Kan ett "matmonster"....

Sv: Kan ett "matmonster"....

Mm, det ÄR ett jätteproblem! Jag studerade "matmonstret" och shettiskompisen idag när jag gav dem 3 kg hösilage (TS 71%), vilket jag gör 3 ggr/dag i hagen. Det tog slut på 45 min. Jag, som har suttit och spekulerat i om det går att dra ner till 2 kg/fodringstillfälle, känner mig maktlös. De måste ju få sin tuggtid! Vad göra när de inte äter halm, och man knappast har olika hösilage/hö att välja mellan??? Jag är bara överlycklig att jag över huvudtaget fått tag i småbalshösilage, och till råga på allt till ett bra pris. Till natten ger jag shettisen ca 3,5 kg (4 kg om det är kallt - hon är svårfödd och behöver äta) och "matmonstret" får 5,5 kg. Det BLIR rättså många kilon av det per dygn men, som sagt, vad göra??? Om hon inte får sin ranson äter hon en massa "skräp", dvs rötter och dylikt (det gör hon väl i och för sig ändå). Jag kastade in en liten gran igår, som de har tuggat på och lekt lite med.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
755
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka