kan en häst få ont i ryggen pga bakknäna?

Sv: kan en häst få ont i ryggen pga bakknäna?

Nu har jag inte fått hela historien men jag har också en sned häst.

Vi höll på med kiropraktorer, massörer, masserade själv i 1,5 år för att få loss alla spänningar som detta medfört, och hovis gjorde allt för att försöka balansera fötterna som växte dåligt. Till slut fick han ledinflammationer och vet tyckte slutligen att han skulle avlivas utan att eg ha hittat felet - vi hade dock kommit med en teori som vet använde sig av.

Den sommaren tog vi ut en ny hovslagare för att våran var utomlands och han bara skakade på huvudet. 3 timmar senare var hästen nyskodd och man såg på HONOM att det var skillnad. Han fattade ingenting. :D Visste inte ens om han kunde gå. Ut i hagen med försiktiga steg och sen drog han iväg i full fart. Efter det behöll vi hosivs som nu skott honom i 3 år och hästen är klockren. Tom. ryggvet som vi har haft sen innan är förvånad över hur fin han är och säger att är det nåt vi ska hålla fast vid så är det denna hovslagare.

Och då var ändå den förre hovslagaren duktig, han testade både det ena och det andram engagerade sig och försökte allt med olika skor - ffa gjutjärnsskor med klack. Och det visade sig att han istället bara hade försämrat hästen med sin skoning/verkning.

Det ena leder till det andra. Snedhet leder till värk nånstans, som leder till felbelstning, som leder till värk nån annanstans som leder till annan felbelastning som leder till överbelastning och snart har man en häst med tusen spänningar, överbelastade leder, ligament, muskler, snedheter överallt och värk värk och åter värk. Det är därför det är så extremt viktigt att man alltid tar sånt på allvar och alltid går igenom hästen årligen.

Så visst kan din hästs snedhet innebära onda knän och därefter ont i ryggen. Eller tvärt om. Lederna tar ju stryk snabbt.

Hur växer hästens hovar? Lite, mycket, ojämt? Berätta gärna. Hovarna är en viktig informationskälla och kan tala om mycket om hästens allmänna välmående och ffa hur hästen belastar sina ben. Har du bilder på hovarna? Vad är det för utformning på "kilskorna" som du beskriver att hästen fått? Hur ska de underlätta för hästen?

Min häst skoddes med sula när vi köpte honom men tänk efter själv vad resultatet blir. En snedbelastad och snedmusklad häst. Bara för att du sätter på en sula så betyder inte det att hästen blir rak. I de alldra flesta fall är benen egentligen lika raka men nånstans har en snedhet orsakat problem så att de ser olika långa ut. Och en snedhet kommer alltid att innebära problem och felbelastning oavsätt om du försöker kompensera benens längd med en sula. Så klok hovslagare säger jag bara, men det var min också och gjorde ändå helt galet. Man kan inte kunna allt.

Det finns definitivt ett samband mellan knäledsinflammationer och smärta från ryggen.

Knäledsinflammation behandlas som andra ledinflammationer, men först måste veterinär ställa diagnosen och kanske göra kompletterande undersökningar för att utesluta skador i leden.

ja, han brukar vara lindad ibland, men vill inet ha han lindad varje dag och de tar inte av lindor på morgonen :cool:

Antar att det är ett fullblod då hon gått med galoppsadel. Är hon kollad med muskelbiospi för att se så hon inte har EMSP? Vid svag EPSM så syns det tyvärr inte på proverna men kan ändå visa sig på hästen.
Detta kan ju ge mycket diffusa symtom, bl.a. det du beskriver.

Skumma hältor, ojämn gång, stelheter, muskelproblem(förtvining eller svårigheter att muskla sig), svagheter, energilösheter, korsförlamningar, patellaupphakningar, koliker, allmänna smärtor m.m.
En del hästar har många symtom andra bara några få. En del kraftiga en del svaga symtom.

Har en avhandling om detta som är mycket intressant.
Det kan vara idé att ändra foderstaten och ta bort all melass och spannmål för att se om den blir bättre.

oj nä jag vet inte ens vad det är.
men spontant efter att ha läst det du skrev upp så känns det inte som det!

idag hade hon ett sår på bakknät också, bingo, hade hon inte ont innan så hon hon det nu :devil:

En muskelsjukdom, väldigt vanlig hos vissa raser, t ex shire och frieser. Drabbar dock inte exklusivt de raserna.

EPSM står för Equine Polysaccharide Storage Myopati och enkelt förklarat så har hästen onormalt hög nivå otillgängliga polysackarider (sockerart) i skelettmuskulaturen.

Du kan googla om du vill veta mer =)

jo tack!

men du fick EN sula, min hovis ville ha på TVÅ...

men idag var jag ute och tömkörde tanten, och hon var så nöjd sååå med sina nya skor :D

min hovslagare :bow: hon hade för gräsliga fötter, å en sko satt på tvären, syntes att hon var på sommarbete :cool: men nu ser hon som ny ut, små söta fullblodsfötter igen :bow:

Men anledningen till att din hovis satte på kilsulor var väl kanske för att få upp den i trakten? Det är bra att få upp dem i trakten om de har bakknäproblem. Sulan som det pratas om i det andra inlägget är förmodligen inte en kilsula efterseom syftet där var att muskla. (har jag läst tråden dåligt ber jag om ursäkt)

Det låter mycket troligt att det skulle vara bakknäna som spökar på din häst. Jag har själv haft/har tre bakknähästar och samtliga har ju såklart haft ryggproblem också stundtals.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 047
Senast: Vogue
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur