Sv: Kan en islandshäst gå ihop med nån...
Först när jag läste detta tyckte jag det lät helt knäppt, varför skulle inte islandshästar kunna gå ihop med andra raser.
Men sen kom jag att tänka på egna erfarenheter...
Jag har mest haft min ridhäst(islandshäst) på ställen där det åtminstone funnits någon islandshäst.
Men först gick han ihop med 2 gotlandsruss och en islandshäst, det gick väl ganska bra men russen var väldigt tjuriga och stoiga och han förstod inte riktigt varför de var så sura.
Islänningen i samma hage, ett sto med var inte alls lika tjurig.
En sommar släppte jag ihop honom i en flock med ett varmblod, fd hingst ganska nyligen och resten av flocken bestod av en shettis och en islandhäst.
Varmblodet skulle försvara sin flock och nästintill slogdes med min islandshäst som inte riktigt förstod vad varmblodet sysslade med och försökte bara komma in i flocken.
Men eftersom min islandshäst är väldigt ranghög så kämpade han ju lite om platsen som ledare.
När jag släppt ihop honom med enbart islandshästar har det alltid gått lungt till och de gör upp rangordningen på ett lungt sätt.
Men detta blev jag verkligen chockad över....jag förstår nu varför det är lättare att släppa ihop islandshästar med varann och varför storhäst folket inte vågar släppa ihop sina lika lätt som vi gör med våra lite hit och dit.
Jag tror att islandshästarna utvecklat ett annat språk ärligt talat vad än alla säger så är det en mkt äldre ras som behållit en mer tajt flock instinkt och ett mer välutvecklat språk, de behöver inte sparkas och bitas och slåss för att göra upp rangorningen det räcker med en vinkling av örat tex så vet de vem som är ledaren.
jag håller nog med någon i texten att islandshästar och storhästar nog passar ihop ungefär lika dåligt som islandshästfolk och storhästfolk
Men jag har därmed inte sagt att det inte går men det funkar kanske inte lika bra.
det är ju som att be en islänning prata med en svensk det går ju inte riktigt men lite förstår man ju.
Jag själv en minishettis nu och shettisar och islandshästar fungerar perfekt ihop, dock kan även shettisar ha ett lite fattigt språk emellanåt och blir onödigt tjuriga, troligen för att de inte förstår.
Men det tog 1år och nu är de oskiljaktiga och han är endå hingst min lille.
En annan shettis som min islandhäst gick ihop med blev så kär i min häst att han alltid rymde varje gång man red och skulle springa lös brevid....min islandhäst gillade honom med och har aldrig ogillat någon häst han är väldigt lugn vid ihopsläpp och visar mkt små tecken....ett mkt bra hästspråk.