Kan hästar vara enmans hästar eller ej?

charmant

Trådstartare
Har under nästan ett halvår försökt hitta en skötare åt min häst nån/några dagar i veckan.Flera har varit ute och tittat och det har funkat från backen med de jag provat med men så fort dom ska rida så skiter det sig.Hna vägrar gå förbi saker han aldrig bryr sig om annars,han backar,kastar sig,spänner sig oerhört och kör upp huvudet.En tjej kom inte mer än 200 meter från stallet innan han vände och taktade hem.Han har aldrig någonsin gjort så med mig så varför gör han så med andra?Han är världens snällaste annars men verkar inte tycka om andra på ryggen.Jag har aldrig haft några problem i ridningen med honom.Har med alla som provat tagit det lungt,dom har fått varit ute massa gånger innan dom fått rida och pyssla så att han ska lära känna dom osv men inte ens det varkar funka.är det så enkelt att han är en enmans häst?Tacksam för alla svar och funderingar
 
e de en enmans häst borde h*n ju inte acceptera dom från marken heller....jag vet inte,de red kanske inte tillräcklgt bra
 
Har samma problem , har haft några medryttare ute o privridit . Hon reser sig o slår över o sen var d inge mer me d :crazy:
 
Visst kan de vara det men man kan inte förvänta sig att en häst som rids av bara matte ska fungera utan problem när någon provrider, det tar ju ett tag innan man lär känna varandra.

Min låter sig inte ens fångas i hagen av okända :D Men hon får lära sig den "hårda" vägen genom att vara kurshäst när tillfälle ges.

Men sen finns det hästar som inte klarar av bytet men det låter inte som att det är så illa ställt med din.

Ridningen är nästan ännu känsligare än pysslandet.
 
Men endel har alltså provridit massa gånger men det är likadant ändå.Har verkligen försökt på alla sätt och vis men icke sa nicke.En tjej bröt av en pinne och slog honomm ed när han inte ville gå förbi en ko hage.....jag använder aldrig spö på honom själv.Verkar som att han har svårt att lita på folk eller nåt från ryggen m,en backen går det ju bra?????????Vad är det spm försegår i hans hjärna?
 
klart det måste fungera om man hittar någon som är villig att lägga ned tid på att lära känna hästen och ta det lungt och är duktig på att rida,, hur gick det för dig i början när du hanterade din häst?
 
Syrrans Connemaravalack vägrade röra sig framåt med andra än henne på ryggewn förut. Nu går det hyfsat, men han vägrar jobba för någon annan än syrran och han visar tydligt vad han anser om ryttarbyte! Däremot kan vem som helst hantera honom i den dagliga skötseln på marken.

Så visst kan hästar vara enmanshästar!

/TIGERHEART
 
Pållen accepterar andra men är bara lugn och avslappnad när jag håller på med honom. Skulle aldrig vara dum men han kan bli lite uppjagad om någon annan ska rykta och vid ridningen ger han liksom inte järnet om det är någon annan som rider, han tar gärna pennor och tramsar istället.

//Sheena
 
Dig känner ju hästen redan och har trygghet när du är med.
Är hästen lite allmänt lättskrämd så kommer det ta ett tag tills allt reder ut sig, innan den finner trygghet i den nya ryttaren också.
Om en häst håller på såhär de första ridturerna så känner sig inte en ny ryttare speciellt trygg heller, kanske rentav rädd, och då smittar det av sig på hästen också.

Du kan försöka att promenera bredvid, eller rida på en annan häst med ut i skogen, oftast räcker det med att den får höra din röst för att veta att du är med och därmed också dennes trygghet!

Sen när de vant sig vid varandra kommer det antagligen att gå bättre iallafall!
 
Har en kompis med likadana problem. Hon har en travare som skickar av alla han inte tycker om. Vi letade medryttare till honom och han skickade av alla han inte tyckte om. Han var inte dum i början men när de kom upp på honom kunde han typ trava ett varv och sen bara bocka av dem.
Men vi fortsatte leta och hittade en mysig tjej som han trivdes med. Nu rider hon honom sex dar i veckan och allting går jättebra!

Hade en tre åring som skulle säljas och accepterade ingen annan från marken eller från ryggen mer är mig. Vi hade massa problem med att hitta nån som ville köpa henne eftersom hon betedde sig helt knäppt med vissa ryttare. Annars var hon hur mysig som helst i alla situationer. Det kom även massa jätteduktiga ryttare som provred men hon gillade inte dem heller. Till slut hittade vi en duktig tjej som hästen gillade och det gick jättebra!

Har massa sånna här exempel, så jag tror definitvt att vissa hästar är enmanshästar. Men om man bara fortsätter leta och leta så brukar man hitta nån som hästen gillar. Om inte problemet är att de inte är tillräckligt duktiga eller om hästen testar nya ryttare. Men det är olika från häst till häst...
 
Vi har provat det där med att jag rider med på en annan häst.....då blir det snatare värre.Han verkar fundera på varför jag inte sittar på honom osv.Kan tillägga att detta är en häst med väldigt mycket huvud som vet vad han tycker om och inte.
 
Det tog lååång tid innan min häst accepterade min medryttare. Inte så konstigt med tanke på att det bara är jag som ridit och hanterat henne. Hon testade henne rätt så rejält i början, var allmänt stökig och bufflig, gick på henne, skulle inte stå still osv. Lång och tråkig i formen när hon red var hon också. Hon är fortfarande lite bufflig och kör lite med henne men inte alls som förr.

Jag tror detta beror på att den här tjejen (alltså medryttaren) är väldigt bestämd och lite "hård" i sin hantering och det går inte att vara det emot min häst, då får man dubbelt med skit tillbaka. Här är det lika villkor som gäller och jag och min häst har en mer kompisrelation än att jag är härskare över henne. Klart att jag är bestämd mot henne om hon jävlas riktigt rejält men först frågar jag alltid snällt, svarar hon inte då kräver jag svar av henne...och när hon gjort som jag vill så är det en massa beröm och fjäsk som gäller....ni vet ston....det är bara att älska eller hata dom.

Min medryttare säger det att hon tycker jättemkt om min häst men det är den värsta och mest speciella häst hon träffat och hon skulle aldrig i livet vilja ha en sån bitch... :crazy: Tell me about it.... :smirk: :love:

Men nån enmans häst vill jag inte kalla henne, även om hon kör med dom flesta, antingen är dom för snälla och då tar hon över helt, eller också är dom för hårda och dom är det också synd om... :D
 
HMMM,HADE EN NY TJEJ UTE PÅ PROV OCH NU VISADE HAN TYDLIGT ATT HAN INTE VILLE HA MED HENNE ATT GÖRA I STALLET HELLER....VAD GÖR MAN????Jag är i behov av lite hjälp då jag ska börja plugga snart så nån dag i veckan häst ledigt skulle inte skada när det är läxor osv.Är det bara att leta vidare och hoppas på det bästa eller?
 
Gå med brevid och led hästen om så behövs, om det funkar så fortsätt så ett par gånger tills hästen din vant sig vid ny ryttare. Annars vet jag inte riktigt, mer än att ha tålamod och tillslut hittar ni nån som hästen axepterar.
Föresten hur är det med storlekarna på ryttarna?
Omdet skiljer mycket i vikt mellan dig och de andra ryttarna kanske hästen påverkas av det också.
 
De som varit och tittat har varit mindre än jag eftersom det är tonåringar.Det blir snarare värre om jag går med för d¨å tyr han sig bara till mig eftersom vi kört mycket övningar på att han ska följa efter den som leder.
 
När min kompis köpte sitt sto för ca 4 år sen nu, så var hon en riktigt "bitch" :devil:. Ingen kunde bestämma över henne och hon var härskaren enligt henne :crazy:. Min kompis är inte den "tuffa" typ så jag hjälpte henne väldigt mycket med både ridning och markarbete. Så denna speciella dam tillät endast mej och min kompis rida henne och det gick bäst när jag höll på med henne från marken. Efter ett tag när bland annat en annan kompis till mej varit och ridit henne och det resultert i att hästen skenat runt med henne på ridbana började jag fundera. Jag tog dit en väldigt duktig tjej som jag känner som red henne och hon gick som en ängel, en ska hade jag iaf kommit fram till: att hon verkligen inte tålde de som trodde att de kunde rida, utan det var bara de mer kunninga som gick bra. Men eftersom jag tyckte denna dam :love: så fortsatte jag funderingarna och mitt svar blev Natural Horsemanship, NH. Jag började med detta på pållan och lade ner en väldig tid med det... :D
Nu mera går hon som en hund efter matte, lös som fast. Och för tillfället står hon på ridskola över vinter och går lektion med nybörjare som rutinerade ryttare...
Lösningen hos denna häst fanns alltså på marken, hon krävde någon som verkligen talade hennes språk... :rofl:

Och personligen tror jag att man måste hitta en häst och ryttare som är lite lika varandra och har lite samma "kemi" för att det ska funka riktigt bra, speciellt med hästar som kräver lite mer.... :D
 
Jag tror på det!Våran nordis(född på gården)klarade bara min pappa av,alla andra åxå-på backen...men bara pappa kunde rida å pyssla med honom på "normalt"sätt!
Min foderhäst jag har nu,är åxå "enmanshäst" är hur väluppfostrad som helst med ägaren,men inte med mig! :devil:Är jättejobbigt tycker jag,men jag tror inte d har med hur bra man rider att göra-då en tjej i stallet som är JÄTTEduktig på hästar åxå har problem med honom...
 
Så är det nog.Min häst är körd med mycket horse man ship och är så otroligt mjuk på alla sätt och vid.Jag är lite likandan,nästintill mesig :crazy:Det är kanske därför han och jag funkar så bra ihop med varann för det han aldrig varit några problem.Nu när jag läöst ditt inlägg så inser jag att de som varit och ridit honom är antingen ridskoleungar eller tjejer som verkligen tycker att dom själva är super på dressyr osv.Nu är det så att min pålle är riden i distans och barock....ingen vanlig ridning här inte så han är inte så lätt riden alla gånger.Man måste verkligen låta honom få den tid han behöver att lära känna någon innan dom riden men allt för många skötare vill ju rida först och sköta sen.Nu har jag en ny annons ute och där står det skötare inte medryttare.Kankse låter tufft skrivet av mig men jag vill inte ha mer problem med tjejer som kopmmer ut och bara vill rida och göra det"roliga"utan nån som verkligen vill lära känna min häst från början.Jag tycker väl att medryttare är någon som rider några dagar i veckan och tränar lite självständigt samtidigt som skötare är en tjej som vill pyssla och fixa och få rida som tack för hjälpen.När jag var yngra så slavade man ju nästan för att få skritta av en häst eller bara leda den,nu känns det som att alla ungar tror att det bara är att rida iväg osv.....Har jag helt fel tankesätt eller?Är bara en känsla jag har.
 
Jag tror du kan ha rätt i det om att du och din häst passar bra ihop för att ni båda är lite "mesig". För att en häst och ryttare ska passa riktigt bra ihop tror jag att de måste ha lite av likdan persolighet, och iså fall tycker jag du haft tur som hitta en häst som gör de eller det är kanske hästen som har tur som hittat en sån matte :D.

Och angående de andra du skrev så håller jag med dig. Det verkar som om många barn nu mer tro att det bara är att rida...Sedan att det ligger så mycket bakom ridningen verkar dom inte riktigt förstå, eller kanske inte vill förstå. Iaf så tycker jag du gör rätt som bara söker efter en skötare, då kanske du hittar någon som verkligen går bra ihop med din häst på ryggen också tillsist.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 808
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 002
Senast: Hedinn
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp