Kan hästar dö avLymfangit?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 481
N

nixa 324

Ja, precis som rubriken lyder: Kan de dö av lymfangit?
Hur lång tid ska det ta innan hästen är frisk igen om den behandlas med penicillin? Min häst är så hängig, inte alls sig själv. Har fått hippotrim fem dagars kur. Har gett i två dagar nu. Någon som har erfarenhet?

Sv: Kan hästar dö avLymfangit?

Nej, lymfangit är en lokal sjukdom. Bakterier tar sig in via små sår, sprider sig längs lymfbanorna upp till lymfkörteln i ljumsken/armhålan, körteln reagerar genom svullnad och detta i sin tur försvårar blodcirkulationen. Antibiotika, våtvarmt omslag, tempkoll och skrittmotion så blir det bra.:bump:

En av mina hästar har nyligen haft lymfangit. Var dock inte allmänpåverkad över huvudtaget. Behandlades med penovet i 6 dagar och metacam. Vetrinären sa att om jag inte märkte någon förändring efter helgen (han var ute på fredagen) så skulle jag höra av mig. Ibland få de ge sulfa istället.
Skulle gå i hagen som vanligt och gå ut och promenera med honom. Gärna jodopaxomslag i två nätter.

jag har hört om hästar som dött av det, innan det fanns penicillin, eller om behandling sätts in för sent...

Jag tror att de kan stryka med av sekundärskador på inre organ, orsakade av hög feber. När min häst var föl fick han lymfangit som upptäcktes efter ungefär 8 timmar. Det var ett rasande hastigt förlopp och när vi hittade honom hade han 41,1 i temp och den steg på väg till klinik. Så fort penicillinet sattes in (intravenöst) så sjönk tempen. Hade vi inte fått vård snabbt så antar jag att det hade kunnat gå illa.

Vid lymfangit måste man misstänka att infektionen kan sprida sig och förorsaka en sepsis. Därför antibiotikabehandling.
Sepsis=blodförgiftning.

Har varit så orolig, men han är redan mycket piggare!:banana:
Han hade aldrig över 38 grader, men var så förändrad! Alldeles matt. Han orkade knappt stå upp.
Usch, vad jobbigt detta var, men nu får jag hålla tummarna för att han inte blir sämre igen. Tack för era svar. Kändes som att jag skulle dö av oro den natten.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 864
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka