Kan han lugna ner sig?

Jamtland

Trådstartare
Jag har ett rätt nyhemkommet varmblod, han gick på travet till augusti -17, böjen gaffelbandsskadad och har vilat sedan dess. Flyttade hit strax efter nyår och har funnit sig väl tillrätta med de två hästar jag hade sedan tidigare.

Han är jättelugn att hantera i hage och stall, väldigt mild och lite försiktig, supersnäll med barnen.

Men, så fort jag tar ut honom ur hagen, om så bara för att gå en promenad så blir han superstressad, kliver nästan över mig, huvudet högt, pulsen hög och det är full fart framåt liksom.

Jag är medveten om att det kommer att ta tid att eventuellt få honom lugn, men går det ens?! Eller är han "förstörd" för all framtid?

Jag vet att det är helt omöjligt för er att svara på hur han kommer att utvecklas, det jag är ute efter är era erfarenheter om omskolade stressade hästar, har de lugnat ner sig?

Jag har ett rätt nyhemkommet varmblod, han gick på travet till augusti -17, böjen gaffelbandsskadad och har vilat sedan dess. Flyttade hit strax efter nyår och har funnit sig väl tillrätta med de två hästar jag hade sedan tidigare.

Han är jättelugn att hantera i hage och stall, väldigt mild och lite försiktig, supersnäll med barnen.

Men, så fort jag tar ut honom ur hagen, om så bara för att gå en promenad så blir han superstressad, kliver nästan över mig, huvudet högt, pulsen hög och det är full fart framåt liksom.

Jag är medveten om att det kommer att ta tid att eventuellt få honom lugn, men går det ens?! Eller är han "förstörd" för all framtid?

Jag vet att det är helt omöjligt för er att svara på hur han kommer att utvecklas, det jag är ute efter är era erfarenheter om omskolade stressade hästar, har de lugnat ner sig?
Ingen häst är förstörd, får hästen rasta av sig ordentligt? Underskatta inte vad överskottsenergi gör. Vissa hästar behöver få röra sig ordentligt för att kunna vara nöjda.

Har han gått i hage under hela vilan eller stått mycket på box?

Ja han kommer med största sannolikhet att lugna ned sig. :) Ta ut och gå runt stallet bara om du är rädd att tappa honom. Ska du börja sätta igång så smått snart?

Ta med en annan häst ut och gå promenad med den före. Det är jobbigt med taggade hästar som varit skadade men det blir bättre allteftersom.

Innan jag fick hem honom vet jag inte hur mycket han var ute, här går han på lösdrift i en rejält stor hage.

Jag upplever honom inte som en häst med överskottsenergi utan som om tanken på att vi ska ut och träna gör honom superstressad.

Jag är inte rädd att tappa honom och har varit ute och gått flera gånger, dock utan sällskap, och han har varit lika uppstressad varje gång. Han går fram överallt, oavsett hur läskigt han tycker det är vilket såklart är en fördel, meeen jag är brydd hur de tidigare ägarna har fått honom att göra det...

Hur är han att träna nära stall/hage?
Kan du där lära honom att gå bakom dig t.ex? Så kan du använda det kommandot sen när du är ute och går.

Innan jag fick hem honom vet jag inte hur mycket han var ute, här går han på lösdrift i en rejält stor hage.

Jag upplever honom inte som en häst med överskottsenergi utan som om tanken på att vi ska ut och träna gör honom superstressad.

Jag är inte rädd att tappa honom och har varit ute och gått flera gånger, dock utan sällskap, och han har varit lika uppstressad varje gång. Han går fram överallt, oavsett hur läskigt han tycker det är vilket såklart är en fördel, meeen jag är brydd hur de tidigare ägarna har fått honom att göra det...

Bara att repetera och repetera. Han lugnar ned sig när han börjar fatta rutinen - förstår vad som ska hända och vad som förväntas.

Har han gått i hage med flocken sedan januari är det inte så märkligt om han blir uppjagad när han måste lämna de andra hästarna. Det behöver inte ligga nåt trauma bakom.

Håller med övriga. Gå flera små promenader om dagen (ex bara en vända på stallplan) och utöka långsamt turen när han lugnat sig på de korta.

Jag har en som är "förstörd". Som blir så stressad att det slår slint i huvudet på honom och han blir farlig.
I fem år har han bott här, jag har gett upp planerna jag hade för oss.
Han är fin, han gör (mycket små) framsteg.

Men nog har jag funderat på avlivning både en och två gånger.

Jag hade:
- Använt rätt utrustning för att jobba med honom på ett säkert sätt (träns, lina, handskar och dressyrpisk)
- Varit på inhägnat område (hage/paddock/corall)
- Tränat hästens uppmärksamhet på dig, och hur du skall och kan flytta på hästen (backa, flytta bakdelen etc)

Detta fungerade fint på mitt stressade sto som tenderade att dra över mig och skita i allt när jag fick hem henne.
Det byggde vår relation också.
Jag gick många varv på ridbanan med 100% fokus på henne och krävde det samma tillbaka. Han skall vara med på tempoändringar, halter, ryggningar etc. och du skall inte tillåta hets i form av höjd hals och ökad takt - då sätter du honom i jobb igen, be honom backa några steg, be honom flytta bakdelen några steg. Och så fortsätter ni framåt när han har sitt fokus på dig igen.

Jag var väldigt konsekvent och jobbade såhär i alla situationer där hon leddes. Fram och tillbaka från hage/ridhus, eller annan situation. Det gick över på några veckor, och nu krävs bara någon påminnelse ibland.

Han blir lugnare när han litar på dig i kombination till att han får annat att tänka på, i kombination till att han får fysisk stimulans och aktivering.

Stort lycka till! :-)

@Jamtland jag tror det går att ändra till det bättre med klok hantering.

Om den gått på travet kanske den stått på större stall med full aktivitet och varierande dagsruriner på annat sätt. Ett litet lugnare stall och miljö inkl en liten ”flock” hästar gör att de då lätt knyter an väldigt starkt till de andra hästarna.

Jag hade skapat lite noga rutiner såhär i början ang när/hur du tar iväg den för att bara hanteras /tränas av dig.
Följ samma schema och samma rutiner ett tag i största möjliga mån så den lär sig att känna igen dessa. Gärna tex samma tid på dagen en period.
Ser du framgång utifrån det kan du sen börja ”tänja” på upplägget och utöka variationen ang rutinerna.

Lycka till :)

Jag hade:
- Använt rätt utrustning för att jobba med honom på ett säkert sätt (träns, lina, handskar och dressyrpisk)
- Tränat hästens uppmärksamhet på dig, och hur du skall och kan flytta på hästen (backa, flytta bakdelen etc)

Detta fungerade fint på mitt stressade sto som tenderade att dra över mig och skita i allt när jag fick hem henne.
Jag gick många varv på ridbanan med 100% fokus på henne och krävde det samma tillbaka. Han skall vara med på tempoändringar, halter, ryggningar etc. och du skall inte tillåta hets i form av höjd hals och ökad takt - då sätter du honom i jobb igen, be honom backa några steg, be honom flytta bakdelen några steg. Och så fortsätter ni framåt när han har sitt fokus på dig igen.

Jag var väldigt konsekvent och jobbade såhär i alla situationer där hon leddes. Fram och tillbaka från hage/ridhus, eller annan situation. Det gick över på några veckor, och nu krävs bara någon påminnelse ibland.

Han blir lugnare när han litar på dig i kombination till att han får annat att tänka på, i kombination till att han får fysisk stimulans och aktivering.

Såhär tränar jag min också som när han flyttade hit i höstas sprang över mig, tryckte undan mig med bogen, stod på bakbenen och slet sig och drog hem. Då var han superstressad, nu är han betydligt lugnare och behöver bara lite påminnelse då och då att det enda han behöver ha koll på är mig, resten sköter jag. Men man får ha väldigt tålamod och låta det ta den tid det tar och få in det i den vardagliga hanteringen(till och från hagen t.ex).

Jag hade:

Jag tränade min på samma sätt. Jag fick en delvis lugnare häst, men framförallt lärde jag mig hur jag skulle bryta läget när han ändå stirrat upp sig. Nerverna hade han kvar, men de där superstressade situationerna blev mer och mer sällsynta.

Min var likadan, något mildare med spändheten men mycket energi som ibland bara bubblar.

Han har inte blivit lugnare, MEN jag har lärt mig att hantera honom och hjälpa honom ner på jorden igen. Nu är nog så "lugn" han någonsin kan bli. Tog bara 2 1/2 år att komma hit, varva 1 år som skadad och ej fullt igång:)

Liknande trådar

Hästhantering Ursäkta det bibellånga inlägget, men jag känner att jag behöver beskriva det här i detalj för att undvika missförstånd. Var tidigare i...
Svar
14
· Visningar
2 263
Senast: havstomat
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 329
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama