Kan en islandshäst gå ihop med nån...

Sv: Kan en islandshäst gå ihop med nån...

Islandshästar blir väl inte mer utstötta än andra hästar.
Däremot skulle jag aldrig släppa in en häst som inte har en bra flockkänsla i en flock med islandshästar. För DEN hästen kan få det tufft.

Mitt sto trivs bäst med sin egna ras. Jag har haft henne i blandstall och i enbart islandsstall. Nu har jag henne hemma på gården och hoppas få in 2-3 islandshästar till så det blir en liten flock där.

Min islänning går just nu med ett haflinger sto, russvallack, arabblandnings sto, halvblodsto, varmblodssto och en liten connemaravallack. Och det fungerar alldeles utmärkt. Innan gick han med bara haflinger. Dom leker o har sig i hagen.

Har visseligen hört att isläningar trivs bäst med sin egen ras. Jag tror dock att det bara har med individerna att göra.Och så länge hästen mår bra och trivs i flocken är det nog inga som helst problem att blanda raser.

Min häst är nästan inte rädd för någonting. Man skulle kunna släppa en atombomb bakom honom och han skulle bara kolla dit. Men han är SUPERrädd för storhästar. Jag måste gå lååånga omvägar runt dem när han ser dem:p. En gång försökte vi släppa ihop honom med en nordsvensk i en hage, vilket ledde till att han skenade ut ut hagen flera gånger. Vi fick ge upp....

Jag släppte ihop min islandskille med en shettis, dom höll på att slå ihjäl varandra:( fruktansvärt var det att se, dom försökte verkligen ta livet av varandra.(Har aldrig sett ett sådant slagsmål förut:cry: Som tur var fick vi delat på dom, samt att ingen blev alvarligt skadad :bow:
Sedan kom där en travare dit, som under en liten period fick gå tillsammans med islandspojkarna, jag tyckte att man märkte tydligt att dom inte alls pratade samma språk.. Det är säkert olika för alla, men för mina två pojkar så trivs dom bäst med sin flock med bara islandshästar ;)

Mina föräldrars varmblod och min islänning går ihopp hemma hos oss och dom rent ut sagt ÄLSKAR varandra..
islänningen är ett 20 åringt sto och varmblodet en trygg valack på 8 år.
Dom leker, putsar varandra och äter ur samma hö hög.

Jag tror det mer handlar om individen.

Och Islandshästar träffar vi nästan varje ridtur då vi rider ut tillsammans "alla vi grannar med islänningar"..

I stallet nedanför mig så står det en massa islandshästar tillsammans som funkar otroligt bra tillsammans! Men förut så stod det 2 islandshästar tillsammans med 1 connemara-valack. Och islänningarna blev rent ut sagt uppspöade av connemaran:(. Sen så flyttade connemaran, och på det nya stället har han inte ens försökt sig på ledarrollen, och i det nya stallet står han med 1 nordsvensk och ett varmblod.

Men jag tror doch som dom flesta, att det är individen, men lite underligt är det tycker jag :p. Man önskar man visste vad dom fyrbenta djuren tänkte:grin:

Hahaha, vad roligt. Eller ja, inte så kul, snarare lustigt.

Min kille är precis tvärtom, han gillar storhästar. Han är jättekompis med en av hagkompisarna, en halvblod/ardenner-korsning. Och när vi är ute och rider med diverse olika storhästar, varmblod och halvblod mest. Så blir han väldigt olycklig när vi ska dela på oss för att rida hem till våra olika stall. Då stannar han och kollar efter dem och försöker övertala mig att vi kanske ska följa efter dem iaf, och så gnäggar han jättehögt halva vägen hem :p
Och detta gör han även om han inte träffat hästen innan. Har aldrig haft några problem med att träffa nya hästar.

Storhästen däremot (halvblod/ardennern) han gillade inte alls den svartvita skäcken han gick med innan, för han var livrädd för kossor :rofl:
Som tur var så blev de kompisar så småningom.

*kl*

För Dökkvis del känns det som att det är individen som är avgörande. Han tycks trivas lika bra med halvbloden som med andra islandshästar. Fast jag ser ändå gärna att han hamnar med en islandsvalack när hans nuvarande hagkompis försvinner till hösten.

Nä islandshästar får genast utslag och börjar hosta och får rinnande näsa.. i vissa fall har man konstaterat dödsfall ...:D Ursä'kta min mkt ironiska svar..
Men börjar bli så ååååå trött på denna fråga...

Varför skulle inte en islandhäst kunna gå med andra raser?? en islandhäst är inte en utomjording utan en häst frå island..Lika väl som en P.R.A häst kommer från spanien eller Arab från arabvärlden som kommer till sverige..

Frågar dessa rasägar denna dumma fråga???
Nä denna dumma fråga har jag bara mött inom denna ras....
Det finns hästar oavsett ras som gärna inte vill gå med skäckar för dom mobbar dom eller skimmlar som blir mobbade osv... de har inte med rasen att göra.

Min islänning har gått med allt möjligt..
Shettis, travare, arab, connemara sv hbl föl ston valacker bara ston blandad flock osv.

Just nu går hon bara med islandshästar...

när hon gick med araben så var dom tokkära i varandea så kära att de tyckt de skulle göra föl tur att araben var valack*asg*

Connemaran gick hon också superbra med

shettisen likaså hblet som hon gick med tyckte hon inte om men de var nog mer för att de var föl och rätt dryga=)

Senast ändrad:

*kl*

Min gammeltant har nog trivts med de flesta hästar hon gått med. (så länge jag haft henne iaf. ) Hennes 'storflock' består mest av (islandshäst)avelsston med sina föl, några halvblodsungston och en f.d travhästvalack.
När valacken kom så var de andra i flocken vääääldigt avvaktande, men gammeltant blev ju kär på direkten. Så hon tog hand om honom så han inte behövde gå själv och själv vandrade hon mellan honom och storflocken.
Nu har det gått ett par månader och han är med i flocken och hon går f.n på ett annat bete längre ner, men till hösten så ska de gå tillsammans igen på lösdriften. :) Men lyckan var ju fullständig förra veckan när han fått flytta ner till stallet i avvaktan på hovis och gammeltant fick syn på honom när vi kom ut ur skogen. Hon blev plötsligt förvandlad till ett 4årigt ungsto och inte en 20årig dam, och han till en stilig unghingst (han är 22...). Åh vad de gnäggade till varann och verkade överlyckliga att träffas igen.
27maj09079.jpg

Gammeltant med pojkvännen

Det har även varit andra raser på sommarbete och ALLA fölen fullständigt älskade en shetlandsponny som gick där då. Hon var ju perfekt storlek att busa med. ;)
15juni034.jpg

barnvakt...

Klistund
FlisflockenoFanni022.jpg

Jag tror det har med personligheter att göra, ouppfostrade hästar som inte förstår hästspråk finns det nog inom alla raser och vissa personligheter går bara inte ihop.

Senast ändrad:

Hm, brukade hjälpa till med ett par islänningar förut och de gick då helt OK ihop med andra hästar :) Den ena stod ihop med en shettis innan hon kom till de tre andra som gick med både en fjording och på bete med en nordis .. Verkade inte vara något problem alls!! :D Säger som föregående att det har med personligheten och individerna att göra. :)

Först när jag läste detta tyckte jag det lät helt knäppt, varför skulle inte islandshästar kunna gå ihop med andra raser.
Men sen kom jag att tänka på egna erfarenheter...
Jag har mest haft min ridhäst(islandshäst) på ställen där det åtminstone funnits någon islandshäst.
Men först gick han ihop med 2 gotlandsruss och en islandshäst, det gick väl ganska bra men russen var väldigt tjuriga och stoiga och han förstod inte riktigt varför de var så sura.
Islänningen i samma hage, ett sto med var inte alls lika tjurig.
En sommar släppte jag ihop honom i en flock med ett varmblod, fd hingst ganska nyligen och resten av flocken bestod av en shettis och en islandhäst.
Varmblodet skulle försvara sin flock och nästintill slogdes med min islandshäst som inte riktigt förstod vad varmblodet sysslade med och försökte bara komma in i flocken.
Men eftersom min islandshäst är väldigt ranghög så kämpade han ju lite om platsen som ledare.
När jag släppt ihop honom med enbart islandshästar har det alltid gått lungt till och de gör upp rangordningen på ett lungt sätt.
Men detta blev jag verkligen chockad över....jag förstår nu varför det är lättare att släppa ihop islandshästar med varann och varför storhäst folket inte vågar släppa ihop sina lika lätt som vi gör med våra lite hit och dit.

Jag tror att islandshästarna utvecklat ett annat språk ärligt talat vad än alla säger så är det en mkt äldre ras som behållit en mer tajt flock instinkt och ett mer välutvecklat språk, de behöver inte sparkas och bitas och slåss för att göra upp rangorningen det räcker med en vinkling av örat tex så vet de vem som är ledaren.

jag håller nog med någon i texten att islandshästar och storhästar nog passar ihop ungefär lika dåligt som islandshästfolk och storhästfolk;)
Men jag har därmed inte sagt att det inte går men det funkar kanske inte lika bra.

det är ju som att be en islänning prata med en svensk det går ju inte riktigt men lite förstår man ju.

Jag själv en minishettis nu och shettisar och islandshästar fungerar perfekt ihop, dock kan även shettisar ha ett lite fattigt språk emellanåt och blir onödigt tjuriga, troligen för att de inte förstår.
Men det tog 1år och nu är de oskiljaktiga och han är endå hingst min lille.
En annan shettis som min islandhäst gick ihop med blev så kär i min häst att han alltid rymde varje gång man red och skulle springa lös brevid....min islandhäst gillade honom med och har aldrig ogillat någon häst han är väldigt lugn vid ihopsläpp och visar mkt små tecken....ett mkt bra hästspråk.

Klart det går. :)Hästrna vet inte vad det är för ras på de andra hästarna i hagen. isisar här i närheten går på ena stället tillsammans med travare och nordsvenskar. På andra stället i rena islandsflockar. Det funkar lika bra vilket som (såklart) Grannens isis har gått med shetland, new forest och halvblod och trivts bra med det.
Hästar ska gå med hästar, vilken ras frågar de inte efter.

:) Det har inte med raser att göra. Hästar som inte är vana att gå i flock har inte lärt sig "hästspråket". De förstår inte signaler hästarna emellan och då kan det bli stora problem ibland. Hästar som är vana att gå i flock kan signalerna oavsett ras.
Förstår inte att den här inställningen dyker upp gång på gång. Och precis som Niela skrev så är det bara bland Islandsägare i alla fall jag hört det. Islänningar är hästar. Konstigare än så är det inte.

:) Det har inte med raser att göra. Hästar som inte är vana att gå i flock har inte lärt sig "hästspråket". De förstår inte signaler hästarna emellan och då kan det bli stora problem ibland. Hästar som är vana att gå i flock kan signalerna oavsett ras.
Förstår inte att den här inställningen dyker upp gång på gång. Och precis som Niela skrev så är det bara bland Islandsägare i alla fall jag hört det. Islänningar är hästar. Konstigare än så är det inte.

Nej det är inte bara islandshästägare som håller på med sånt, även stallägare som i mitt fall har kommit till insikt i värdet av att hålla en flock med islänningar och en flock med andra raser. Jag vill nog påstå efter att ha sett det med egna ögon att islandshästen är oerhört duktig på att vistas i flock, det har lättare för att tolka små små signaler och sist men inte minst. Det märks tydligt att islänningar trivs bättre med andra islänningar än om man blandar med andra raser. Visst går det, det tror jag inte att någon sätter sig emot.

Vi har numera en flock med islänningar, eller två snarare en sto och en vallack flock. Lika gäller för andra raser, en sto och en vallack flock. Detta har gjort att vi numera har en massa glada hästägare, och en massa glada hästar och det gläder mig med som stallägare.

Min islandshäst har gått i en flock om 11 st hästar. Det var blandat valacker och ston av samma ras.
Under vissa perioder fick vi sära på dom då stona blev allt för brunstiga och några valacker blev allt för hingstiga och ville betäcka.
Hade vi inte särat på dom hade dom börjat bråka i hagen och skador vill ju man undvika.
Mitt sto var alltid lägst i rang och en nervig liten dam som inte visste sin plats riktigt.
När vi skulle flytta då hade vi valt ett stall med halvblod,en liten B ponny som skulle gå samma hage.
Många sa att min häst skulle kunna råka riktigt illa ut då hon kunde bli sparkad av halvblodet.
Idag har jag en lungn och harmonisk häst som älskar sin lilla flock på hela tre st och halvblodet är en stark flock ledare vilket min häst behövde.
Min häst har aldrig stått och gosat med någon häst tidigare, jag fick nästan än tår i ögat när jag såg det stora halvblodet stå och gnugga och krama henne:-)
Jag tror inte att min sto gillar för stora flockar bara och hon vill ha en tydlig ledare vilket hon nu har.

Kl.
Min tös dutta omkring med sina stora och små kompisar, från shettis till halvblod, travare och shire (nåja, halvblod förvisso på 185, men de visste inte jag när jag var 8år, då var han ju stor, brun och hade bläs som alla shirehästar).

Men just nu går hon bara med två små shettisar och de verka gå helt okej. Hon trivs med alla sina vänner, men jag märker att hon blir mer positiv till arbete med andra islandshästar. :)

Hej..
Min förra islänning gick i en flock bestående av två shettisar ett varmblod och tre halvblod och trivdes väldigt bra, han lekte otroligt mycket med shettisen så det är absolut inga problem.. Det viktiga är ju att hästen har sällskap och sen vad det är för ras spelar då ingen roll alls.:)
Lycka till

vad härligt att höra, jo det är ju så att det inte är alla islänningar som tycker om att gå i stora flockar och visst kan dom gå med andra raser, vilket min förra gjorde med och han hade jätte kul i hagen..:D
Mvh Sussi

Islandshästar blir väl inte mer utstötta än andra hästar.
Däremot skulle jag aldrig släppa in en häst som inte har en bra flockkänsla i en flock med islandshästar. För DEN hästen kan få det tufft.
Mitt sto trivs bäst med sin egna ras. Jag har haft henne i blandstall och i enbart islandsstall. Nu har jag henne hemma på gården och hoppas få in 2-3 islandshästar till så det blir en liten flock där.

Precis, det är min erfarenhet också! En "vanlig" häst får det tufft i en flock isisar om den inte förstår hästarnas kroppsspråk. Jag har de senaste 15 åren haft isisflock och i den har det stadigt funnits medlemmar av andra raser såsom halvblod, angloarab, welsh, nordistravare, shettisar, russ. Inga problem i stort men för enstaka individer har det varit jobbigare än för de andra. De som haft det jobbigt är de som tidigare inte gått i flock utan stått ensamma i nån hage...
Jag har 2 nordistravarston bland isisarna. Det är gamla Freja som bestämmer.
http://alverliden.zoomin.se/index/82192.html
Min älskade Leiri Hvitingur var bästis med en ung halvblodshingst i flera år.
http://alverliden.zoomin.se/index/70170.html
Min hingstunge går med en russhingst
http://alverliden.zoomin.se/index/84882.html

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Så, min unghäst vallar. Hon är en arbetsmyra som gillar när det händer saker och hon blir lätt uttråkad. Hon väljer då ut en häst som...
Svar
15
· Visningar
1 511
Senast: EmmaW
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 449
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka