Kan en häst ogilla någon bara sådär?

L

Loexab

I mitt stall får jag beröm av alla för min häst, hur lätthanterlig hon är och att hon är så go och pussvänlig. Och ja, det är hon också.. har aldrig träffat på en lugnare och snällare dam än denna.

Då man rider - det är då hon passa på att busa, men endast genom att göra snabba u-svängar ibland då hon tycker det blir lite tråkigt eller vill hem, men då man säger åt hon (räcker med en gång) gör hon inte om det mer under den turen, och jag menar.. det är inget stort problem alls för hon kämpar inte ens för att kunna göra den där svängen, man kan lätt stoppa hon när man vill, och hon bockar aldrig och jag har helt ärligt aldrig sett damen sparka!

Till frågan är;
Det finns en person i stallet jag står i som hela tiden säger att hon inte ens kan stå i boxen och ta på henne täcken för hon är så våldsam. Ok för mig om hon inte vill stå i boxen och ta av/på henne täcket, självklart får hon binda upp henne, men för alla andra behövs det inte, och idag ringde hon och sa att hon sparkades så mycket att hon inte ens kunde sätta fast täckgjorden till ylletäcket! Och min häst som älskar det täcket och halvt sover när nån tar på henne det.

Hur som helst så har personen i frågat berättat några historier nu om hur min häst slitit sig, sparkat, hotat ett antal gånger osv..

och jag har sagt i stallet att dom får gjärna säga till om Bonnie "inte beteér sig", men så säger dom; "nej, men hon är en sån ängel!"
Och ja, det är hon också. Till och med min halvrädda pojkvän vågar krama rumpan på hästen.

Jag får det inte att gå ihop, men kan det vara så att personen i fråga gjort nått mot min häst? Eller tycker min häst inte om hon annars, eller överdriver hon extremt?

Jag har tagit upp denna fråga med personen men hon säger att min häst är precis som hon har beskrivit, medans någon annan aldrig sett dessa sidor av min häst.. :confused:

Komplicerat inlägg, förlåt.. har lite bråttom och ska till skolan.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan en häst ogilla någon bara sådär?

Det måste ju vara personen i fråga som har ett problem med din häst då den tydligen är "en ängel" med alla andra.

Var med när denna personen handskas med din häst så du ser hur hästen reagerar, fråga också den här personen om det hänt något särskilt. Det kan ju hända att personen känner sig "anklagad" för att du vill se hur det funkar mellan henne och din häst, så var diplomatisk - du vill ju bara hitta lösningen på ett problem, det vill förmodligen hon också.

För mig låter det som att hon blivit skrämd av din häst vid något tillfälle, kanske när det är dags för täcke, men det var väl andra historier som cirkulerade också..?

"Hur som helst så har personen i frågat berättat några historier nu om hur min häst slitit sig, sparkat, hotat ett antal gånger osv.. " skrev du...

Hoppas det löser sig.

Har samma problem, det fungerar toppen för alla utom en person. Har själv inte sett om hon beteer sig annorlunda mot henne, men jag har bett andra ta av och på täcket när jag varit i närheten och det fungerar jättebra. Har själv hoppat runt i boxen med täcket, tagit ut maten, kastat täcket på tanten, mm, jag har försökt ALLT för att provocera framm en reaktion, men nej då hon tittar på mig som jag vore helt färdig för psyket:rofl: Tror helt enkelt att det är så att dom känner om personen ifråga inte gillar/ är rädd för dom och därför utnyttjar situationen :o

Kan du inte be personen hantera hästen när du står någonstans och smygtittar där hästen inte ser dig.

Jag skulle också vara väldigt fundersam om min häst inte gillade en person men fungerade med alla andra.

Vad jag vet så har det hänt nån gång, t.ex med min mammas förra häst som hon hade när hon var ung, då hade de ett fosterbarn som hennes häst (som älskade alla andra och var supersnäll) fullkomligt HATADE hon högg efter honom och sparkade och han kunde inte ens gå i närheten.

Men jag vet inte, det kan nog vara att de människorna sänder ut andra signaler än vad hästen är van vid, typ att den inte är lika säker/stadig mot hästen eller har yviga rörelser eller är stressad.

Men försök tjyvkika när den här personen håller på med hästen.

Det kan vara så att personen påminner om någon som tidigare varit dum mot hästen. Hoppas det löser sig på något sätt!

jag är helt övertygad om att din häst inte tycker om en viss person. det måste vara med hästar som det är med hundar, de känner in sinnesstämning, adrenalin, rörelser och röst mycket väl. Det kan ha gått fel en gång och sen har det blivit en ond cirkel av det!:crazy:

Oj, fel. Svarar i nästa inlägg.

Svarar alla;
Tack för alla svar för att börja med.

Jag har tjuvtjikat lite och min häst beter sig exemplariskt, bryr sig inte om man ens springer under magen på henne, hon hetsar inte efter morgon/kvällsmaten. Så jag förstår ingenting, tydligen måste det ju ske när personen är ensam? Knepigt..

Har själv aldrig varit riktig rädd för min häst så jag vet inte hur hon reagerar då, men personen i fråga verkar ju vara det och min häst kan ju utnyttja tillfället, även fast jag tror det är mycket omöjligt, för min häst är så försiktig om små barn och om min mamma som är tokrädd för hästar (tar så försiktigt moroten ur mammas hand så oj,ojoj) osv.

oja, det kan dom. karisma högg efter en tjej i vårat gamla stall... tjejjen hade inte gjort nått, men ja hata henne. vet inte om hästen uppfattade det och avvisade henne så brutalt! (ja stog inne hos hästen) annars är hon världens snällaste, kan släppa in vilken liten tjej eller kille som helst till henne och hon bara njuter av att bli ompysslad av dessa små, intensiva och ofta högljudda personer.

men INTE den här tjejjen. hon var 12. knepigt d där... har tänkt en del på det sen det hände och det enda ja kunde komma på som anledning var är att karisma avskydde tjejjen lika mycket som ja...

*undrar*

Har du tjuvkikat när DEN personen hanterar hästen? Om du inte ser nåt konstigt då så skulle nästa steg vara att tjuvkika vid ett normalt hanteringstillfälle, t ex vid frukost/utsläpp eller när det nu är det händer. Säg till vederbörande att ignorera dig, börjar ni prata så hör hon din röst och personen kommer att bete sig annorlunda och då kanske hästen uppfattar situationen annorlunda.

Om det hade varit MIN häst så hade jag velat göra så här. Inte för att jag inte tror på personen, utan för att försöka få en nyckel till hur hästen reagerar och kanske hjälpa personen/hästen att komma överens.

Japp, jag har kollat när personen i frågat "pysslat" med min polla!

Men, har någon annan i stallet sett hur det funkar mellan din häst och sagda person? Hon måste ju också vilja lösa problemet? Mysterium eller skitsnack..?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, ingen har sett någonsin att min häst betett sig fel! :crazy: Skitsnack chansar jag på, eller lathet? Vem vet..

Be henne lägga på täcke/hantera hästen då du ser på... då kanske du ser vad som är fel?

Min häst är hur snäll som helst, jag kan sätta nybörjare/barn på henne MEN, jag har en kompis som är jätteduktig med hästar - men hon och min häst kommer inte överens!!
Vet inte vad det är, nu skrattar jag åt det(hon behöver inte hantera min häst) men då vart jag orolig.
Min häst förvandlades till ett litet monster då den här tjejen skulle rida henne. Jag tog hjälp av henne under inridningen av min häst.. Men, då hon skulle hoppa upp ålade sig min häst iväg och vägrade att stå still, slutligen då hon kom upp såg det ut som min häst försökte "krypa ur skinnet" och kunde inte tänka sig något värre än denna varelse på sin rygg... hon tom vände sig om och högg efter hennes ben :eek:!! SÅ arg var hon:mad::mad:!!
Hon har aldrig tidigare eller efter ens haft en antydan till något liknande beteende!
En annan gång skulle min vän försöka rida henne igen(ca 2 år senare) tänkte att det skulle nog gå bra - men nej.. slutade med att de backandes gick omkull i ett krondike..

Så, ja... hästar kan ogilla någon bara "sådär"...:smirk:

ja,det tror jag att dom kan,Arthur (min pålle) väljer helt klart vilka han gillar eller dissar genom att vara en helt annan typ av häst än den jag är van vid:devil:

i början trodde jag att folk drev med mig när dom berättade vad han gjorde med dom:crazy:

när jag tex letat medryttare så behöver jag bara se på hästen om det kommer att funka eller ej,han kan ge den duktigaste ryttaren dåligt självförtroende om han ogillar personen i fråga....

han är väluppfostrad och lätthanterlig med dom människor han fattar tycke för:love:

mvh Arabizar

...du har också en arab va? ;)

Det underlättar ju i alla fall i letandet efter medryttare, blir lixom en naturlig "ursortering" :angel:

Det är troligtvis personen det är fel på, hon kanske säder ut omedvetna signaler till hästen som givetvis snappas upp och åtgärdas av hästen. Eller är hon avundssjuk och hittar på alltsammans. Har någon annan sett hästen göra så mot henne?

Nej ingen har sett någonting :crazy:

Då kan det ju vara påhittat, gör som någon föreslog, be henne lägga på täcket medan du ser på, så att du kan se vad/om något inte stämmer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka