Kan hästar bli helt återställda efter lös benbit?

Björkboda

Trådstartare
Har en fråga till alla som varit med om detta.
har en 6 årig connemara som jag nyligen köpt. Han hade stått i nästan ett år innan jag började rida honom. Han var fräch vid vet besikting och igångsättning, först när jag började träna ordentligt blev han varm på insidan av vänster framkota. Trodde det var en vrickning i början, men det kom bara tillbaka diret efter vila när han sattes i gång igen. Jag beslutade mig för att kolla upp det på klinik, och det visade sig att han hade en lätt hälta på höger fram. Vid röntgen hittade man en lös benbit i vänster kota, så höger kota hade blivit varm av överbelastning. Vetrinären kan inte garanter att han blir helt bra, pga av ev sekundärinfektioner som kan uppstå mm.

Vi kommer ändå operera honom, så jag undrar vad ni har för erfarenheter av om hästar kan bli helt återställda efter detta?
Jag kanske skall nämna att han var ämnad som tävlingshäst i både hopp och dressyr. Och att han var frisk (röntgad utan anm) precis före han blev avställd hos förra ägaren.

Hur lång konvalecens brukar det bli?

Tacksam för svar

Sv: Kan hästar bli helt återställda efter lös benbit?

Många hästar opereras ju för lösa benbitar och det brukar i regel gå bra, men det beror ju lite på hur den sitter med skulle jag tro.

Det behöver inte vara osteochondros (det som i dagligt tal kallas lösa benbitar och innebär att det blivit fel vid broskbildningen, vilket oftast sker innan ett års ålder) utan kan vara en chipfraktur.
En chipfraktur är en benbit som lossnat pga ex ett slag.

Min häst har haft en sådan. Ren på rönten julen 2003 (dock kotledsinflammation) och i augusti 2004 hittar man en benflisa. Opererad på Stenestad utan komplikationer i mitten av aug. Helt friskförklarad i januari 2005 då han böjdes efter ridprov.

Han har ju dock haft problem med kotorna tidigare och det verkar som att han inte håller fullt ut men jag tror inte att det har med operationen att göra och vi vet inte säkert om det var chipfrakturen som orsakade kotledsinflammationen (han var då 3-4 grader på båda fram).

Senast ändrad:

Hej
Ja det låter ju som en chipfraktur i så fall, annars borde man sett detta på röntgen tidigare ju. Dessutom hade han fått anmärkning på att hans skelett var mkt bra. Han har aldrig tidigare haft några problem med kotorna och var nu bara 1 grad halt. Som tur var hade han ej fått kotledsinflamation på andra benet som han överbelastat, så det är helt bra nu.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·
Hästvård Långt. Finns det något hopp för min häst?? :confused: Jag har en 8-årig valack som gjort ngr få starter på galoppen som ung. Hos mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 206
Senast: mvz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar