Kan en islandshäst gå ihop med nån...

C

Carolrita

...annan hästras än just islandshästar?
T ex shettisar? kan dom funka bra ihop? jag har hört av en bekant, som säger att islandshästar blir ofta utstötta om de går t ex i samma flock som travare pga 'språkproblem' är det riktigt så? eller vad säger ni islandsfolk?

Har en shettis härhemma, som jag funderar på att skaffa en egen kompis till honom så att flocken blir jämnt. Har just nu 2 varmblod i denna flocken. Blir väl roligare för min shettis med en egen kompis, som han kan prata med o leka. Men inte bara sällskap, de ska ju ut o röra på sig.

Mina går ju i lösdrift. Fri tillgång på bra o analyserat grovfoder o sedan får även de extra foder som lusern.

hoppas på ngr svar! :bump:

Sv: Kan en islandshäst gå ihop med nån...

Här finns det mycket olika åsikter:smirk:
Visst att hästen kan gå tillsammans med andra raser, det finns ju en massa som gör det. Viktigaste är att hästarna passar ihop poch funkar med varandra. Fast en del säger att islandshästar ska gå med islandshästar, helst i en stor flock. Men alla har ju inte tillgång till det. Det viktigaste är att hästen mår bra!:)

Det är ju sant, egentligen. Islandshästar ser jag oftast häromkring gå med andra islandshästar, både på lösdrift o även på stall.
När jag en gång frågade om jag kunde ha min shettis ihop med andra islandshästar fick jag ett nej (har inte frågat på alla andra ställen med islandshästar bara ett enda ställe).

Det är ju samma sak med shettisar. Många har shettisar som sällskap till t ex halvblod o det har funkat bra.
Finns det nån/ngr som har ngr shettisar, som går ihop med islandshästar o som funkar bra ihop? Jag vet inte om jag har sett det, men jag tror det finns.

T ex shettisar? kan dom funka bra ihop? jag har hört av en bekant, som säger att islandshästar blir ofta utstötta om de går t ex i samma flock som travare pga 'språkproblem' är det riktigt så? eller vad säger ni islandsfolk?

Har en shettis härhemma, som jag funderar på att skaffa en egen kompis till honom så att flocken blir jämnt. Har just nu 2 varmblod i denna flocken. Blir väl roligare för min shettis med en egen kompis, som han kan prata med o leka. Men inte bara sällskap, de ska ju ut o röra på sig.

Mina går ju i lösdrift. Fri tillgång på bra o analyserat grovfoder o sedan får även de extra foder som lusern.

I mitt stall går islänningar och shettisar ihop i lösdrift. Inga problem. :) Blandat hur de är i rang. En islänning är absolut högst, och även tvåa, men sen tror jag minsta lilla shettisen kommer. :-)

Jag har bara upplevt att min häst inte passat ihop med de andra hästraser(individer!) han gick ihop med. Han gick i två månader ihop med två varmblod och en nordsvensk. Han hängde hela tiden vid grinden trots helgrönt bete. Och stod han mot förmodan inte vid grinden (om nån annan häst hade den platsen), så kom han gåendes när min bil rulla upp för stallbacken. Han trivdes inte där, han var hela tiden för sig själv.

Därefter flyttade jag honom till en flock med både islänningar o russ+shettis- det tog flera veckor innan han släpptes in i flocken, russet o shettisen höll honom utanför. Men här gick han troget en bit ifrån och tuggade, han försökte iaf vara med och omfamnades tillslut av ledarstoets dotter= lyckan var gjord o han fick va med!

Det beror säkert mest på individerna, men jag har iaf inte haft bra erfarenheter av just andra raser ihop med islänningar.

Har mest positiva erfarenheter, dock minns jag en flock islänningar som gemensamt körde bort de nytillkomna shettisarna...

Min islänning har gått som enda islänning i en flock och han var ledaren, harmoniskt i gruppen. Ponnyn har gått i islandsflock, ranglåg, men ändå varit med och lekt, ätit o s v, utan problem. tror det har betydelse om det är en trygg och välfungerande grupp från början.

En häst är en häst är en häst.
Det är inget speciellt med islandshästar även om många islandshästägare gärna vill tro det om sina hästar.
Självklart kan alla hästraser gå ihop om individerna passar.

Jag har faktiskt dåliga erfarenheter av att låta en islänning gå utan en annan islänning. Men det är som sagt upp till individerna och har nog inte med raserna att göra.

Syrran hade länge sin islänning med en paint. Dom lekte aldrig, stod endast i varsitt hörn och var allmänt olyckliga. Så sålde dom painten och skaffade fler islänningar -Hästen levde upp som aldrig förr! busar och har jättekul! :)

Där jag har Gauti nu är det en islänning till och en apaloosa. Det är bara islänningarna som leker med varandra och dom fryser ut apaloosan -han får inte vara med!

Det är väl snarare i folket som håller på med islandshästarna som inte vill att den rasen ska gå med andra raser.

Jag har haft alla möjliga raser tillsammans (, shetts, arab, halvblod, fullblod, ponny av olika blandningar, fjording, islandshäst), ston o valacker, unghingstar.

Vad som stör mest är att flocken oftast inte blir bestående, blir den det och att det är uppemot en tio stycken i flocken, så funkar det alldeles utmärkt att blanda.
De starka tar hand om de svaga, jag har sett underbara exempel på detta.

hej!
i våran grabbhage går en isis, en connemara, en nf och två shettisar.
Alla leker med alla och hälst ska dom äta ur sammahög, allihop!

tidigare hade vi 2/3 isisar till i samma hage och det var lika bra stämning då.
isisar o ponnyer tycker jag verkar funka bra, därimot isisar och storhästar (vbl,hbl + fbl) funkar inte lika bra.

Även om islandshästägare gärna vill tro att deras hästar är så fruktansvärt annorlunda och inte kan gå med andra raser så är en häst en häst. Men sen trivs inte alla individer ihop och beroende på hur hagen ser ut och hur fodringen fungerar så kan det vara svårare att ha individer ihop som inte fungerar tillsammans.

Sen finns det även hästar som har problem med det sociala. Eftersom hästspråk är något som hästen lär sig från det att den är lite (och alltså inte är något medfött) så kan det tänkas att hästar som har gått för sig själva sedan de var små har svårare att förstå andra hästar och uttrycka sig så att andra hästar förstår vad de vill.

Mitt halvblod har gått med bara islandshästar och med en salig blandning av islandshästar ardenner, travare, ponny och något mera. Det har aldrig varit några problem.

Vad som däremot kan vara ett stort problem är om man har hästar med väldigt olika energibehov ihop. Tex en shettis behöver inte lika mycket mat som en stor islandshäst. Detta kan resultera i att en blir för tjock eller att en blir för mager (gäller om de får sin största fodergiva när de går tillsammans) .

Så den bästa förutsättningen brukar vara hästar som trivs ihop med liknade energibehov oavsett ras.

Mvh

Tora

Mina går i lite olika flockar, men i den största är det lite andra raser och isisar och den funderar utmärkt :D
Lukas håller ordning på alla :)

Svar till alla!

Jag kan tänka mig det. Det finns ju folk till allt ;) men jag vill gärna tro att det ska ändå funka oavsett hästras. Som nån/ngr skrev här så beror det på individerna.

En bekant till mig vars släkting har haft sin islandshäst hos henne på lösdriften ihop med ngr travare (mest fölmärrar med unghästar och en arab o en annan arabkorsning). Gissa vem det var som var ranghögst? Islandshästen. Men den flyttade ägaren till ett stall med bara islandshästar. Där funkar han bra.

Det går ju bra om man studerar hästarna, är det ngn av dom som inte trivs så bra ska man se till så inte den ena mår dåligt av det. :)

Jag personligen tror att det ska vara mer än bara en islandshäst för att det ska funka, men det kan hända att islänningar kommer att styra över flocken. De är ju väldigt flockbundna.
Det ska ju vara tryggt o harmoniskt i flocken om alla hästar ska kunna samsas med varandra! annars så funkar det inte.

En annan exempel, som jag har sett...Hos grannen hade hon en vit arab - gammal goding - ihop med två araber, vbl och så min shettis (det var innan jag flyttade på min shettis o min ena märr till egen lösdrift) o det var vita araben som var utfryst helatiden. Han fick knappt dela hö med de andra. Kan det vara så att han hade fel färg??
Hans sista år gick han med araberna, men han var fortfarande utfryst tills det kom in en brun vbl-märr, som gärna åt hö med honom o de var som ler o långhalm tills han fick tas bort pga ålderskrämpor o lite annat. :(

hej!
i våran grabbhage går en isis, en connemara, en nf och två shettisar.
Alla leker med alla och hälst ska dom äta ur sammahög, allihop!

tidigare hade vi 2/3 isisar till i samma hage och det var lika bra stämning då.
isisar o ponnyer tycker jag verkar funka bra, därimot isisar och storhästar (vbl,hbl + fbl) funkar inte lika bra.

Det där är en HÄRLIG flock!!!!! :banana: fin blandning.

En annan exempel, som jag har sett...Hos grannen hade hon en vit arab - gammal goding - ihop med två araber, vbl och så min shettis (det var innan jag flyttade på min shettis o min ena märr till egen lösdrift) o det var vita araben som var utfryst helatiden. Han fick knappt dela hö med de andra. Kan det vara så att han hade fel färg??

Det där har jag hört talas om och sett flera gånger! :) Det jag hört är att det är pga färgen -i det vilda syns vita hästar mycket tydligare ute i naturen än vad tex bruna hästar gör.

Svar till alla!

Jag personligen tror att det ska vara mer än bara en islandshäst för att det ska funka, men det kan hända att islänningar kommer att styra över flocken. De är ju väldigt flockbundna.
Det ska ju vara tryggt o harmoniskt i flocken om alla hästar ska kunna samsas med varandra! annars så funkar det inte.

Alla raser är flockbundna eftersom hästen är ett flockdjur, emn många tror att islandshästar har extra mkt av det behovet vilket ajg inte kan hålla med om, möjligen kanske de visar mer flockinstinkter eftersom många av dem är vana att stå på lösdrifter eller kanske till & med är importerade frånIsland där de kanske gått på stora ytor med stor flock.

Det sista kan mkt väl bero på färgen, de flesta köper ju tex eksemtäcken i en så neutral färg som möjligt för att de anser att det är större chans att hästen ska accepteras av flocken.
Själv har 1 skimmel & en skimmelskäck & båda har varit ledare i sina hagar i de stall de stått i, men det är väl olika.

Det går jätte bra för dom att gå med andra raser. Våran går med flera olika raser och det har aldrig varit några problem. :idea:

Självklart kan Isisar gå med andra raser precis som "vanliga" hästar dom som säger någotannat ljuger!
Alltså vist det finns teorier om att isisar går bättre ihop med andra isisar precis som att det fin en teori om att hästar med samma färg lätter blir vänner. Jag kan tänker inte säga emot det men jag vet att det absolut inte gäller alla individer! det där skiljer sig nog från häst till häst!

Min förra isis står nu i en hage med ett par andra isisar och någon shettis och några hästar till. En av islandshästarna är samma isis som han gick tillsammans med i 2 när han var hemma hos mig och jag hade bara dom två. Men nu när han sår med blandade raser så visade det sig att han helst valde just shettisarna som sina bästa kompisar! Det gick så lång att han inte tilllät någon annan häst att komma inärheten av den ena shettis så dom fick flytta i sär dom eftersom det började bli så farligt för dom andra hästarna! Han hade heltänkelt bestämt att det där shettis stot var hans och bara hans!

Min nuvarande isis går också med en shettis nu och dom mår jätte bra ihop. och förut gick han med 2 schettisar och en nordis, alla 4 gick tillsammans och mådde gott, fanns absolut inga tecken på att någon av dom skulle vara utanför flocken.

ännu härligare på sommaren när dom är 12-14 st blandat val o ston, alla storlekar.:bump:

knapplån

våran inaccorderade isis ägare har fått höra av de hon köpte den av att isisar inte ska gå på bete, inte äta havre, betfor eller korn.
vad säger ni om detta?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Så, min unghäst vallar. Hon är en arbetsmyra som gillar när det händer saker och hon blir lätt uttråkad. Hon väljer då ut en häst som...
Svar
15
· Visningar
1 511
Senast: EmmaW
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 449
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka