kan han göra så??????

zazza girl

Trådstartare
jag ha en son på 8 år ihop med ett gammalt ex , vi ha gemensamvårdnad och de ... tor som min son heter bor hos sin pappa på heltid ...

men så klart vill jag ju ha min son och träffa han , men kan pappan hindra mig ..???

till ex . om jag vill ha han en helg och dom inte ha något planerat , kan jag åka dit och hämta han då???

pappan och jag gå inte så bra ihop , och ha varit problem sen 6 år tillbaka ...

men till frågan , kan han hindra mig för att ha min son?????

tacksam för svar...

Sv: kan han göra så??????

har ni gemensam vårdnad ska det väl inte vara några problem om det inte finns någon allvarlig anledning till att du inte får ha honom själv.

nekar han, då ringer du familjerätten och pratar med dom. dom kan råda dig till vad du ska/kan göra.

nä det finns väl ingen anledning till varför jag inte få ha han . vi ha haft soc och allt inkopplat och så...

oki.. få ringa dom i morgon ...

Har ni inte något schema på hur umgänget ska se ut? Har du särskilda dagar då sonen är hos dig?

Jag tror inte att du kan kräva att sonen ska vara tillgänglig för hämtning bara för att det råkar passa dig just då, även om sonen och pappan inte har planerat något särskilt just då.

Jag tycker - på den lilla info du själv har skrivit här - att det låter som att du ska börja med att få till ett schema för hur umgänget ska se ut.

jo vi ha ett schema att jag ska ha han varannan helg , men så fort jag ska ha han , så bli det massa problem , dom ha glömt eller så ha dom planerat annat ... så nu ha jag tröttnat och mår inte så bra av det precis ...
ha inte haft han en hel helg på minst 4 år . pgr av alla problem..

ha hört massa rykten från folk som känner dom , att tor vill komma och hälsa på mig , men att dom hindra han ...

men ha gått med på att åka och hälsa på dom och fika med tor , men vill ju inte att hans pappa och hans sambo ska vara med , jag vill ju lära känna min son utan dom i närheten ....
men det få jag inte , dom ska vara med ,

men ska man typ börja att träffas typ 2-4 timmar en dag varannan vecka . eller kan man gå på en heldag hos mig .. ?? han är ju ändå 8 år och kan säga nej ... bli 9 i år...

han vet mycket väl vem jag är och kalla mig mamma . och så ... han är inte blyg eller något sånt när han är med mig , han är som en vanlig 8 åring som leker och träffa nya vänner ...

DÅ hamnar vi i ett annat läge.
Det kallas för umgängessabotage, det ditt ex håller på med.
Dina helger är DINA helger och då ska de inte planera in något annat som blandar in sonen.
Ta kontakt med familjerätten och fråga hur du ska agera.

Lagen säger att den som har ett barn boende hos sig ska underlätta umgänget med den andra föräldern. Det betyder inte att umgängesföräldern kan kräva att få träffa sitt barn på sina villkor och med kort varsel, men att boendeföräldern inte får hindra umgänge om det inte är uppenbart olämpligt eller om barnet inte vill. Det finns ingen lag som säger att föräldrar har umgängesrätt med sina barn men en lag som säger att barn har rätt till umgänge med sina föräldrar om det inte är direkt olämpligt.

Har ni ett schema som ni gjort upp er emellan eller ett avtal godkänt av familjerätten? I såna fall har det samma rättsvärde som en dom och man kan begära verkställighet.

Det bästa för din son vore om han först fick träffa dig ihop med sin pappa för att få lite trygghet, och därefter träffa dig ensam några gånger om han vill. Sen kan ni pröva och låta honom vara hos dig en hel dag och när det funkat några gånger kan han pröva att sova över om han vill.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
10 536
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka