kan hästar bli för stora?

M

Mmajk

jag satt här hemma som vanligt, bläddrade i ett gammalt fotoalbum och fick syn på en häst.
ett sto, halvblod, på närmare 180cm i mkh.
denna häst fanns i stallet jag red bara en kort period, för det gick inte direkt att rida henne. Longering gick hyfsat för hon lyssnade fint på rösten, men så fort hon fick upp ngn på ryggen så var det som att hon inte tyckte hon kunde hålla ballansen.

hon rörde sig varken fram eller tillbaka, bara frös fast med ett virrigt "ansiktes uttryck" till en början undrade vi om hon hade ont eller om utrustningen var fel och fick ut kunnigt folk som inte hittade några fel alls.
vi tog ut en duktig unghäst ryttare (western), trotts att stoet i fråga var tio år, hästen rörde sig fortfarande inte.
massor med kunnigt folk var ute med teorier och allt, hästen funkade i all hantering utom i ridningen.

vi drog slutsattsen att hon nog helt enkelt tyckte att hon var förstor för sig själv, att hon inte hade koll på sin kropp och därför inte vuxit i sig eller hade bry med ballans sinnet kanske.
iaf så skickades hon tillbaka till förra ägarna. (som inte heller red henne tydligen)

åter till frågan, Kan hästar bli för stora för sig själva?

Sv: kan hästar bli för stora?

Nej det tror jeg intet at de kan blive.

Det kommer an på hvilken hest det er og hur de er bygget

Jeg har selv to store heste den ene en 7/8 fuldblod på 182 cm i stg som har placeringer tilmed * i fälttävlan og den anden en svensk varmblod 178 cm i stg som har gået *** i fälttävlan.

Begge to, især fuldbloden, er meget atletiske og smidige at ride på og har ingen problemer med afstande m.m i kombinationer. Den store kan endda hoppa kombinationer med ponyafstand :D

full

full

full

full

Sv: kan hästar bli för stora?

Har själv haft två halvblod på över 180 cm. har dock inte erfarit det du gjort. Däremot är min erfarenhet att dessa hästar inte håller kroppsligt i längden. Kan ju inte bevisa att så är fallet, men det krävs mycket arbete och muskelsättning för att "hålla ihop" en så pass stor häst. Ser väl egentligen ingen fördel med att ha så stora hästar. i mitt fall är jag själv över 180 cm så jag kunde hålla om dem ordentligt. Dessa två kom in i mitt liv på bananskal, den ena av dem var/är fortfarande mitt livs kärlek i hästvärlden:love:RIP

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 990
Senast: BernT
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 346
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!