Kan en häst leva (och må bra) utan grovfoder?

Sv: Kan en häst leva (och må bra) utan grovfoder?

man kan ge precis lika mycket lusern som man ger hö, om bara plånboken tillåter det.
Det är inget konstigt alls.

*KL*

Min häst är just en sådan som HelenaHandberg beskriver. Han kan inte äta vanligt hö i några större mängder. Han får ett finstråigt hö och ca 60 % av detta kör jag genom en kompostkvarn med valsar (=blir ungefär som lusernhack fast billigare). Utöver detta får han lusernpellets, betfor, olja, loppfrön och mineraler i en soppa med massor av vatten. Han har också stått mkt på klinik pga kolik.

Senast ändrad:

*kl*

När jag precis köpt min häst hade jag han uppstallad hos några grannar vars dotter bor i USA. Ibland hade dom med sig grovfoderkuber (typ som STORA pellets) där ifrån som vi här hemma gav som godis till hästarna men i USA gav man det som enda grovfoder i vissa stall eller till vissa hästar, kan detta stämma..?! Isf kan ju det kanske vara ett alternativ (kanske lite dyrt men...)
Fast det med kompostkvarnen är nog enklare....

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
705
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
514
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka