Kan en häst ogilla någon bara sådär?

Sv: Kan en häst ogilla någon bara sådär?

Hej
Är det bara din häst som hon tycker är bråkig? Eller är det alla hästarna som hon hanterar?
Vi delar på utsläpp och insläpp i vårt stall, och varje gång en vis person av oss har släppt ut eller in så kommer hon och berättar hur stökiga hästarna var. Aldrig hennes egen dock utan alla andra.

Jag har studerat henne några gånger och jag är säker på att hästarna är lite rädda för henne (hon stressar konstant, rycker och sliter idem ifall de tar ett sne steg och snubblar till) och hon är definitivt lika rädd för dem......

Så jag tror att rädda personer utstrålar något och denna människa vi har hos oss är dessutom alltid stressad, något som hästarna definitivt känner av.

Försök att visa henne hur ni brukar göra, jag var med vår person några ggr och visade i vilken ordning och på vilket sätt jag ledde in och ut hästarna. Hästar är ju vane djur, så dom blev ju klart lite oroliga när hon började ta in dem i en totalt annan ordning än dom var vana vid. Det har börjat bli bättre men ingen av hästarna gillar henne....

/B

Jag har råkat ut för sånt flera gånger. Hästar som är gudasnälla som HATAT vissa personer. Minns ett sto jag hade som barn hon var så snäll barnhäst o vi kunde göra allt med henne men så kom en kille på besök o han kunde inte ens stå vid hennes box utan att hon försökte bita honom, försökta han rida henne gjorde hon allt för att kasta av honom osv...:crazy:

Sen visar sig det där olika tydligt på olika hästar. En annan häst vi hade var duktig i dressyr o hopp o snäll i skogen men satte sig nån hon inte gillade på henne vart hon totalt död i munnen o lyssnade inte ett smack...

Här har jag boxar med öppningsbart galler o det märks genast vem de gillar o vem ej. De som är godkända de har hästarna hängandes ut genom gallret, de som inte godkänns får hästar som gömmer sig bakom gallret o det kan räcka med att de bara kommer innanför stalldörren så visst kan hästar tycka om olika personer olika...

ja, men sånt anses otrevligt i vårat stall :/ Eftersom en regel är att "alla ska sköta sitt". Men om jag kunnat hade jag gjort det, men dom gånger jag har varit med så har min häst inte gjort nått, men samtidigt har jag inte kunnat tokglo! :/

Ja, jag får den uppfattningen om att hon intalar sig att min häst är jobbig att hantera och stressar upp henne (är ett varmblod som behöver en lugn men fast hand, är inte jobbig på nått sätt förutom att hon blir SKYGG då man stressar runt)

Själv har hon en liten C-ponny (minst i stallet) Sen kommer min som är 148, näst minst sen är resten av hästarna över 159 till 175 - men dom verkar hon tydligen inte ha nått problem med.. :crazy:

Men vart så förbannad häromdagen då hon bara slängt på min häst fleecetäcket under mitt regntäcke, inte ens knäppt bogspännet så min häst GICK på täcket med bakbenen med massa lösa snören, livsfarligt enligt mig!

Har en häst som är lika dan, fasst är en ängel mot mig och är en djävul mot alla andra typ :p dom behöver inte ha gjort något mot henne utan hon hatar dom iaf, vet inte hur jag ska få henne att inte va så hatisk då dom kan knappt öppna boxdörren innan hon vänder rumpan till och ska sparka :crazy:

Tycker det låter som om den här personen kan vara mycket rädd för din häst av någon konstig anledning och då bete sej oroligt och nervöst kring din häst....och då blir hästen nervös och beter sej som den gör....sen är det ju mycket möjligt att hon överdriver om vad din häst gör om hon nu är rädd....

Eller så har hon helt enkelt gjort någon dumt/ elakt mot din häst och detta kommer din pålle ihåg och försvarar sej nu....

//Domino_s

Är det samma tjej som red på min häst förstår jag (tyvärr) om hon inte gillar henne. vissa personer som har mkt innantrykt stress kan få den mest trygga häst att bli nervig. ryckande rörelser och gälla röster sätter också fart på "nerverna". har man dessutom dålig hästvana blir det bara värre och värre.
jag har upfattat din mamma som "mjuk" i sitt kroppspråk, personen jag tänker på har helt annan hållning.

Ludde var helt "galen" hos hästhandlaren, la sig ner på golvet, stegrade, kastade sig osv men hemma har jag råkat slå till han med grepen när jag mockat i boxen osv och inte haft någon "riktig" hets än... så jag tror definitift att hästar kan ogilla vissa människor pga lukt/läte/kroppspråk

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka