Kan ett "matmonster"....

Sv: Kan ett "matmonster"....

Hon går ca 3 ggr/vecka i nuläget. Fritidsridning. Hon och shettiskompisen går fortfarande ute dygnet runt, och kommer väl att göra ett par veckor till om vädret håller sig hyfsat. Hur hagarna ser ut? Tja, de är väldigt varierade med träd, stenar, buskar, etc etc. Lite gammalt gräs insprängt emellan ;). Pållan är alltid pigg och glad i hagen. Kommer susande i galopp när hon hör att man kommer med bil (eller när hon känner igen ljudet av min pappas moped :)). Men shettiskompisen hör väl inte till de piggaste av individer, så där får hon väl inte mycket lek och bus precis tyvärr.

Ditt hö har en kvot på 5. Lite lågt men inte så farligt.
Nu är ju hullet mest från betet.
Jag hade provat att ge 7,5 kg hösilage och kanske lite linfrökaka istället för lusern. Linfrökakan har högre kvot vilket gör att du höjer proteinet mer än med lusern utan att öka energin för mycket. (bra för päls mage och hovar också) :)

Det där var väl ändå ingen direkt tjock häst ? Den har hängmage, men än sen då..kan jag ha något med avsaknad av muskelatur i buken att göra. Om du anser denna häst vara så tjock, hur är då ditt ideal vid en normal/smal häst ??

Nej, hon ÄR faktiskt fet tyvärr. Du är nog den enda som sagt motsatsen faktiskt. Bland annat har hon mycket fett över nacken. "Späcknacke" kallar hovslagaren det, och har stressat mig för fångrisken hela sommaren. Revbenen känner man inte, om man inte trycker till rättså rejält. Mitt ideal för hur tjock en häst "får" vara är nog egentligen generösare än vad de flesta hästmänniskors är, och min pålla är tyvärr fet.

Jag tycker inte heller den ser våldsamt fet ut, ser ut som att det är lite mer späck under pälsen än man skulle vilja och att kanske magmusklerna inte är så jättefasta, men det är ingen superöverviktig häst tycker jag. Prova på den foderstaten du räknat ut och lägg in lite halm i boxen om du har det. Då äter säkert hästen om den känner att det verkligen behövs.

Motionen skulle nog vara bra att öka på. Lite galopparbete nån gång i veckan gör mkt skillnad. :)

Jag förstår dig! Det är hemskt svårt! Vi har lite samma situation.

Men ibland får man tvinga sig själv att tänka att hästen säkert äter halm om den är hungrig. Har hon tillgång till fin halm så kan du med gott samvete ge mindre silage, för då har hon faktiskt mat att tillgå även om det inte är det godaste hon vet.

Ge så pass med silage att det täcker hennes proteinbehov. En kvot på 5 behöver inte vara för lågt på en lättfödd häst, så länge hästen får proteinbehovet tillgodosett.
Ge lite silage flera gånger om dagen i stället för en större giva. Så är magen aldrig "tom" heller.

Senast ändrad av en moderator:

I mina ögon är hon rätt tjock, man ser ett "fettlager" nedanför manken, buken och nacken bla (obs ingen kritik till TS, utan medhåll snarare :p )

Ge så pass med silage att det täcker hennes proteinbehov.
QUOTE]

Då får jag, enligt Hippocampus, ge 9 kg/dygn. Jag kanske helt enkelt ska göra det i stället och strunta i lucernen? Visserligen hamnar väl energivärdet högre, men det är kanske värt det att kunna ge 1,5 kg silage extra?

Mina brukar fodras morgon (ca kl 7) , förmiddag (ca kl 11), eftermiddag (ca kl 15), kväll (ca kl 18) samt natt (ca kl 21). Om jag har 9 kg att "spela med" så kan hon ju få 1 kg på morgonen, 1 kg på fm, 1 kg på em, 1 kg på kvällen och sedan 5 kg till natten. Vad tror ni - skulle det funka för er och era hästar?

Ett problem är att hon fodras i hagen tillsammans med en låååångsamätande shettis, och hon lär äta en del av hennes portion också :crazy:... Shettisen gillar hösilage, men hon är liten i maten, så hon kan kanske peta i sig max 6 kg/dygn. Om hon får 3 kg till natten kan jag ju sprida "hennes" övriga tre kilon över de fyra fodringarna under dagen = 0,75 kg mer/fodringstillfälle. Det är verkligen en hel vetenskap :p!

Jag hade provat på 9 kg silage, blir inte jättemkt mer energi då men blir hon lite för tjock på det så kanske man kan lösa det då.
I min värld tror jag lusern kan vara mer tjockande än vanligt silage. Fast jag har inga belägg för det utan det är bara en känsla :D Särskilt då om lusernet innehåller melass tänker jag.

Det är en jädra vetenskap det där med foder :p

Hinner shettisen äta 1 kg per fodringstillfälle ute så kanske det räcker om hon får så pass ofta ändå. Tar haffisen då en del av shettisens så blir det inte så mkt hon hinner sno åt sej.

Vi har kanonvärden på vårt hö och hästarna är lättfödda (två av dem extremt lättfödda) så vi får ge lite mindre mängd och sprida ut i stället. De får 4 ggr per dygn (får inte ihop fler ggr så det får gå) samt halm och de har gräs i hagen att gnaga på. Så får det bli om vi inte vill ha feta djur.

Mina motioneras knappt alls, har ingen som är i lagom storlek för o rida, jag tömkör när jag hinner. Har 3 valacker hemma, dom går på lösdrift, rör sig en hel del i hagen, 2 dräktiga ston med föl vid sidan samt ett gammalt sto som ska upp i vikt. Araben d-ponny äter i runda släng 15kg av detta. Har inte riktigt lika hög mj som du.

*KL*

Nästa år, om du kan, försök hitta ett blötare silage, med så låga värden per kilo som möjligt, men bra kvot.

I övrigt ang det där med halm.

Jag har en 'lever p luft, alltid hungrig'-ponny, som är för tjock. Han har tyvärr INTE läst boken om att man nöjer sig med halm om man inget annat får.

Under 10 kg stråfoder/dygn, trots halm, blir det en olycklig ponny som gräver sönder sin box, som gnager sönder boxen, kastar sig hysteriskt över allt vi går förbi som går att äta och helt enkelt är jättehungrig och stressad och alldeles matfixerad.

Han kan till nöds tugga på lite halm om det går timme ut och timme in och inget annat finns, men han anser att han inte har någon mat och reagerar som om han inte hade det (se beskrivning ovan).

För mig är det inte ett alternativ att utsätta honom för det (sen kräver halm högre kvot i silaget än TS har). Så tyvärr - alla hästar anser, inte ens om man insisterar, att halm är riktigt mat.

Ja, mindre MJ hade varit perfekt men jag hade verkligen inte mycket att välja på tyvärr :(. Annonserade till slut själv, och fick två svar på min annons om att köpa antingen småbalshösilage (kan ju inte ha storbal pga för få hästar) eller torrhö (småbal eller storbal).

Vad intressant att höra att det finns fler som inte tycker att halm är mat! Det jag får göra med halm är att antingen mocka ur det ur boxen varje dag eller se det nertrampat i hagen... Även om hon hade tyckt om halm hade jag nog haft svårt för att hitta i år. Verkar svårt det också här omkring...

Jo, är ju ett kasst år för halm med i år. Jag har ju haft nämnda ponny på halm, för att sova lite bättre om nätterna iaf. Men bytte till spån för honom förra veckan, finns inte vettig halm få tag i här tyvärr i år =/

Nej förstår det är svårt göra ngt i år, tänkte mer till nästa år, ner till 6 MJ/kg foder är rätt lätt att komma, och gör ju hyfsat stor skillnad jmf med det hon får nu. (Jag skulle behöva ner till 4 MJ/kg foder till ponnyn..hoho..)

Min häst är också ett fett matvrak, men nu är hon dräktig så det är lite mer tillåtet med överhull. Hon vaktar sin halm :devil: när det är nyströat och äter hälften av det man lagt in. Inte så fiffigt när hon skall vara igång om höet har kass kvot... Alla har vi våra problem med fetknopparna. :D

Har du inte möjlighet att motionera henne mer för att på detta sätt hålla henne i lagom hull istället för att dra ner på maten?

Tyvärr har jag svårt för att hinna med, med jobb och övriga livet. Har letat medryttare med ljus och lykta, men det finns inget intresse här omkring även om det är gratisridning...

Jag har vettig halm kvar, runt 500 kg. :idea:Pga att min gubbe ej tål halm längre.
Min gubbe tycker inte att halm är gott, det är ju hans "lakan"!:rofl:

Mitt hösilage har värdena 8,4 MJ/kg foder och 42 g protein/kg foder. Jag vill få upp proteinhalten utan att energivärdet drar iväg alldeles för mycket...

Till alla: Man kan ju lätt tro att jag överfodrar min häst något gräsligt, men förra vintern fick hon ca 8 kg hö, 1,5 kg lucenpellets (misstänkte lågt proteinvärde i ett oanalyserat hö), ett par dl betfor och mineraler. I sommar har hon gått på "bete", dvs i gamla ogödslade hagar. Hon skulle kunna överleva på en barkbit, ett grässtrå och några tistlar, tror jag... Det är ekonomiskt sett underbart med en lättfödd häst, men det är jobbigt att inte kunna fodra sin häst så att den blir "nöjd".

Och jag då som har samma ras vet ju hur det är :D.

Som du säger; de skulle kunna överleva på en barkbit och några tistlar och ändå bli överviktiga.

Jag själv sitter i ett dilemma som jag inte vet hur jag ska lösa riktigt men just nu har jag en rejält överviktig häst och som kommer bli ännu värre framöver.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
755
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka