Kan han anmälas????

I

idalinnea08

Som ni sett runt här är vår häst skadad.
I stallhyran ingår utsläpp.
Skrev på tavlan att hästen MÅSTE ha flughuva när han är ute annars ska han vara inne om den inte är på.

Men han tycker inte att den ska vara på alls utan han ska gå utan den i morgon.

Men står och så att den ska vara på.

Kan han anmälas om det är så att han gtar ut hästen trots att han måste ha den på eftersom att hans syn är ljus känslig.

stallägaren sa att det kan ju vara felbehandling på hästen.
visst sa jag men men vet ju aldrig.
frågade även om billigare vet eftersom detta är en dist vet och dem är ju dyrare.

han har inte huvan på under natten inne.
endast ute.
Hoppas att han inte låter hästen gå utan för då är det jobbigt åt hästen och det gör ont.

Går det att anmäla om han bryter mot detta?

Sv: Kan han anmälas????

Men om hästen är ljusskänslig pga skada i ögonen kan du ju inte ha honom ute i det här vädret!
Möjligen på natten.

Kan han anmälas om det är så att han gtar ut hästen trots att han måste ha den på eftersom att hans syn är ljus känslig.

Låt huvan sitta på hela tiden.
Så har vi på Clipper.
Hon är också en strulfia med ögon efterhornhinneskador.

Men hon är inte ute i fullt solsken.
Som CK skrev. Ha hästen utet nattetid i stället.

AM

nu vet jag inte varför din häst måste ha luva, men åk till stallet och sätt på den själv vid utsläpp om nu inte stallägaren vill det, och det är enligt vets rek. annars får du väl betala lite extra för påsättning av luvan eller säg att hästen får bli inne.

ansvaret för att hästen får rätt skötsel och att vet. ord. följs ligger på hästägaren.

är det som CK skrev pga. skada i ögonen så håller jag fullt med om CK inlägg. solen är stark nu oavsett om hästen har luva eller inte

Nej.
stallägaren tycker att det är onödigt med flughuvan.
På den har jag sytt på en lapp så att ögat är skyddat.
Så han kan vara ute på dagen.
men vid för allt kraftig sol är han inne.
utsläpp ingår i hyran.
Så jag ska inte behöva åka ut kl 6 för att ta på den bara för han tycker hästen har onödig vård.
Då är det fel.

Har också lapp så att märren blir skyddad.

Varför i hela fridens kan den inte sitta på under natten inne??

Och jag har ändå inte ute henne på dagarna nu.

AM

Låt den sitta på under natten, man kan ju klä den i teddy eller ludd så det inte riskerar att bli skav.

Annars finns det inget annat att göra än att byta till ett annat stall där de är mer service minded, det går inte att tvinga stallägaren att sätta på huvan om ni inte skrivit in det specifikt i kontraktet.

fast utsläpp är inte detsamma som att göra tilläggstjänster (tex. sätta på luva, byta täcken eller ta av nattbandage)

vill man ha "tilläggstjänst" så får man betala extra för det på dom flesta ställen, eller sköta det själv. inte alla stallägare som har tiden att lägga extra på morgonen. om alla ska ha extra hjälp så har det snart gått en bra stund extra för stallägaren. jag har själv haft inackoderingar så jag vet att det är lätt att "ger man lillfingern så sugs hela näven" därför har jag väldigt lätt för att förstå när det finns en "prislista för tilläggstjänster" då blir det lika för alla och inget tjaffs.

jag hade min stora installad på boxvila/sjukhage förra vintern hos en nära vän. jag betalade för utsläpp/insläpp (ingick) men om hästen skulle ha annat täcke ute så fick jag antingen betala extra eller åka och fixa det själv. den stallägaren vägrade linda av eller linda på oavsett om jag betalade extra då h*n tycker att allt lindande är onödigt, så då fick jag sköta det själv (behövdes pga. skadan. även det vet. rek) både morgon och kväll. det är ju min häst=mitt ansvar.
h*n lindar inte sina hästar oavsett rekommendationer/skador, då h*n anser det som onödigt, men det är ju dennes val och ansvar, inte mitt.

vill du inte åka ut kl. 6 och sätta på luvan eller betala extra för att stallägaren gör det (har du föreslagit det ?) så låt hästen ha luvan över natten. jag hade iaf. aldrig riskerat låta hästen lida för att jag anser att inte jag ska behöva sköta extra vården av min häst.

Fast nu verkar det ju INTE handla om tilläggstjänster utan mer att stallägaren ifrågasätter att hästen måste ha huva. Tilläggstjänster som man betalar för eller stallägarens goda vilja att göra en sak gratis är ju inte detsamma som att han ska ifrågasätta VARFÖR hästen måste ha det eller det. Stallägare ska ju INTE på eget initiativ gå emot hästägarens behandling av hästen bara för denna tycker tvärtemot, i detta fall har ju hästen något fel på sitt öga. Ska då en stallägare bara för den *tycker* överhuvudtaget i frågasätta detta då ? VILL inte stallägaren sätta på huva för denna anser detta vara kanske besvärligt så ska ju denna uttryckligen säga det. Inte bara anse det vara en onödig grej utan att ens bry sig om VARFÖR hästen har huva.

det jag svarade på var.

utsläpp ingår i hyran så jag ska inte behöva åka ut kl. 6 för att ta på den bara för att han tycker det är onödig vård.

handlar inte det om ev. tilläggstjänst ? så uppfattar jag det.

dessutom så (som jag skrev) om nu stallägaren bara vägrar (av villken anledning som helst) så måste ju ts. hitta en lösning ändå, tex. låta hästen ha den på över natt ELLER föreslå att betala extra för att stallägaren ska göra det (oj, vad mkt. behjälpligare folk kan bli om dom får lite betalt för det dom gör utöver)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 870
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 370
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka