Kan hästar äta hund-kex?

Centaur

Trådstartare
Ja ni ser frågan. :p

Jag har köpt en stor kartong med hundkex men vovven tyckte inte alls dom var särskilt goda. Har läst på asken och dom innehåller inget kött. Dom ser ut och luktar som hästgodis kan göra. Det är
"tandborste-kex" som ska vara bra för tänderna.

Tror ni det går bra för hästarna att äta dom, om dom vill? Eller ska jag slänga dom?

Sv: Kan hästar äta hund-kex?

Innehåller de inget animalisk skulle jag mata min pålla med dem.
Men man ger inte blodpudding till gräsätare!!:eek: /L

Min häst ääälskar levergodisar men ger till hundar. :o
(fast jag fick höra att det visst knappt är nån lever i dem, vet inte om jag vill veta VAD det är i den i så fall :crazy: )

Innehåller de inget animalisk skulle jag mata min pålla med dem.
Men man ger inte blodpudding till gräsätare!!:eek: /L

Äsch, det kan inte vara någon större fara. På Island ställer man ut silltunnor med salt sill i till hästarna i hagen. Detta som salttillskott och ger ju förstås även en massa protein. (ja, det ÄR sant)

Så; klarar de fisk borde de väl klara lite lever?

Men jag vill ju inte att mina hästar ska äta kött. :eek: Det känns lite kannibalisk liksom. Ja, jag är vegetarian.:p

Det enda animaliska som kexen innehåller är mjölk pulver. Det borde gå bra att ge dom till hästarna då?

Tänk bara vad som hände med nötkreaturen som fick äta animaliskt foder och blev smittbärare av "galna ko-sjukan"!!Blä!! Inte naturligt med kött till gräsätare.

Mata du pållen med kexen! /L

Haha, det berodde knappast på att de fick animaliskt foder :rofl: Då skulle ju vi också få det.

Äh, hundarna fick när vi var i stallet och hästen började tigga så jag sträckte fram en bit och han tyckte det var smaskens :d

Jag känner en häst som äter hamburgare.. :angel:

Haha, det berodde knappast på att de fick animaliskt foder :rofl: Då skulle ju vi också få det.

Jo så var det, har dock för ,mig att det till och med var nöt de fick? men kan ha fel. Anledningen att de reagerade så var att de är gräsätare, vi är köttätare därför reagerar inte vi så.

Jo så var det, har dock för ,mig att det till och med var nöt de fick? men kan ha fel. Anledningen att de reagerade så var att de är gräsätare, vi är köttätare därför reagerar inte vi så.

Nej, människor får Creutzfeldt-Jakob’s sjukdom istället. Men oberörda är vi inte, och bara för vi inte får galna ko sjukan (BSE, bovin spongiform encefalopati) så innebär det som sagt inte att vi inte blir sjuka..

Ja det får vi av att äta infekterat nöt ja.. har jag sagt att människor inte kan bli sjuka? :confused: vad menar du?

Infekterat kött ja, det blir vi också sjuka av. Men inte vilket kött som helst. Skulle min häst käka upp en frisk, svensk köttbulle skulle hon inte bli sjuk.

*kl*

Smittoämnet som sprider Galna ko-sjukan fanns i hjärnan i djuren som maldes ned och matades till andra djur. Så det är inte att växtätare äter kött som är problem. utan att äta hjärna som ställer till med problemen.

En liknande sjukdom som J - C har tidigare hittats hos kanibaler på nån ö i indonesien eller västindien (minns ej nu) och den hade dykt upp eftersom deras kannibalism var strängt ritualistisk och de åt hjärna av de avlidna för att hedra dem.

Så att mata nån stackars bit animaliskt protein till hästar borde inte vara ngn fara, så länge det inte är hjärna och det inte är stapelkosten för dem.

Centaur: Mata kexken till hästen om h*n gillar dem. Det gör nog ingen skada alls, särskillt eftersom de var köttfria. =)

// Mestur (Som tyckar att det är synd om Zomies, men jag tror inte att lite galna ko-sjuka egentligen spelar roll i deras värld. ;-) )

Ja det får vi av att äta infekterat nöt ja.. har jag sagt att människor inte kan bli sjuka? :confused: vad menar du?

Du skrev att korna reagerade för de är gräsätare, och vi inte reagerar för vi är köttätare. Och det stämmer inte, utan det som ger sjukdom är att äta infekterat kött. Då blir man sjuk oavsett om man är gräsätare eller köttätare, man får dock olika sjukdom.

Jag tycker att det principellt är fel att mata i djur något som de inte är skapta för,tex nermalt animaliskt protein till nötdjur. Det ingår inte i deras naturliga diet,enda gången en kossa äter "kött" är när hon äter upp efterbörden då hon kalvat, men det gör hon ju av andra orsaker än att hon är hungrig./L

Vissa hästar äter säkert idegran också av fri vilja. Bara för att de äter det betyder inte att det är bra för dom.. se bara på oss människor :angel: Men det betyder ju inte heller att det är livsfarligt heller

Senast ändrad av en moderator:

Det ska nog inte vara något problem, om hästen gillar dem det vill säga.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 690
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 432
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 172
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vad gör vi häst-edition del 1