Kan hästar vara enmans hästar eller ej?

Det där med att en tjej bröt av en pinne o slog honom med för att tvinga honom förbi, när du aldrig gör det. Självklart vill han inte ha en sådan hästskötare på ryggen.
Jag vet inte, men har du kollat exakt hur de gör när de hanterar honom från marken, tex med tränsningen, sadling osv. Jag har nämligen skaffat hästskötare. En tjej på 35, själv är jag 24 så det är ingen liten fjuttig småtjej.
I alla fall. Hon gjorde i princip allt "fel" första gången hon red o tränsade m.m. Tvingade förbi hästen en "farlig" skylt genom att sparka den i sidorna, hon har lite problem när man tränsar, jag brukar ta det väldigt lugnt o tar det 10 min att tränsa så gör det det man får liksom locka in henne i tränset. Men hon drog tag i örat på hästen o tvingade ner henne o pannbandet hamnade i munnen. Klart det blev otäckt för hästen. Då blir ju automatiskt ridningen svår med. Jag skrev två a-4 sidor till henne hur jag rider o gör med min häst för ska hon rida den får hon göra det ordentligt och igår hade det gått riktigt bra. Du kanske har gjort det redan, men om inte. Förklara exakt för dom hur du gör med din häst, tycker du att dom gör det minsta fel så säg det direkt, det är ju din häst. /jk :banana:
 
Tycker det verkar som att din hästar testar de andra ryttarna.
Jag vet en häst som var precis sådär,hon är en lugn,snäll och trevligt häst att hålla på med.
Men om man ska rida henne måste man ha en jädra humör vill jag lova.Annars stannar hon 20 meter från stallbacken och där står hon tills ryttaren ger upp.
Man måste reda ut med henne vem det är som bestämmer.
 
På mi9n häst är det inte att visa vem som bestämmer utan att få hans förtroende som gäller.Har nu bojkottat den förra sköatren och hitatt en ny som ska få prova,håll tummarna för att det funkar för oss denna gång.
 
Lien fundering bara. när du hittat en tjej du tycker om och tror skulle kunna funka med kan du inte låta ha henne hästen själv en-två v så dom verkligen kan bekanta sig och då kanske din häst tyr sig till hänne nu när inte du finns där. Nu finns det ju ingen anledning för hästen att hitta en annan matte när du finns där hela tiden. Är säkert jobbigt för dig att behöva "överge" din häst i ett par v men det kan ju vara värt det?.

Håller med dig om att inställningen till ridningen har förrändrats, barn idag tror att bara för att dom hjälper till att mocka en gång så får dom rida.Har varit med om flickor som slutat komma till hästen bara för att den varit halt och dom inte kan rida.Usch vad man blir ledsen på sådant, det är ju för hästens skull man är där och inte ridningen. Hos mig får dom rida som en slags belöning ibland när jag ser att dom är hängivna hästen, då blir ju ridningen så mkt mer uppskattad och lyxigare för dom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 808
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 002
Senast: Hedinn
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp