Kan hovledsinflammation ge puls + värme i hoven?

Alexandra_W

Trådstartare
Dum-i-huvudet-fråga kanske. Men kan hovledsinflammation ge förstärkt digitalpuls och varm hov?

Och vad förutom hovböld kan annars ge det? Jag blir verkligen inte klok på skrutten här. Sen han fick en tappsko för flera veckor sen har det till och från krånglat med ena fram. Dock är hela bilden komplicerad av att han haft VM i tappskor och växelvis dragit av sig framskorna i en aldrig tidigare omfattning. (Denna förbannade snö, rör sig bara i gångarna i hagen, och gångarna är smala, så när man galopperar där blir det TÄTT mellan fossingarna och vips trampas en sko av). Men även när det är VF han tappat, så spökar HF.

Så länge den kyls är det ganska okej, varierar dock helt ren med inte helt ren (i trav, i hagen, i skritt syns inget). Men inne så är han till och från, ganska mycket till, varm i HF och pulsar. Som nu nyss, lindrig förstärkt digitalpuls HF och rejält varm hov. Belastar den fullt ut dock. Har tappsko sen i onsdags på VF, men den är kall och fin, så jag blir verkligen inte klok på vad som spökar i HF, men det borde ju sitta i hoven? Vi har två ggr kollat efter hovböld men inte hittat någon.

Och tillägg så ingen skriker, han har setts av veterinär, och jag har kontakt med vet. Men dels har vädret omöjliggjort klinikresa, dels och framförallt det faktum att det är knepigt hältutreda en häst som hela tiden har tre sko. Målet är att få en period om iaf en vecka med båda framskorna på plats och se vad det gör/inte gör.

Sv: Kan hovledsinflammation ge puls + värme i hoven?

Hej Alex.
Jo det kan det, kroppen pumper blod ner till den skadad delen.
Har hovslagern kolla med visisertång för hovbold el en fraktur.
Trämp sko :devil: om boots eller en sån kotleds ring kan hjälpe när du släppa utt han?
Sorry, inte mycket till hjälp.
Az

Fast att kroppen pumper ner blod, t ex en kotledsinflammation ger ju sällan puls t ex?

Kollad två ggr som sagt för hovböld men nix. Var rejält sulöm och sviktade generellt i hela sulan vid första besöket (i samband med tappsko på den fossingen, det var iom det det hela startade). Sen kollad igen någon vecka - tio dagar senare, då mindre öm och fortfarande inget tecken på böld. Reagerar inte alls på att trakterna kläms ihop med visitertång, varken 'då' eller 'sen'. (Nytt hovisbesök på tisdag). Box eller hage tycks inte göra någon skillnad, och symptomen (hälta, värme, puls) kommer och går lite som de tycker :crazy:

Han har gummiboots dygnet om, nu sist skodde vi trängre med, men efter en vecka fick han av sig VF igen, så vetefan vad man ska göra. Om det bara gick att komma till med traktor skulle jag be grannen ploga upp gångarna i hagen så de blev bredare..

Han kan ju ha vrickat hovleden när han dragit av sig skorna, eller skadat ett sidoligament i hoven. (eller en massa andra saker :crazy:) svårt att veta när/om det sitter inne ihoven.

Jo, just sånt jag funderar på, därav frågan kan en hovledsinflammation ( t ex efter vrickning) ge puls + värme i hoven? Eller något annat då förutom hovböld (och fång)?

Min f.d foderhäst blev mystiskt halt, varm och puls i ett bakben. Han stod i tre veckor innan hovbölden hittades... den måste ha varit väl "inbäddad" då han inte reagerade på visitertång.

Kanske en blödning i sulan?

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Mli

Detta har inte med din fråga att göra, men ett tips på hur man får skon kvar är att sko med flappsko, trampar de på flappen glider de bara av den utan att ta med skon!

Detta har inte med din fråga att göra, men ett tips på hur man får skon kvar är att sko med flappsko, trampar de på flappen glider de bara av den utan att ta med skon!

Nja, jag vill iofs inte ha flappskor på honom av andra anledningar, men jag är tveksam till om de skulle hålla bättre, minst flappen borde nog slitas av? Han har ju fasade kanter på skorna, men när han trampar av så är det rejäla krafter inblandade, skon blir helt förvriden, och ett rent under att hoven håller, så borde ju gå lika (dvs sko, eller flapp, gone?) med flappsko?

Jag vet inte riktigt om han trampar på inre traktarmen, eller om han trampar på 'sidan' på insidan dock. Den sista är förvånande han fick av alls, då vi trångskodde just för att få den att sitta, men nä.. Den är dock inte lika förvriden som de tidigare, å andra sidan gick hoven sönder mer - så jag vetefan.

Men, försvinner bara snöeländet så ska tappskofrekvensen nog gå tillbaka, så länge får han gå lite trängre skodd och med lite sämre traktunderstöd. Tyvärr, men det här är ju inte hållbart varken för häst, matte eller hovslagare.

Men just nu förbryllar som sagt HF med, som det 'hände' något med i samband med att han trampade av sig den skon för 2½ vecka sen. Frågan är bara vad. Han tycks inte 'lida' nämnvärt, men hälta/värme/puls är ju indikationer på att det är en process, som inte är smärtfri där.

Först tydde allt på sulömhet även om det i sig var klart förbryllande. Sen när det inte gav sig, utan tvärtom blev markant värre efter skon kommit på, så trodde vi ju på hovböld. Sen pang poff försvann det, och koll 2 dagar senare och ingen böld. Symptomen har kommit och gått, aldrig riktigt heeelt försvunnit men varit väldigt varierande i intensitet. Så okej, hovböld eller stengalla då. Tappar skoeländet (HF) igen. Har då ett 'rött märke' i sulan, blödning tror vi. 1 dygn senare syns inte märket, ingen direkt reaktion på visitertång någon speciell stans, och mindre 'mjuk' i sulan än förra kollen. Hovis tar lite där märket var, men hittar inget. Sko på igen. Och symptomen fortsatt 'komma och gå' så att säga.

Han är lite besvärlig då han reagerar som om det gör ooont om han tror det ska göra ont, vilket gör det grymt svårt att lokalisera mer. Han reagerade väldigt när tappskon slogs på, båda gångerna, men reagerade när hovis slog metall mot metall utan att nudda hoven/skon med, så.. :crazy:

Vi har ju som sagt väntat på endera att en böld ska brista och symptomen vika, eller att de ska öka så man får en chans att lokalisera en böld - och att behålla båda skorna på iaf en vecka och se (gick 6 dagar sist, det gav ingen större skillnad dock, var lite si och lite så den tiden) vad det gör. Men är ju bekymrad vad det 'annars' kan vara. Men känns inte så meningsfullt att halka och slira till klinik (om jag ens kommer ur byn) för att få höra att 'är nog pga tappskorna, se till att få på båda fram igen och ge det en vecka - tio dagar' och halka hem igen. Men nu tycker jag det hållit i så jäkla länge att jag börjat undra vad fan det ANNARS kan vara, och hur 'akut' man isf bör försöka slira till klinik sas.

Har en häst som är otroligt duktig på att få tag i inre traktarmen och trampa av sig skon, den kan vara vriden hur som helst då. Gör det även på sommaren!

Hon trampar aldrig av sig skon med flapp, ramlar den av är det för att det gått så lång tid att sömmen gått av mellan hoven och sulan, (slarv med omsömning). Eftersom man bara har tåsko då och flappen är väldigt böjlig (i varje fall om man har tunaflapp, hådénflapp är lite styvare) så tycker jag de bara glider av om de trampar på flappen.

Hoppas att ni hittar felet på hästen och kommer på en lösning på problemet med skorna!

Fast att kroppen pumper ner blod, t ex en kotledsinflammation ger ju sällan puls t ex?

Kollad två ggr som sagt för hovböld men nix. Var rejält sulöm och sviktade generellt i hela sulan vid första besöket (i samband med tappsko på den fossingen, det var iom det det hela startade). Sen kollad igen någon vecka - tio dagar senare, då mindre öm och fortfarande inget tecken på böld. Reagerar inte alls på att trakterna kläms ihop med visitertång, varken 'då' eller 'sen'. (Nytt hovisbesök på tisdag). Box eller hage tycks inte göra någon skillnad, och symptomen (hälta, värme, puls) kommer och går lite som de tycker :crazy:

Han har gummiboots dygnet om, nu sist skodde vi trängre med, men efter en vecka fick han av sig VF igen, så vetefan vad man ska göra. Om det bara gick att komma till med traktor skulle jag be grannen ploga upp gångarna i hagen så de blev bredare..

Du har val tagit pulsen vid kärleden? och det har med värmen, det kan vara lurig.
Du har markt att han markera, hälta?
Tramp Sko måsta du prata med din hovis om, den är ett elanda för båda dig och hovisen.
Du är inte ensam Alex, min Amigo har den förmåga att riva av sina VF med att trämpa med sin diaginal HB när han ger gasen i vänster sväng, skon se utt som en S. funder on boots kan hjälpa.
Az

kan det vara ett sk blåmärke i sulan, alltså från en sten, eller söm som gjort illa hästen?
kotledsinflamation? men då tycker jag man märker hältan extra tydligt vid vändningar.
Sömstucken? har du slått på sömmarna?
Att testa ev hovböld: förutsatt att hästen haltar när man leder i stallgången, sätt ner hoven i ngt, typ Big-pack låda med ljummet vatten o jodopax, detta lättar på trycket och hältan släpper för stunden.

Pulsen på baksidan av kotan, digitalpulsen. Och värme i hovväggen då. Inte svullen/varm/gallig/annat någon annanstans.

Hältmässigt så inte kollat på lina på ett tag, vill inte riktigt det när jag inte vet. Men har innan på lina varit allt mellan helt ren, vid diffust rörelsestörd till tydligt nick-halt. Även där kan det variera stort, minns när vi var nästan säker på det var en böld, blev inom ett halvt dygn markant sämre, till rejäl puls, rejält varm, tydligt nickhalt. En timm senare minimal puls, ljummen och ingen synlig hälta. Morgonen efter helt u.a. :crazy:

Nu sista veckan har jag inte kollat på lina, men kikat hur han rör sig vid utsläpp och insläpp och i hagen. Han går lös ut/in, så kollat om han springer eller skrittar, hur han rör sig etc, och hur aktiv och busig han är i hagen. Även det varierar, och han kan trava tillsynes rent (lite svårt se i snön), och så kommer 2 - 3 tydligt orena steg, och sen bra. Så som sagt, väldigt 'kommer och går' och utan röd tråd. Likadant oavsett stor hage, liten hage eller box - det är lika diffust komma och gå. Så har ju i princip väntat på den där hovbölden att visa sig, men jag har en gnagande känsla att det inte är hovböld och därför jag vill få skorna att sitta.

Hovis skodde ju trängre sist, och om jag begrep rätt så vill hovis gå ner en storlek i sko nu, då förlorar vi traktunderstöd, men tar bort det som finns att trampa på lite mer. Blir ju pest eller kolera hur man äns er det, men A och O nu är ju att skorna får sitta. Sen får vi invänta att snön försvinner så kan han få skos som vanligt (vilket är rejäla utlägg på alla håll och kanter).

Ang boots så min har ju boots, och om jag glömmer sätta på dem och släpper ut, så kan jag i princip ringa hovis direkt. Det är tappskogaranti på sånt. Så de hjälper ABSOLUT. Sen är det ju inte säkert att det räcker till 100% för dig, men har absolut gjort stor skillnad här. Både på L och på fullbloden. Se dock till att ha tillräckligt stora boots, så de täcker så mycket som möjligt på sidorna, och går ner hela vägen till marken bak i trakten. Dock, så om ni har lika mycket snö, så typ 95% av effekten av bootsen försvinner då, de trycks upp av djupsnön (på tilltrampad mark funkar de bra) =/

kan det vara ett sk blåmärke i sulan, alltså från en sten, eller söm som gjort illa hästen?
kotledsinflamation? men då tycker jag man märker hältan extra tydligt vid vändningar.
Sömstucken? har du slått på sömmarna?
Att testa ev hovböld: förutsatt att hästen haltar när man leder i stallgången, sätt ner hoven i ngt, typ Big-pack låda med ljummet vatten o jodopax, detta lättar på trycket och hältan släpper för stunden.

Kan det säkerligen vara, men det borde ju ha blivit bra vid det här laget tycker man? Han är skodd med hela sulor. Samtidigt kanske en sån inflammation kan 'få fäste' och bli envis? I övrigt så eg kan det ju vara precis vad f*n som helst, och man blir bara knäpp av att spekulera. Är ju just därför vi vill få skorna att sitta, så man kan utesluta lite saker, och är det då lika så klinik och red ut VAD det är, så slipper man gissa. Men det tycks som förgjort att 'ta sig dit', och därför börjat fundera på vad det kan vara och hur 'akut' det då är. Fast är ju omöjligt sia om med, teoretiskt kan han ju ha en atypisk hovbensfraktur *rullar med ögonen*

Funkar inte slå på sömmarna, han är så om sig och kring sig kring den där hoven nu att han trasslar och reagerar som om det gjorde ont bara du slår en hammare mot metall med hans fot upplyft, även om du inte nuddar fossingen. Sjåpig så - tyvärr, gör allt så mkt svårare. Men är omsömmad 2 ggr sen första tappskon, och problemen har ju kvarstått så sömstick känns inte troligt. Inga sömmar såg heller ut att sitta fel. Men som sagt, han är så om sig och kring sig kring sina fossingar nu att hälften vore nog, och man kan inte få någon ledtråd så.

Han har hela sulor, så fotbad och omslag hjälper tyvärr inte mkt. Kyla dämpar däremot samtliga symptom, men ger ingen skillnad på sikt, utan det kommer och går som det vill ändå.

fy vad jobbigt för dig, och hästen! Kan det ha kommit in ngt under sulan som gör ont, vass sten? bit av en söm? Är inte proffs, men undrar om det är ngt med sena, hovled, kotled så borde det väl vara svullet där? så hovproblem verkar troligare.
Min var jätte konstigt halt för ett tag sedan, kom tillslut på att det var pga isstyltor som tryckte upp och ömmade.
En annans häst var halt JÄTTE länge, var på klinik o hos hovis och tillslut upptäckte de blåmärke i sulan.

Min häst hade puls när hon hade hovledsinflammation .

Sen har jag även haft en hovböldshäst som strulade i flera månader innan hovbölden kom fram .

Mia

fy vad jobbigt för dig, och hästen! Kan det ha kommit in ngt under sulan som gör ont, vass sten? bit av en söm? Är inte proffs, men undrar om det är ngt med sena, hovled, kotled så borde det väl vara svullet där? så hovproblem verkar troligare.
Min var jätte konstigt halt för ett tag sedan, kom tillslut på att det var pga isstyltor som tryckte upp och ömmade.
En annans häst var halt JÄTTE länge, var på klinik o hos hovis och tillslut upptäckte de blåmärke i sulan.

Jo, det känns ju som pulsen och värmen indikerar att felet, vad det nu är, sitter i hoven. Men jag har dålig koll på vad som kan ge de symptomen förutom sulläderinflammation/fång/stengalla/böld/hovbensfraktur. Men börjat fundera på vad det finns mer för strukturer där, och om problem med dem kan ge värme + puls. T ex då ligamentskador, hovledsinflammation etc.

Kommit in under sulan så teoretiskt ja, men i realiteten så känns det osannolikt det är problemet. Han är 'omskodd' och kollad 2 ggr sen han tappade skon första gången, och vi hittar ingen böld/blåmärke. Däremot var han efter första tappskon sulöm vilket är obgeripligt. Det var mycket bättre vid andra tillfället, och förklarar inte puls/värme/hälta som kommer och går.

Just nu har han ju, sen i onsdags, tappsko VF. Som är sval och fin dock, HF spökar vidare som innan dock. Går just nu i väntan på hovis ute kort dag (ca 10 - 18) i liten hage med toffla på VF ute.

Men HF är som sagt kollad flera ggr, ja VF med, men utan att hitta ngn böld/blåmärke/annat. Återstår att se om hovis kan hitta något på tisdag.

Min häst hade puls när hon hade hovledsinflammation .

Sen har jag även haft en hovböldshäst som strulade i flera månader innan hovbölden kom fram .

Mia

Hade hovledsinflhästen även värme i hoven eller 'bara' puls? Hur hittade ni bölden på hovböldshästen förresten, eller hittade ni den inte utan tillslut brast den och då kom svaret på trasslet?

Many Thanks för tips på boots, ska försöka det med Amigo när jag sko han till våren och se om det hjälpa, man bli CRAZY när han sticka i det stora hägen och se en ny sko gå flygenda:mad:

OK:
Step 1, Känn från knä heeeela vägen ner med fingerna, läg mark om han regrera över senar ifall han här lite ont.

Step 2. Allt verka normal men han vill markera som du beskriva, du vet vad du måsta göra, in och x-ray ifall det är en läteral hovbens fräktur (som jag tvyka på) eller ben flis eller strålben.

Jag hålla tummen att det är igen.
Az

Finns ingenting alls i 'övriga benet'. Inte funnits från första dagen, utan torr och ren i resten av benet, reagerar ingenstans, och inga gallor/värme/svullnad/något. Utan puls och stasade kärl vid kotan, och värme i hovväggen - till och från.

Jo, det blir ju klinik om inte hovis hittar ngt på tisdag. Haken är bara att jag har verkligen ingen aning om när jag kan ta mig till klinik. De enorma snömängderna här gör att jag inte ens vet om jag får loss släpet, och får jag det är det en öppen fråga om jag ens tar mig ut ur byn med hästtransporten. Sanslöst dålig tajming. Men är ju bara och försöka och se, det känns dock som typ 30% chans att jag kommer iväg, och 70% risk det skiter sig bigtime =/ Nu man drömmer om ngn med portabel rtg i krokarna ;) Men problemen att ta sig till klinik är ju det som fått mig att fundera just på vad förutom böld etc eller hovbensfraktur (är det en sådan är det nog tyvärr godnatt), dvs hur 'akut' det är att försöka få honom till klinik.

(Jag vill dockha både rtg och ul om det blir klinikfärd av det, förutom 'vanlig undersökning' då)

Finns ingenting alls i 'övriga benet'. Inte funnits från första dagen, utan torr och ren i resten av benet, reagerar ingenstans, och inga gallor/värme/svullnad/något. Utan puls och stasade kärl vid kotan, och värme i hovväggen - till och från.

Jo, det blir ju klinik om inte hovis hittar ngt på tisdag.
Men problemen att ta sig till klinik är ju det som fått mig att fundera just på vad förutom böld etc eller hovbensfraktur (är det en sådan är det nog tyvärr godnatt), dvs hur 'akut' det är att försöka få honom till klinik.

(Jag vill dockha både rtg och ul om det blir klinikfärd av det, förutom 'vanlig undersökning' då)

Alexandra, om du och din häst, med er historik, hade tillhört min kundkrets hade jag först försökt med att skåla ur skon för att utesluta ev sultryck därefter hade jag, om väggarna är mkt trasiga, plastat för att utesluta risken för sömtryck.
Utöver det hade jag skrotat funktionssulan och använt flytsula/siliconkudde för att ge hästen maximalt understöd.

Därefter hade jag ordinerat en två veckors restresa till solen för hästägaren, med hjälp av pengarna som sparats från klinikbesöket, utan tillgång till internet och telefon men med massor av god mat och dryck och trevligt sällskap.
Varför inte bjuda med den hårt kämpande hovslagaren? ;)

Jag skulle bli mkt förvånad om inte hästen var helt fräsch efter dessa två veckor!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 159
Hästvård Undrar om det är någon som kan hjälpa mig lite. Min häst blev för cirka 3,5 veckor sedan halt. Det enda symptomet jag kunde hitta var en...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: vafsen12
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 086
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10