Sv: Kan ett "matmonster"....
Vad jobbigt för dig, förstår problemet. Hur mkt arbetar hästen? Hur ser hagen ut?
Vad jobbigt för dig, förstår problemet. Hur mkt arbetar hästen? Hur ser hagen ut?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ge så pass med silage att det täcker hennes proteinbehov.
QUOTE]
Då får jag, enligt Hippocampus, ge 9 kg/dygn. Jag kanske helt enkelt ska göra det i stället och strunta i lucernen? Visserligen hamnar väl energivärdet högre, men det är kanske värt det att kunna ge 1,5 kg silage extra?
Mina brukar fodras morgon (ca kl 7) , förmiddag (ca kl 11), eftermiddag (ca kl 15), kväll (ca kl 18) samt natt (ca kl 21). Om jag har 9 kg att "spela med" så kan hon ju få 1 kg på morgonen, 1 kg på fm, 1 kg på em, 1 kg på kvällen och sedan 5 kg till natten. Vad tror ni - skulle det funka för er och era hästar?
Ett problem är att hon fodras i hagen tillsammans med en låååångsamätande shettis, och hon lär äta en del av hennes portion också ... Shettisen gillar hösilage, men hon är liten i maten, så hon kan kanske peta i sig max 6 kg/dygn. Om hon får 3 kg till natten kan jag ju sprida "hennes" övriga tre kilon över de fyra fodringarna under dagen = 0,75 kg mer/fodringstillfälle. Det är verkligen en hel vetenskap !
Mitt hösilage har värdena 8,4 MJ/kg foder och 42 g protein/kg foder. Jag vill få upp proteinhalten utan att energivärdet drar iväg alldeles för mycket...
Till alla: Man kan ju lätt tro att jag överfodrar min häst något gräsligt, men förra vintern fick hon ca 8 kg hö, 1,5 kg lucenpellets (misstänkte lågt proteinvärde i ett oanalyserat hö), ett par dl betfor och mineraler. I sommar har hon gått på "bete", dvs i gamla ogödslade hagar. Hon skulle kunna överleva på en barkbit, ett grässtrå och några tistlar, tror jag... Det är ekonomiskt sett underbart med en lättfödd häst, men det är jobbigt att inte kunna fodra sin häst så att den blir "nöjd".