Kan en islandshäst gå ihop med nån...

Sv: Kan en islandshäst gå ihop med nån...

ännu härligare på sommaren när dom är 12-14 st blandat val o ston, alla storlekar.:bump:

knapplån

våran inaccorderade isis ägare har fått höra av de hon köpte den av att isisar inte ska gå på bete, inte äta havre, betfor eller korn.
vad säger ni om detta?

Hm.. Min isis går på bete på sommaren. Han äter betfor nu, har ätit havre och korn förut. inget fel alls på hästen efter det! :) stämmer inte på alla individer isåfall.

Självlart kan du ha en islandshäst med andra hästraser

Enligt vissa härinne dock så måste Islandshästar gå i flock med andra islandshästar för att trivas men det är bullshit anser jag.
Blir så j-vla förbannad på det resonemanget!
Vet mer än en stor uppfödare som har stoooora flockar med bara Islandshästar till följd har dom varken råd att utfodra hästarna ordentligt eller ge dom vaccinationer o har inte heller försäkringar på dom.
För Islandshästar tål ju också allt o klarar sig alltid på endast grovfoder dom behöver inga krafftfoder o inte mineraler eller saltsten.
Dessutom räcker det med en ligghall utan ngt strö alls.

*Knapplån*

Jag skrev ett liknande inlägg om ett påhopp jag fått om att man måste ha alla hästar i flock, inlägget togs bort för att det inte hade med islandshäst att göra,wierd men islandshästar är väl inte hästar i vissa männiksors ögon.
Jag la inlägget här eftersom det endast är islandshästmänniskor som resonerar såhär.

Vet mer än en stor uppfödare som har stoooora flockar med bara Islandshästar till följd har dom varken råd att utfodra hästarna ordentligt eller ge dom vaccinationer o har inte heller försäkringar på dom.
För Islandshästar tål ju också allt o klarar sig alltid på endast grovfoder dom behöver inga krafftfoder o inte mineraler eller saltsten.

Att man inte försäkrar hästen kan beror på olika saker, te x vid många hästar är premien så stor per är att man lugnt kan ha flera skador per år utan att komma upp i motsvarande summa ändå.

Att enbart fodra med grovfoder är i sig inget konstigt, är detta av bra kvalitet så får hästen i sig vad den behöver av grovfodret och behöver således inget kraftfoder eftersom det då enbart skulle handla om överutfodring.

Jag tror nog att de flesta uppfödare har saltstenar med mineral, det mesta av mineralerna får de ju som sagt genom grovfodret om det håller bra kvalitet däremot salt krävs ju och är sällan en dyrbar historia. (73 kr för en kartong med saltstenar lär nog de flesta orka med)

Visst vaccineras de flesta unghästar, fast i regel enbart mot stelkramp. Varför behöver man vaccinera mot A2? Ja ska man ha en massa främmande människor som kladdar på de unga hästarna så har man ett större behov av den vaccinationen. Människan är den största smittspridaren som finns. I övrigt är stelkrampsvaccinet det som är viktigaste, och de får nog de flesta. Däremot bör man inte vaccinera för unga hästar, vår första unghäst fick stelkrampsvaccin tidigt eftersom han skulle flyttas till en annan flock. Däremot A2 fick vänta tills han fyllt 1 år.

Vi på gården har en salig blandning, russ, varmblod, pre, kallblodig travare, islänning, shettisar. ;) Det funkar helfint. :D
Min kille har aldrig verkat vara utstött utan springar runt med ett av russen och den kallblodiga travaren och leker de tre musketörerna. :D
Jag tror också det är ganska individuellt. Bara för att en inslandshäst går ihop med en annan islandshäst btyder det ju inte att dom funkar ihop.

Ja jösses vilka ideér folk kan ha.
Min gamla häst, varmblod, var bästa kompis med en islänning, ända tills islänningens ägare tyckte att ´herregud hennes isis måste ju gå men andra isisar, annat gåååår ju bara inte.´
Så vart min ensam..
Tsk tsk.

Jag tycker min islandshäst ser ut att trivas med det sällskapet han har.
18173319.jpg

När jag var på min praktik och Kjarni var med så gick han med två andra islandsvallackar och trivdes mycket bättre där än hemma, där han är enda islandshästen. Dom busade och höll på!
Men hemma så är han den äldsta vallacken, sedan är det två sura ston som inte vill busa och sedan är det två jämnåriga unghästar som busar med varandra mest. Då blir Kjarni utanför, även om han ibland får vara med (som på bilden).

I förra stallet så var det två islandshästar till, han och islandsvallacken kom inte jätte bra överens på vintrarna utan bättre på somrarna. Det fanns också 3-4 shettisar, en halvblodskorning, två islandskorningar och en annan korsning. Dom lekte inte mer än han gör nu, även om han då gick med flera individer.

Så jag tror helt klart att det beror på individerna mer än raser! Sedan kanske islandsfolk drar sig mer till varandra och har mer gemensamt än om man står som ensam islandsmänniska i ett stall med halvblod. Men jag tror inte det har med rasen att göra!

Mitt halvblod och islänning går ihop och det fungerar jättebra, dom älskar varandra:D

Är det bara dom två? Klart dom går ihop då, inget val. Men släpp in en annan isis får du se, min kille gjorde slut med hbl-donnan och gick iväg med isis-donnan. Hon kunde ju tölta:love:.
Bara en historia ur verkliga livet.

Är det bara dom två? Klart dom går ihop då, inget val. Men släpp in en annan isis får du se, min kille gjorde slut med hbl-donnan och gick iväg med isis-donnan. Hon kunde ju tölta:love:.
Bara en historia ur verkliga livet.

Så du tror det blir skillnad?nix pix.Jag har en islandshäst i mitt stall just nu som stått med en shettis hemma i sitt eget stall, jag har 3 islandshästar själv för tillfället men när den kom hit startade hon bara bråk med alla så vi fick flytta henne till en annan hage innan ngn skadade sig.

*KL*

Jag har haft isis ihop med araber, utan minsta problem. Isisen kom in i en etablerad arab'flock' (3 individer).

Däremot har jag när det blir storflock konstaterat att lika ofta dras till lika, dvs araberna håller ihop, kallbloden håller ihop osv. Inte alltid givetvis, men sett det tillräckligt ofta för att inse att det verkar finnas ett mått av att lika dras till lika.

Samtidigt så har i småflock aldrig haft några problem med blanda ras och/eller färg heller, så..

*KL*

Jag har haft isis ihop med araber, utan minsta problem. Isisen kom in i en etablerad arab'flock' (3 individer).

Däremot har jag när det blir storflock konstaterat att lika ofta dras till lika, dvs araberna håller ihop, kallbloden håller ihop osv. Inte alltid givetvis, men sett det tillräckligt ofta för att inse att det verkar finnas ett mått av att lika dras till lika.

Samtidigt så har i småflock aldrig haft några problem med blanda ras och/eller färg heller, så..

KL

Vi kan nog alla sammanfatta det till att vissa flockar med enbart islandshästar fungerar & vissa gör det inte.

Nog går det om man har ett bra sällskap. Jag känner tre stycken isisar som går ihop med en 27 år gammal nordsvensk och ett svart sto som står tillsammans med en connemaravallack på 25år.
Så visst går det att ha islandshästar i samma hage med häst/hästar av annan ras.

självklart kan man "blanda"
min isis går för tillfället med en shettis o en tinker
men han har gått med alla raser, hans bästis är frieser och jättestor!

han har gått med stora halvblod, varmblod, ponnys i olkika storlekar och shettisar

min isis går i hop med 5 isisar och ett c-ponnysto 23 år.
min häst och ponnyn har stått i stallet i 10 år.
dom har gått i samma hage, stått brevid varandra i stallet samt delat box när vi har haft för många hästar hemma.
det som har hänt nu på senare år är att hon tyr sig mer och mer till min häst som beskyddare.
äter alltid ihop ute, byter han höhög så hänger hon på.
vid matdags så kör min häst med den andra valacken för att skydda henne.
är hon inne i stallet så kan de båda valackarna äta tillsammans.
när min häst var halt och gick i egen hage så vägrade hon att gå med de andra, kröp in under staketet till honom.

Finns det nån/ngr som har ngr shettisar, som går ihop med islandshästar o som funkar bra ihop? Jag vet inte om jag har sett det, men jag tror det finns.

Jag har en islandshäst och en shettis. De går tillsammans med två islandshästar och en till shettis. Vi har lite problem med våran shettis. Han blir utmobbad av de andra. Det är nog p.g.a. att han kom in i flocken mycket senare och är ganska ranglåg. Det går jättebra med den andra shetisen. Han kom dit när han bara var ett halvår så islandshästarna adopterade honom, speciellt mitt sto som är en riktig mamma :p

KL

Så nu har jag ev. fått en plats i lösdriften åt min shettis och han blir ensam shettis bland islänningar :bump:
Detta pga i brist på en bra mark så har jag fått en plats i lösdriften!
Mina andra damer (vbl) ska flyttas till en stor lösdrift tillsammans med två gamla herrar (halvblod ser de ut att vara, så STORA är dom :eek:)
Hoppas det går bra för min herre hos islänningarna. Han kräver ju inte mycket mat som kraftfoder,men jag får visst välja vilken TS-halt på hösilaget och om jag får välja skulle jag vilja att han ska ha en kvot på minst 9 gärna en kvot på 6 isf.
Enda kravet dom har på hyresgästen är att jag ska hjälpa till med mockningen i ligghallen 1 gång/vecka vilket jag tycker är helt OK!

Uppdaterar senare eftersom alla mina 3 ska flyttas i slutet på denna månad. Först ut ska min shettis till islänningarna och sedan ska damerna ut till andra lösdriften.

Nu i sommar på betet gick alla mina 3 ihop med två islänningar (mor och son) det har funkat jättebra under hela sommaren. Herrn blev jättebra kompis med sonen.

Så nu är väl mina sk "problem" för mina hästar är lösta iaf. :banana:

Det är ju sant, egentligen. Islandshästar ser jag oftast häromkring gå med andra islandshästar, både på lösdrift o även på stall.
När jag en gång frågade om jag kunde ha min shettis ihop med andra islandshästar fick jag ett nej (har inte frågat på alla andra ställen med islandshästar bara ett enda ställe).

Det är ju samma sak med shettisar. Många har shettisar som sällskap till t ex halvblod o det har funkat bra.
Finns det nån/ngr som har ngr shettisar, som går ihop med islandshästar o som funkar bra ihop? Jag vet inte om jag har sett det, men jag tror det finns.

Jag har alltid haft min shettis med isl.hästar. Funkar dock inte med min nuvarande islänning som är ganska ranghög och i våras så "bråkade" de rätt mycket pga shettistoet brunstade. Min shettisvalack som är 22 år nu orkade inte riktigt med..han är envis som f-n och har hittills alltid haft högst rang i alla flockar ,men vi särade på dem för han vart helt slut av att islänningen inte kunde låta bli honom..det var inga stora gräl så, men de fajtades som unghingstar lite, bet varann i benen och stegrade sig..det blev för mycket för gammelman...

Nu går shettisen med sin tjej och en arabvalack, går hur bra som helst. Araben är inte ett dugg intresserad av stoet så då är det lugnt. Så det är ju väldigt individuellt, men tror shettisar i allmänhet passar ihop med islänningar...se på Gabie Holgermann som skaffade en shettisvalack till Taktur som sällskap..gulligt tyckte jag

Mvh Sara

Min islänning har alltid gått ihop med andra raser fram tills för två månader sen. Och vi har haft honom i 14 år.

Först gick han med ett shettissto, funka jättebra, sen gick han med shettisen + ett welshsto, funka jättebra, sen gick han ihop med ett haflingersto, funka jättebra, och nu går han med en 1årig islandshingst :) det funkar också jättebra.

Jag tror detta beror på individen. Men det är ju ganska uppenbart att islandshästar har ett speciellt språk jämfört med andra. Men är dem inte van vid annat så går det ju bra. Min är ju ett bra exempel på det :)

Mitt sto har gått fram tills jag köpte henne som 3½ åring bara med islänningar.
När jag köpte henne fick hon gå in i min lilla fock som då bestod av ett hbl och en shettis och det gick superbra.

Hbl och jorunn vart riktiga vänner till slut.

Sen har hon gått med hbl,shettisar, araber, connemara, new forest, travare, Russ, nordsvensk

Nu går hon med en islänning där hon är på töltsättning.
I mitt stall där jag står har hon gått själv i sommar även detta har funkat super.Min häst bryr sig inte hon funkar med allt och de känns skönt.

Nu till hösten ska hon ev gå med 2 st 1½ åringar(hbl ston) och lära dom bli häst:D

Visst kan jag sakna en annan islandshäst i hagen mest för min egna skull att ha en som rider på samma ras som jag så man har nått gemensamt=)

Men man akn ju inte få allt=) får nöjja mig med att grannen har en massa islandshästar=)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Så, min unghäst vallar. Hon är en arbetsmyra som gillar när det händer saker och hon blir lätt uttråkad. Hon väljer då ut en häst som...
Svar
15
· Visningar
1 511
Senast: EmmaW
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 449
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka