Kan en islandshäst gå ihop med nån...

Sv: Kan en islandshäst gå ihop med nån...

"jag håller nog med någon i texten att islandshästar och storhästar nog passar ihop ungefär lika dåligt som islandshästfolk och storhästfolk"

Det är med storhäst-människor som med hästar - de är individer och vissa tål man och andra inte. Jag har haft unga stora hästar i min isisflock just för att de som små ska lära sig att umgås i flock och få gå i lösdrift när de tas från sin mamma. Deras ägare som tagit initiativ till att ge sina unghästar en bra uppväxt högaktar jag för sin sunda inställning. Å andra sidan finns det isismänniskor som jag för mitt liv inte tål och vars hästhållning eller syn på hästar jag absolut inte delar. Så det mesta är nog rätt knutet till respektive individ...

KL
Sólon går iaf fint ihop med nordisen Dacke och vbl travaren Crow.. De verkar förstå varandra väl.

Hos oss funkar det alldeles utmärkt. Prova...om det inte funkar så har Ni ju testat!! Lycka till!

Mitt varmblod går ihop med två islänningar och bättre kompisar än dessa tre får man leta efter...

Min hästs flock , går tillsammans med en Camarque häst. Det fungerar jättebra! Inget är utstött. Alla håller ihop och leker hela tiden. :)

Grannstallet har en flock med islandshästar och travare/stor hästar.
Det fungerar också väldigt bra. :)

Varför skulle man inte kunna ha sin islandshäst med andra raser? Min häst har gått ihop med halvblod, korsningar, shettis, arab, travare, ponnynånting och andra islandshästar. Märker jag att han far illa och inte har nån polare, ja då är det dags att ändra på flocken. Detta har hittintills bara hänt en gång och då gick han med en travare som sparkade nästan hela tiden mot alla hästar. Men bara för det så betyder det ju inte att alla travare sparkar konstant.

Jag har alltid kunnat blanda.
Men det handlar om individer.

Jag har ett (islands)sto som inte gillar Kallblodstravaren.
Hon vill döda honom.
Så de kan inte gå ihop.
Men Shettisen går hos stona och leker med dem och har kul.
Ta-fatt är tufft när man är 84cm och skall jaga 137cm.
Kallblodstravaren går med hingsten och ungvallacken.
Det fungerar jättebra.

Är det bara dom två? Klart dom går ihop då, inget val.

Bara för att det inte finns någon annan häst så betyder det inte att dom "måste" fungera. En tant här hemma ska prompt ha sina islandshästar i samma hage, tills hon insåg att det inte fungerade. Dom bråkade hela tiden och tillslut stod hästarna på boxvila.. Så, jag tror som många andra här att det handlar om individer.

I stallet där jag står finns flera isländshästar och en shettis. Shettisen (en 10-årig valack) är fantastiskt fin kompis med en av islandshästarna, som är en 8-årig valack. Dom leker jättemkt tillsammans och islänningen ställer sig ibland på knä med frambenen för att shettisen ska komma åt å klia i manen. Däremot de två islandsstona verkar inte ha mkt gemensamt med vare sig islandsvalacken eller shettisen.

Själv har jag en fjording som trivs med ranghöga ston oavsett ras (hon är själv tämligen ranglåg), tror att hon känner sig trygg då.
Jag lutar åt teorin att det är mest individberoende. Däremot kan det bli kruxigt om det blir bråk mellan hästar av olika storlekar. Islandshästar riskerar ju att få rejält med stryk och skador om det blir bråk med en nordsvensk eller fjording, det kan kanske också vara en förklaring på varför islandsfolk gärna vill ha sina hästar ihop med andra islänningar, det blir lite mer på lika villkor. Även om islandshästarna kan vara nog så kaxiga så är skaderisken stor. Så är det i vårt stall iaf....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Så, min unghäst vallar. Hon är en arbetsmyra som gillar när det händer saker och hon blir lätt uttråkad. Hon väljer då ut en häst som...
Svar
15
· Visningar
1 511
Senast: EmmaW
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 449
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka