Kan ett varmblodigt travare bli en hopphäst?

M

Mariann

undefined Hej jag har en varmblodig travare, jag undrar om nån tror att han kan bli en bra tävlings häst , han har hoppat 95 cm i hela sitt 9 åriga liv , tror nån att han kan bli en bra hopp el fälttävlan häst? p.s kan nån ge mig många råd om hoppning och dressyr, jag vill ju verkligen tävla . Tycker ni att jag ska sälja han och köpa en ny häst? han bjuder ju fint på 60/70 cm hinder, han har ju inte det bästa själförtroende heller inte jag heller , skicka många råd :p

Sv: Kan ett varmblodigt travare bli en hopphäst?

Mariann skrev:
undefined Hej jag har en varmblodig travare, jag undrar om nån tror att han kan bli en bra tävlings häst , han har hoppat 95 cm i hela sitt 9 åriga liv , tror nån att han kan bli en bra hopp el fälttävlan häst? p.s kan nån ge mig många råd om hoppning och dressyr, jag vill ju verkligen tävla . Tycker ni att jag ska sälja han och köpa en ny häst? han bjuder ju fint på 60/70 cm hinder, han har ju inte det bästa själförtroende heller inte jag heller , skicka många råd :p
behöver hopp å fälttävlans råd

jag håller med sweep

börja träna och se vart det leder. kanske blir den en bra 1.10-1.20 häst, kanske trivs den bättre att hoppa lägre, om hästen alldeles uppenbart visar att den inte räcker till för det du vill göra så byt häst, men om ni har kul tillsammans så träna och tävla på !

Han hoppar bara 90 cm när han vill å det är inte ofta

Oavsett ras, så om hästen inte vill hoppa så är det ju svårt, meningen är ju att både häst och ryttare ska tycka det är roligt, det är då man når bäst resultat, oavsett ras eller sport.

Men det kan ju vara så att din häst är osäker och otränad i hoppning, och därför behöver tränas. Kanske börjat med för höga hinder?

Träna över kavalletti och små hinder så hästen lär sig tekniken. Sen tycker jag definitivt att du ska rida för en tränare en dag i veckan, som kan coatcha dig om hur du ska lägga upp träningen övriga dagar.

Mycket hänger självklart på träning, och en duktig tränare och genomtänkt arbete på hemmaplan är A och O.
Men om hästen redan på 90 cm känner att det inte är roligt längre, så bör du hitta en häst som uppfyller dina önskningar bättre. En häst ska hoppa med glädje och vilja, om den tar slut redan på så låga hinder så bör den få göra nåt den tycker är kul istället.

Ett tips kan annrars kanske vara att löshoppa de höjderna och se om hans självförtroende kan öka. Ibland så förstör ens egen osäkerhet mer för hästen än man tror, eller ens känner.
Lycka till!

Hinder upp till 50 /65 cm går bra men sen tar mitt självförtroende bort , jag vågar inte hoppa högre jo i bland, men den senaste månaden så har han inte vägrat någor (hoppade bra 60 dåra men han älskade det , han har en sån fin bjudningen , jag vågar inte hoppa högt ner nån ser på . Någon gång i maj ska vi ställa upp i en 80 cm tävling så jag behöver hjälp med att sträka mitt själförtroende , har du själ varit rädd någon gång kan du väll skriva hur du botade de . P:S behöver många råd hur jag ska stärka mitt självförtroende då han älskar att hoppa , jag skulle tro att han skulle kuna tävla debutant ft med rätt ryttare och komma på prispallen , ge mej många tips :love:

Tycker du verkligen det är kul att hoppa? Tycker det är trist för dig att hålla på om du känner dig rädd. Alla behöver inte tävla hoppning o fälttävlan!

Men om du vill så är det ju bara att kämpa på :)
Först o främst ska du komma över att ingen får titta på dig när du hoppar. Det bästa du kan göra är att hitta en tränare som kan hjälpa dig, men framförallt som du får förtroende för. Garantier finns aldrig i hoppning, men när min tränare hjälper mig känner jag mig trygg, för jag vet att han aldrig skulle sätta upp ett hinder som jag och min häst tillsammans inte skulle klara.

När du hoppar hemma tycker jag att du ska hoppa lågt tills hästen inte vägrar på den höjden alls. Hoppa inte för mycket, när ni klarat av ett hinder bra några ggr kan det vara dags att avsluta passet. Höj inte förrän du känner dig säker på hur hästen hoppar och du kan följa den o lär dig hur han taxerar. Rid i lugnt tempo.

Ang. rädslan kan jag inte säga så mycket, men alla är ju rädda någon gång. Jag brukar tänka att jag ridit högre hinder på sämre hästar då jag själv red som en kratta, och jag lever fortfarande... :D
Klart att hjärtat kan sitta i halsgropen ibland, men det handlar inte om höjden. Jag kan känna mig olustig när jag hoppar 70 med min häst om vi har en dålig dag. en bra dag hoppar man 140 utan minsta rädlsa alls. Svårt att ge tips då jag själv inte direkt är hinderrädd...

När vi hoppar 60 hinder å 65 cm hinder känner jag ingen rädsla alls , kan hoppa hur snäft som helst me han då , han älskar att hoppa det gör jag också finns inge bättre än hoppning, på 60 hinder vägrara han alldrig och river sällan , men ju lägra vi hoppar ju tråkigare tycker han att det är. Dom få gångerna vi hoppat 90 cm så flög han över dom , han tyckte att de va jätte lätt , själv va jag så stolt att vi klarade det . Ju högre hindrena är ju kulare tycker han att det är , så jag undrar om inte jag förstör för han men jag är nästan den som kan rida på det sättet han vill

:banana:

Det är klart att han kan bli en bra tävlingshäst på den nivån han klarar av, det finns väl massa Clearrounder som har 50 och 60 cm. Om allt går bra där så är det väl bara att gå upp en klass succesivt tills du märker att det går lika bra där, till slut kanske ni har hamnat på 1m och klarar av det lika bra.

Det gäller bara att samla självförtroende på en höjd innan man bestämmer sig att gå upp en klass hela tiden. Du märker ju själv sedan på vilken höjd det tar stopp och då får man hålla sig på den nivån ekipaget klarar av.

Men det är inte på 60 cm jag vill tävla på jag satsar mot 1.10 sm å 120 cm hinder de är mitt mål å ja vet att han klarar de

För det första måste hästen tycka att det är KUL att hoppa och ha ordentlig framåtbjudning, det är det som är A och O. Hans teknik och förmåga kan man alltid träna upp, sjävfallet har väl inga vbl travare riktig fallenhet för att bli några elithoppare, men hästen kan ju självfallet utveckla sin hoppförmåga om han tycker att det är roligt.

Hästen måste också ha en ryttare som kan hoppa, kan följa med i språnget i balans utan att ta stöd i hästens mun. Som ryttare måste du låta hästen hoppa så "fritt" som möjligt och endast korrigera och kunna hjälpa hästen där det behövs. Nackdelen om du är rädd är att hästen också börjar tveka eftersom den tillslut inte kommer lita på dig.

Men jag tycker du ska fråga dig om det är så att du verkligen vill hoppa, är du helt 100% säker på det? Annars kan du lika gärna försöka hitta en annan ryttare som kan ta sig an hästens hoppning och så rider du dressyr, och ut i skogen samt mer gymn. hoppningar på lägre höjder. Du måste ju vilja hoppa, lita på dig själv och känna att du klarar av att hoppa - gör du inte det är chansen stor att du tvekar och att det går illa i stället.

Men är du 100 på att du vill hoppa är det klart du ska göra det, ta i sådana fall hjälp av en instruktör som kan vara med och hjälpa till och utveckla dig och hästen.

Mariann skrev:
Men det är inte på 60 cm jag vill tävla på jag satsar mot 1.10 sm å 120 cm hinder de är mitt mål å ja vet att han klarar de

Jovisst men man måste ju börja någonstans eller hur ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
987
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 889
Senast: Myrten
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar