm, två veckor i solen låter onekligen trevligare än två veckors idiotjobb, så ja tack. (Jag har alltså inte skenat och kollat honom varje dag, eller ens varannan, om det var så du tänkte, tiden mellan påslag av förra tappskon och det här kollade jag bara hur han rörde sig till/i/från hagen, och bara noterade det jag såg, och väntade. Planen var iofs inte en till tappsko, men..)

Angående hovledsinflammationen så kommer jag inte ihåg om hoven var varm . Dock torde det inte vara omöjligt igentligen inflammation -smärta-väme-ökad aktivitet ?
Sen är det ju svårt detta med värme på hovarna eftersom alla 4fötterna inte behöver vara lika varma och utan faktiskt kan skifta i ben och fötter .

Hovböldenerna satt diagonalt och jag var hos vet men hovis hittade ingenting och då hade det gått framåt tillbaka i flera månader samt hade jag hållt på med omslag och hästen var tillslut blockhalt och åkte då till klinik .

Han haltade inte när han kom fram mer än i varje vändning så kunde man se något och då vände vet bort blicken och såg inte det . Jag kände mig som en hypokondriker *Hästjäkel:devil:*:D Men hovslagaren såg hur han betedde sig och försökte lokalisera hovbölden men det gick inte . Nu satt hältan/hältorna dessutom diagonalt :o och det var väll otroligt att det skulle sitta 2 hovblder samtidigt .....

Hur som helst gav sig inte vet utan började också skära i fötterna lite lätt hysteriko för det skulle minnsan finnas en hovböld men hittar inget?

Nästan 2 månader senare kommer hovbölden fram på de 2 benen diagonalt ;)

Så visst hade min vet rätt känsla fast det vore omöjligt att få 2 hovbölder samtidigt diagonalt på en häst :).

Mia

Han dö inte av lite ont i foten, DU TA IGEN RISKER NU I DET HÄR VÄDER!
Det som VAT sa kan du prata om med din hovis.
Az

Oj jisses, ja då förstår jag det var svårdiagnosticerat! Tänkte om ni sett dem med rtg eller så, för ibland kan man väl se hovbölder på rtg, eller har jag helt snurrat ihop då?

Men då kan jag fortsätta 'hoppas' på hovböld en stund till då, började ju misströsta lite när det aldrig blir varken bättre eller sämre, dvs det 'vinglar' lite hit och dit och tja, bara fortsätter.

Men, ska be till hovgudarna att hovis hittar något på tisdag, för herrns skull om inte annat. Han verkar förvisso inte må direkt dåligt av vad det nu är, men det påverkar honom ju och vore ju skönt om han fick slippa det snart och må helt bra igen.

Han dö inte av lite ont i foten, DU TA IGEN RISKER NU I DET HÄR VÄDER!
Det som VAT sa kan du prata om med din hovis.
Az

Haken är väl att vädret lär fortsätta i ett par månader till, dvs vi är i maj om man 'tryggt och säkert' ska kunna ta sig till klinik. Men fördelen är att han inte verkar överdrivet bekymrad över det hela ponnyn (förutom att han tycker det är tråååkigt att bara lalla i hagen och inte jobba ngt) - annars hade jag givetvis tagit honom till klinik pissväder eller ej. Men vore ju bättre för honom att få må bra, och då om det kan vara ngt som blir värre av att vi går här och väntar. Han verkar ju inte bli värre, men prognosmässigt värre alltså.

Howdy:
Härliga tider för en hovis, meter djup snö och källa ställer :devil:

Hängd inte riktig med, plasta för somtryck? mycket ny gräjer nu för tiden som jag inte käna till.

Tror säkert hovisen har kläm till sömerna.
Mig själv, min häst:
Ta av skon, då kan jag inte skilja på det. Så gjörd vi i skolen med dom hält häster som kom i till Skara.

Snow Bound longing for Arizona
Az

Howdy:
Härliga tider för en hovis, meter djup snö och källa ställer :devil:

Hängd inte riktig med, plasta för somtryck? mycket ny gräjer nu för tiden som jag inte käna till.

Tror säkert hovisen har kläm till sömerna.
Mig själv, min häst:
Ta av skon, då kan jag inte skilja på det. Så gjörd vi i skolen med dom hält häster som kom i till Skara.

Snow Bound longing for Arizona
Az

Hänger inte riktigt med tyvärr?
Det ang plasta för sömtryck var det ju VAT som tipsade om, som jag förstår så menar h*n att om väggen är mycket trasig, så plasta den så man har något att spika i, så man minskar risken för sömtryck? Dock behövs inte väggen plastas (tack och lov).

Vad menar du med att om du tar av skon så kan du inte skilja på det? Hängde inte med alls där, inte heller vad du menade med att hovisen 'klämt till sömmarna?'. Förklara gärna =)

(Hovis har infravärme och kaffe, så han brukar inte klaga ens på vintern när det är kallt =))

jag tror h*n menar skylla, jag läste det så iaf.

Ah, ja då blir det rimligt.

Han blev inte bättre utan sko dock, han blev sämre. Trots box. Dock svårt säga vad det berodde på, om det var att sulömheten inte la sig, eller ngt annat.

Men sömtryck kan man knappast skylla på oavsett tyvärr, sen han tappade den första ggn och problemen började så är det som sagt omskodd 2 ggr, utan skillnad. Är det som är så frustrerande, att 'inget' verkar göra någon större skillnad, är ju samma sak med box kontra rörelse med.

Tack Jolin, skylla.
Så trot, skott sno.

Alex.
Det var VAT jag sikta på att jag fätta inte plast biten, men nu hänger jag med.

JO, Ta Av Sko, jag mena halta han utan sko då är det inte skoning som är fel.
Vi alltid Eliminira den lättesta biten, skon, och sen jobba systamatisk för att lokalisera problemet:
Vilket ben,
Vilket grad,
Belästings hälta eller Rörelset hält.
Boj prov
Bedövning
x-ray
Diagnos
Åtgärd

Han kan inte gå barfot?????
Az

Men är du säker på att det inte är hans fång som spökar ?

Hej från Hambo

:eek: ÄR DET HAN SOM HÄR FÅNG?????:eek:
DAMN IT!!! I THOUGHT IT WAS THE OTHER ONE!!!!!!!!!!!!!!!
Sorry I got them confussed:confused:
Az

JO, Ta Av Sko, jag mena halta han utan sko då är det inte skoning som är fel.
--

Han kan inte gå barfot?????
Az

Han kan, eller kunde iaf, gå barfota sålänge det är snällt underlag. Han har ju tidigare varit barfota, det enda som då gav problem var om det var lerigt och lite upptrampat, och så frös det på. Då blir det ju stenhårt knöggel. Det fick han sulläderinflammation av som 1½ åring. Skoddes då BF med sulor, efter 3 v hade han tagit av sig dojorna, men hade kommit snö. Så gick barfota igen, skoddes förebyggande en period förra vinter (08/09) för att förhindra en upprepning (dvs när lera började frysa på). I övrigt aldrig haft problem med något underlag i hagen, däremot har han alltid ömmat på grus, så tunna/känsliga sulor. Var väldigt plattfotad som mindre, bättre nu dock.

Han är nu 'konstant' skodd sen i höstas, har dock haft en förmåga (ung, livlig, mkt bus i hagen) att trampa av sig en sko per skoperiod. Inget av dessa fall har det gett minsta lilla problem. Han har endera fått gå barfota på den skon till hovis kommit, eller fått en toffla om det varit besvärligt underlag. Inga problem i något av fallen.

Nu när han trampade av sig HF i början av månaden blev han halt. Ganska direkt. Trodde ju först han sträckt till sig, men sen pulsade han och var varm i hoven, fick toffla ute men inget bättre. Ställdes då på box på spånbädd, kylde fossingen med frekvent. Blev bara markant bättre iom kylning, men på det stora hela sämre - motsägelsefullt nog. Hovis konstaterade rejäl sulömhet, sulan sviktade och han reagerade på visitertång. Sulömhet alltså, vilket dock kändes väldigt konstigt iom hur han varit/reagerat förr på tappsko, och det nu bara var några dagar och toppenunderlag ute.

Fick på sig sko + sula igen, men fick fortsätta stå inne på box i väntan på symptomen skulle klinga av. Det gjorde de inte, 2 dagar senare ökade de plötsligt kraftigt, där vi trodde på böld. Dock lika fort som de ökade försvann de helt, vi talar timmar. När han varit helt symptomfri ett dygn fick han gå ut. Firade det med att dra av sig VF. Fick stå inne igen. HF fortsatte krångla till och från. Fick på sig sko + sula på VF och gå ut igen.

HF hade hela tiden till och från symptom, men jag avvaktade för att se om det tänkte lägga sig. Tänkte ge det en vecka, sen hältkolla på lina igen, och ringa klinik om inte bra. Efter 6 dagar trampar han av sig HF igen *arrrgh* In på box, symptomen lika. Inga spår av böld/annat. Skor om BF och byter ut funktionssulorna han haft 2 perioder mot hårdplastsulor, då jag och hovis börjar undra om sulorna kan ha haft med saken att göra, att han var öm pga dem redan INNAN han tappade skon. (Avd halmstrån..).

Omskodd BF, symptomen HF fortsätter komm och gå, sen plockar han av sig VF igen i onsdags och jag drabbas av mentalsjukdom i princip. Går nu skodd på HF, med sula, symptomen är desamma. Går barfota på VF med toffla ute, VF mår bra.

Så, inte blivit egentligen varken bättre eller sämre med/utan sko förutom den där plötsliga symptomökningen som lika plötsligt försvann (där trodde vi en böld brustit under plastsulan, men när skon togs av så - nä. Och sen har ju symptomen kommit och gått som innan), och heller inte bättre/sämre av att gå inne eller gå ute.

Så, sömmarna/skon är inte problemet. Däremot kan det ju ligga en böld djupt och spöka men den borde ju 'gå' åt något håll, dvs symptomen öka eller avklinga. Dock beter sig ju inte bölder som man förväntar sig.
Alt har varit att sulömheten utvecklades till en inflammation, som tagit tid att lägga sig, men det förklarar inte varför symptomen fortsätter komma och gå trots byte av sula etc. Sist HF plockades av var han betydligt hårdare i sulan (sviktade inte), ömhet är svårt bedömma då han är väldigt sjåpig med sin fot alldeles oavsett nu. Som jag sagt innan är han väldigt svår såtillvida att TROR han det ska/kan göra ont (t ex för det gjort det förr) reagerar han som om det gör ont.

Eller så är det något helt annat då, något han ådrog sig vid det första avtrampet av HF, vrickning som gett ledinflammation, ligamentskada, eller kanske men långsökt en hovbensfraktur.

Han har hitills inte reagerat alls någon gång för hopklämning av trakterna, han har inte reagerat speciellt för tryck med visitertång över det förväntade läget för hovbensspetsen, reagerar inte alls i strålen. Utan det som funnits när det funnits något har varit en generell, diffus reaktion för sultryck. I samband med första tappskon fanns ett område där det ev var lite mer sviktande sula, men hovis verkade lite försiktigt men ingen böld gick att lokalisera då. Nästa koll var sulan lika hård som övrigt där. I samband med andra gången han trampade av HF hade han ett rött märke en bit innanför tån, som ev var lite mjukare (när jag tryckte). Dock ingen som helst reaktion från hästen när man tryckte. 1½ dygn senare när hovis kom var märket borta, och sulan normalhård. Och TROLIGEN ingen sulömhet (svårt säga som sagt då hästen sjåpar bara han tror det ska göra ont, vilket gör det omöjligt att veta om det gör ont eller ej. Men när jag avledde honom med en tuss hösilage och lite allmänt pjolt så reagerade han inte när hovis tryckte)

Det han gjort båda gångerna är att trassla väldigt när skon slagits på igen. Men samma där, jättesvårt veta om ont på riktigt eller bara tror det ska göra ont. Slår man metall mot metall utan att snudda hans hov reagerar han likadant, så., who knows :crazy:

Men det enda som känns uteslutet är som sagt att det är skon eller sömmarna, just iom att det inte blivit bättre utan, eller för den delen sämre med. Så vad det än är verkar det sitta 'inuti'. Gissningsvis hoven iom puls och värme, men beroende på vad annat som kan ge puls och värme i hoven så kan det ju vara ngt annat.

Och förhoppningen är en envis, djup böld som har svårt att bestämma sig..

Senast ändrad:

Men är du säker på att det inte är hans fång som spökar ?

Hej från Hambo

Nej och ja. 100% säker är ju eg omöjligt att vara. Men han fångvänder inte, han belastar fullt ut (några ggr senaste dagarna har jag sett honom stå under sig med fram, om det är en slump bara eller ej kan jag inte bedömma på så få ggr), han reagerar inte på visitertångstryck över hovbensspetsen, det är enkelsidigt, och det har varken blivit bättre eller sämre av något. Varken veterinär eller hovslagare tror på fång. Det gjorde de inte från början heller, men han hölls på box i början, ifall det ändå skulle vara fång.

Så nej man kan inte vara säker, men det finns inget vad veterinär och hovslagare kan bedömma som talar för fång. Jag hade avancerad fångnoja inledningsvis, men den har faktiskt släppt så inte heller jag tycker det talar för fång. Men garantier finns ju inte.

Arizona - det finns bara fd fångisar här :crazy: L hade fång i somras, nyinköpta (E) hade fång i höstas, innan köp. Tänkte du på fbl så är ju han avliden sen nov, men han hade fång (enligt vad alla kunde bedömma även om det kändes som tidernas mest otippade diagnos på den hästen, och kom i direkt samband med en omskoning) i september. Så vet inte vilken du tänkte på?

Hur menar du med historik?

Funktionssulan är ju borta, fast so far har det inte gett någon skillnad. Han har dock inte silikon, utan hårdplastsula. Lite bökigt pyssla med flytsula i sådana minus som det är tyvärr, annars kunde jag bett hovis lägga i det.
Skåla ur skon, kan du förklara mer vad man vill uppnå med det? Ta bort en ev risk att skon trycker på sulan? Varför skulle den plötsligt börjat göra det? *nyfiken*

Jag är nästan säker på att du startade en snarlik tråd för några månader sedan. Men jag kan ha fel!

Det går alldeles utmärkt att använda 2-komp. silikon i minusgrader. Det är bara för hovslagaren att lägga tuben i varmluftsutblåset inne i kupén så blir den lagom varm medan man kör. Kör lite varmluftspistol på hoven innan applicering och det härdar kanonfint!

Anledningen till att du har plastsulor på hästen är ju att den har känsliga sulor. Med tanke på det, och inte minst, att den upprepade ggr har dragit av sig skorna vilket kan ändra förutsättningarna ganska drastiskt.

I min värld tycker jag att det låter som om den är ganska ansträngd i sulan och för att utesluta, underlätta och ge maximalt support hade jag som sagt skålat ur skon och kompletterat med 2-komp. silikon.

Anledningen till att du har plastsulor på hästen är ju att den har känsliga sulor. Med tanke på det, och inte minst, att den upprepade ggr har dragit av sig skorna vilket kan ändra förutsättningarna ganska drastiskt..

Nja, han har sulor för att motverka snöstyltor, dock törs jag inte ha huf-grips på honom iom lite plattfotad (nojig matte..). Så tidigare har han haft väldigt mjuka tunna plastsulor (tänk glasslock typ) som kastat ut snön, men inte tagit bort stimuleringen av strålen. Och nu då 2 perioder provade jag pro pad (just för att de stimulerar strålen ännu mer än de tidigare och borde kunna vara ännu bättre mot styltor. Vilket de var, helt suveräna, han har ju fortfarande sådana bak). Nu sist fick han de hårda plastsulorna för att ta bort allt ev sultryck och ge sulorna en chans att hämta sig. (Sådana sulor han fick vid sulläderinflammationen som 1½ årin med, då just för att skydda sulan, när han skoddes förebyggande ett par perioder vintern som 2½ så hade han de där tunna, mjuka. Och de han haft 'i år' med, fram tills för 2 perioder sen, då pro pad)

Kanske blandade du ihop med fbl? Han hade hårda plastsulor hela tiden för att motverka stråltryck som han var väldigt känslig för. Den här herrn fungerar utmärkt skodd men osulad på alla underlag vad jag märkt so far, men däremot är ju styltor ett krux vintertid.

Fast problemen började omedelbart i samband med att han trampade av HF nu i början av månaden, så något blev ju knas redan där, oavsett de upprepade tapskorna? Men ska höra med hovis om silikon när han kommer =)

Pratade med honom nu i helgen, han ringde och ville flytta tiden en timme, så han fick en uppdatering över hur det varit sen i onsdags. Han var lika förbryllad som mig, men ska ju som sagt kolla igen om man kan hitta hovböld/annat. Så får jag ta upp silikon etc med honom sen om han inte 'hittar ngt'. Ska fundera lite själv på hur jag själv vill lägga upp det med, om han inte hittar ngt uppenbart. Om jag vill prova silikon först, eller klinik först. (Är dumt lägga på silikon/etc och så rycks skorna på klinik en vecka senare, onödiga pengar i sjön)

Senast ändrad:

Jag har läst lite men inte allt. Hittat inte hur länge han varit oren?
Min häst blev också oförklarigt halt efter en tappsko.. Hade ut veterinär som inte hittade något speciellt förutom lite värme. Han blev bättre efter ett par dagar, så jag började rida igen, men då blev han halt igen. Jag ställde honom helt sonika på boxvila i 2 veckor, sen försiktig igångsättning. Inget problem efter det.

Mitt resonemang, med tanke på hur skon ser ut när den blivit avtrampad, helt förvriden, så är det inte konstigt om någon led eller sena får stryk, alltså någon typ av vrickning. Och det brukar behöva en länge vila för att bli bra, det går gärna upp igen om man börjar röra sig för snabbt efter. Det stod att din häst stått på box, men hur länge?

Summa -Om hästen accepterade det skulle jag testa boxvila ett par veckor innan jag kastar mig iväg till klinik om det är svårt väglag. Sen försiktig, kontrollerad igångsätting, inget race på smala stigar i hagen.

Han har ju varit oren till och från sen början på månaden, dvs 3 v snart, men det kommer och går som sagt.

Stod inne första svängen i 5 dygn, blev först lite sämre då, sen oförändrat, plötslig försämring följt av lika plötslig symptomfrihet. 1 dygn senare fick han gå ut i liten hage. (och drog en sko). Sen stod han några dagar till i samband med det, sen ut i liten hage, och när ingen försämring av det ut i större hage. Osv.

Så han har stått inne/ute lite varierat utefter symptom och tappskor osv, dock ingen direkt påverkan varken med 6 dagar inne eller 6 dagar ute fulldag (dagar i sträck alltså). Rörelse sägs ju annars kunna få en hovböld att kunna visa sig fortare (under förutsättning de inte är väldigt besvärade givetvis).

Nu går han ute kortad dag, men går alltså ute men står inne mer än normalt. Anledningen till det är ffa att symptomen minskar av kylan (snön), men också att han inne lätt blir frustrerad om han inte har att äta i princip hela tiden, och då gräver i boxen, vilket beroende på vad som felas kan vara mindre bra. Så, tar hellre klinik innan några veckor på box, även om jag är helt med på hur du tänker =)

Sorry, men jag är ändå inne på fångkänning....
Både vet och hovslagare hade fel ang min fångis också.

Jag tycker att din hästs symtom liknar min hästs symtom, han får sina fångkänningar till och från .

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 159
Hästvård Undrar om det är någon som kan hjälpa mig lite. Min häst blev för cirka 3,5 veckor sedan halt. Det enda symptomet jag kunde hitta var en...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: vafsen12
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 086
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10