Kan hästar göra sig av med mask i magen

gulan

Trådstartare
Jag har två shettisar som jag släpper mellan hagarna för att "klippa gräs". Jag skottar rent varje dag.
Om dom nu skulle vara fulla med olika parasiter, hur länge håller dessa sig levande i kroppen innan dom dör. Dom kan ju inte leva hur länge som helst.
Dom är inte i kontakt med några boxar, och vattentunnan skuras varannan, vart redje dag.
hälsningar gulan fd.gulla

Hästarna har alltid några parasiter kvar.. dom försvinner aldrig helt..dom lägger ägg och så blir det fler och fler...osv. Hur rent man än har så finns dom faktiskt där hela tiden vad jag har hört iaf.

men om dom inte får i sig äggen igen då? dvs om inte hästen blir återsmittad, borde dom inte rimligtvis ta slut då? (läste i ang's tråd att hon mockar hagen noga och träckprovet visade på 0 epg så hon hade lyckats få parasitfria hästar)

Hästar som går fritt brukar söka upp alträd och gnaga av barken,förmodligen för utom att det är gott, det funkar som naturligt avmskningsmedel.

Problemet är att larverna kapslar in sig och vaknar upp i omgångar. Det kan ligga flera hundratusentals larver som vaknar upp efter många års dvala.

Men tdg, du kanske såg min frågeställning också. Ett träckprov betyder såvitt jag förstått att de är rena just då - det är ju inte ett permanent stadie. Därför träckprovar jag igen, senare i sommar och avgör efter det resultatet för vad som skall hända sen. (Eller frågar Magdalena. Igen. :o )

Men för att förbättra möjligheten till låg maskförekomst så får jag nog traska några till varv med skottkärran...

Men det gör dom väl bara om det inte finns "plats" för alla?(kapslar in sig)Vad jag har hört så kan tex dessa aktiveras direkt efter en avmaskning,eftersom det då finns plats igen, så efter några veckor är dom fulla med parasiter.
Dessa inaktiverade larver dör inte av maskmedlet?
Och kan alla parasiter ligga i dvala? Och även om dom vaknar till liv, så undrar jag lite hur länge dom lever i värddjuret? Det skulle vara intressant.
En gång när jag mockade åt en häst så såg jag två döäckliga spolmakar. Hästen blev omgående avmaskad och eftersom den stod på box, så synade jag skiten noga dagarna efter, men såg inga fler. Konstigt tycker jag. Men antagligen hade väl dessa två äckel gjort sitt. Hoppas att alla deras ägg blev utmockade och uppbrända.
Ju mer jag läser om parasiter desto mer äcklad blir jag och lite smått hysterisk med......

Nej då, de går i dvala t.ex vid kallt eller torrt väder, oavsett "plats". Under dvalan är ämnesomsättningen nedsatt, det är därför man inte kommer åt dem med avmaskningsmedel. Det är blodmasken som går i sån dvala, inte spolmask eller bandmask.

Du missförstod mig lite tror jag. Det jag menar med när dom går i dvala så är det inne i hästen. Dvs. finns det inte näring så det räcker kapslar dom in sig och ligger och väntar på bättre tider. Eller är jag helt fel ute. Jag har för mig att jag läst det.
Om det är så att du tolkat mitt inlägg rätt dvs dvalan är inne i värddjuret, hur känner dom då om väderet är kallt eller tortt??

Jodå, jag förstod rätt, att de går i dvala i hästen. Jag vet faktiskt inte hur vädret ute påverkar, men ATT det påverkar är bevisat i alla fall. Jag ska höra om någon vet mer.

De ligger inte bara inkapslade tills det "blir bättre" utan kan ligga flera år trots att vädret är gynnsamt.

Säger bara: Magdalena är värd att lyssna på :) Hon är jätteduktig på detta ämnet. Har hjälpt mig en hel del med maskproblem. :D

men suck!!! Vilka otäckingar!!! Och jag som hoppades att det var så att om man en gång fått hästen "parasitfri" så kunde man hålla den "parasitfri".

Jag har en helt egen teori som jag inte kollat med någon :D Det här med första året/åren. Mitt första föl gick på HELT parasitfri mark sitt första år, och även betet som åring var relativt rent. Han hade aldrig mer än 50 EPG på träckprov. Senaste fölet gick i MYCKET nedsmittade hagar, och trots avmaskning var 8e vecka hade han 850 EPG 8v efter sista avmaskning...

Min teori är att hästen håller sig "lågt" i mask om de går på rena marker när de är små, och tyvärr högre om det är tvärtom. Vad tror ni?

shit, min nya häst ligger risigt till då...

Men allvarligt så ligger det nog antagligen en hel del i din teori.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: Wingates
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka