Kan ett "matmonster"....

bettysmatte

Trådstartare
överleva på 7,5 kg hösilage (71% TS) och 0,5 kg lucernpellets? Jag går redan lite över energibehovet om jag gör så här, men lägre kan jag verkligen inte gå! Vad tror ni??? Halm känns inte aktuellt. Det har jag haft och det var inte särskilt omtyckt.

Sv: Kan ett "matmonster"....

Du har en torrsubstans på 5,8 kg, beror alltså på vilken normalvikt du räknar med. Våra islänningar runt 400 kg får detta, för dom räcker det.

Ja, det är en ponny. En väldigt, väldigt lättfödd haflinger, närmare bestämt... Normalvikt bör väl ligga på ca 450 kg, ungefär?

Så mycket skulle aldrig min shettis få i sig. Jag tippar på att 4,5-5 kg av detta hösilage blir lagom för henne. Mer får hon nog inte i sig. Hon äter tills hon blir mätt, sedan lägger hon av. Önskar bara att den andra gjorde det också :angel:. Det är INTE lätt med lättfödda hästar som dessutom älskar mat mer än något annat i livet :crazy:...

Det går säkert, men du får nog kolla så inte magen blir rinnig... Varför kan de inte ha lite halm inne? Mina får bara ett kg för att det ska finnas något att tugga på när allt annat är slut på natten, blir inte särskilt mkt mer energi, kanske 5 Mj men det är det värt när man får 1 kg ts till. :)

Men detär möjligt att han börjar äta när han får så lite grovfoder. De är ganska bra på att känna när det tryter på tuggbara grejer och kan äta både det ena och det andra då;) Och så beror det ju lite på vad du har för sorts halm.

Hur blött är silaget då? Skulle inte ge mindre än iaf 1,1-1,2 kg ts per 100 kg... tycker inte det känns juste att ha dem hungriga hela tiden. Har ni jättekraftigt silage, eller bantar du hästen tillfälligt?

Lite hunger kan du ju lindra genom att lägga in lite granris och kvitar att plocka, men vet iofs inte vad det blir för energiintag där. Om det finns lite att tugga på ute är det säkert inga problem med den foderstaten du tänkte, men när det är snö och inget annat alls att äta är jag lite tveksam. Prova och se vad hästen säger..:)

Senast ändrad:

Som jag skrivit i första inlägget, ligger TS-halten på 71%. Energin är 8,4 MJ. Enligt foderstatsprogrammet ligger jag redan i överkant när hon får 7,5 kg hösilage. Jag tycker inte heller om att ge lite grovfoder, skulle önska att jag kunde ha fri tillgång, men jag är inte glad för en häst som ser ut så här heller:

P9230039.jpg

Hon kommer dock säkert att få mer, eftersom jag har svårt för att se henne hungrig...

Jag tycker faktiskt inte att din häst är ett matmonster etc som du skriver. Ett riktigt matmonster äter även halm! :d

Jag tycker att du kan lägga in något kilo bra halm att pilla i på natten. Dra då ner lite på kvällsensilaget som ju är smaskigt och tillsätt ev lite soja, Krafft Protein el dyl för att bibehålla hög proteinnivå. Har hästen "hunger" så kommer den tugga på halmen men inte annars. Den äter alltså inte bara för att det är gott.

P9230039.jpg

Hon kommer dock säkert att få mer, eftersom jag har svårt för att se henne hungrig...

Förlåt mig, men jag kommer att tänka på föräldrar till feta barn. :( De kan inte heller säga nej när barnen tjatar efter godis.

Du har ju faktiskt ganska mkt tur när hon inte vill äta halm. Dra ner rejält på ensilaget! Servera typ fri tillgång på bra halm, se till att hon får tillräckligt med protein från soja, lucern etc.

När detta "lilla bortskämda barn" :laugh: får kokt potatis, spenat och rotfrukter (halm) i stället för pannkaka och hamburgare (ensilage) så kommer hon äta det hon verkligen behöver, men inte så mycket mer. Tror och hoppas jag.

Jag vet hur svårt det är att ha lättfödda ponnys som tittar på en med sammetsblick. :love: Men det är då man måste stå på sig och veta bättre än hästen. :D

Halm är inget man äter, tycker min häst.

Jag säger samma sak som ngn annan. Min häst är inte heller jätteförtjust in halm. Men hon har i alla fall ngt att tugga på. Jag tycker inte synd om henne. Det är betydligt värre för henne att vara jättefet än att tvingas äta några halmstrån.

Hon får naturligtvis ensilage eller hö, lite betfor och lusern under vintern. Men inte hur mkt som helst.

varför lusern om den får så lite grovfoder ?? vet att lusern oxå är grovfoder, men tänkte på ättiden.

Jag har oxå ett hösilage med ungefär samma TS som ditt o det äter mina shettisar ca 10kg var av per dag. Har en kvot på 7,2. Alla är i perfekt hull.
Äter de torrhö så stoppar de i sig mellan 5-6kg. Fölen äter iof inte så mkt.

förmodligen för att hon vill åt det extra proteinet..

Mitt hösilage har värdena 8,4 MJ/kg foder och 42 g protein/kg foder. Jag vill få upp proteinhalten utan att energivärdet drar iväg alldeles för mycket...

Till alla: Man kan ju lätt tro att jag överfodrar min häst något gräsligt, men förra vintern fick hon ca 8 kg hö, 1,5 kg lucenpellets (misstänkte lågt proteinvärde i ett oanalyserat hö), ett par dl betfor och mineraler. I sommar har hon gått på "bete", dvs i gamla ogödslade hagar. Hon skulle kunna överleva på en barkbit, ett grässtrå och några tistlar, tror jag... Det är ekonomiskt sett underbart med en lättfödd häst, men det är jobbigt att inte kunna fodra sin häst så att den blir "nöjd".

Senast ändrad:

Det låter helt underbart :)! Men, jag förstår inte hur det går ihop sig :confused:? Om jag använder hippocampus och räknar så behöver min häst 57,4 MJ. Tio kg av mitt hösilage ger 84 MJ. Det känns som ett stort överskott. Hur klarar dina shettisar av att äta 72 MJ utan att rulla fram? Deras behov torde ju vara ännu mindre än min hästs behov. Hur motionerar du dem? Observera att detta inte är ett uns av kritik! Jag är bara fascinerad av hur olika det kan vara...:crazy:

Jag tror att det bara är så. Vissa hästar tycks ha ett minimalt energibehov, andra desto större.
Visst är det märkligt. Vi har fyra hästar, helt olika raser i och för sig. Men de är mkt olika varandra. Min egen ponny är av samma luftlevande variant som din medan man kan ge hur mkt mat som helst till en av de andra.

Jo, det är nog bara så. Du har säkert alldeles rätt i det. Det är ju trots allt så med oss människor. Vissa av oss kan stoppa i sig precis hur mycket som helst, när som helst, medan andra knappast kan titta på en bit mat utan att vågen börjar peka uppåt. Jag kan fullt och fast förstå om folk tror att jag proppar i min häst kilovis av kraftfoder, samtidigt som jag har henne på fri tillgång av mycket näringsrikt hösilage. Tittar man på bilder, och bedömer hennes hull, så kan man verkligen tro det. Det är synd att sanningen är en helt annan, för jag har inte så hemskt mycket att börja skära ned på...:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
755
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka