kan en häst få ont i ryggen pga bakknäna?

Messy

Trådstartare
Ja, ni ser ju överskriften...

Min senaste teori ang. min hästs ryggont är att hon har ont i bakknäna, antingen mer i det ena eller bara i det ena, och DÄRFÖR vrider ut rumpan åt vänster, och därför får ont i ryggen (+ att ingen sadel passar).

Om man sprutar bakknäna, vad sprutar man med då?
Eller finns det något annat man kan göra för att få det bra/lindra?

Om jag vill hemma-testa min teori, vad kan jag göra då?

Hovslagaren satte på kilsulor (kilskor?) bak...
Hur lång tid kan det tänkas ta innan jag märker skillnad OM det nu hjälper?

Ska man köra tex. arnika efter ridning? eller något annat?

ursäkta mina never ending-teorier ang. min häst ;)
men jag viiiiillll få henne helt bra :) :love:

skriv gärna egna historier/tankar och tips!!!! :bump:

vill bara tillägga att hon har kollats av veterinär med böjprov, höger bakknä UL (hon var med när de övade med nya UL-apparaten på kliniken) men jag tror mer på vänster bakknä, eftersom hon vrider sig åt vänster = vill ha kortare väg med vänster.
Hon är sned i korset, knäckt av kiropraktor, men hon är fortfarande lägre till vänster, mindre musklad på vänster... ville ha en sula på vänster bak för att få upp benet + ändra rörelsemönstret, men det ville inte hovslagaren).

Senast ändrad:
Sv: kan en häst få ont i ryggen pga bakknäna?

Min Ena Häst är en " knä häst ".
han har också tendens att gå snett med rumpan.
Men det försvann efter att jag börjat anlita en kotknackare !
Nu jobbar jag vidare med hans luftrör som blivit urusla !
Ingen vila ingen ro.........

Hej från hambo

hur många gånger fick du behandla och hur frekvent, innan du märkte resultat?

ja men det är väl tjusningen med häst, alltid är det något :p
hoppas du hittar något bra för det :)

Styvhet i ryggmusklerna brukar vara det första man upptäcker när hästen känner av bakknäna. Ländryggen specifikt.
Men givetvis kan ju ont i ryggen orsakas av annat också.

Fast om du rider med en sadel som inte passar, kommer inte problemen från grunden av detta?

Sned, ryggont som övergår i ledont?

Varför passar ingen sadel?

låter som min :eek:

hon är röntgad i rygg - inget fel (liiite tätare på ett ställe, men inte KS eller något som borde ställa tillproblem)
hon är sprutad i ryggen med antiinflamatoriskt + muskelavslappnande
tömkörd...

har gjort "allt".... ska nog lägga ner lite tid på bakknäna nu...

Jag har en häst som fått ett ledband avsparkat i ett bakknä. Hon är utförsäkrad pga det och har efter detta reservation i sin försäkring på knäet + ryggen. Ryggen åker tydligen med automatiskt när det är problem med knäna.
Min teori är alltså att ja, bakknän och rygg hör ihop.

tack!

ska ta tag i bakknäna i eftermiddag! (vi har veterinär i stallet, så lyxigt), ska rådfråga denne...

alt. 2, åka till en annan klinik i närheten med super-veterinärer (:love:)

mIn häst gick snett med korset förut och hade varit lite småhalt till och ifrån i 1 månad. Då bestämde vi oss för att ta ut en ET för att kolla han. Det visade sig då att han hade en spänning i höger bakknä, han var även spänd i ryggen och hals bog vänster sida. Efter att han blevit behandlad av ET så blev han rejält halt på v.f och han hade rätatupp korset mkt mer, men var inte hlet rakt. Ringde till vet och det visade sig sen att han hade inflamtion v.f knä och kota och v.b knä. :crazy: Vet inte vad det kom ifrån men han hade gått med en snedstoppad sadel typ 3 -4 veckor.
Tkr det är svårt att veta vart de kan ha ont eftersom det lätt blir sekundära smärtor och spänningar, som man kankse upptäcker före och då kankse man fokuserar på fel ställe. Skulle göra böjprov på alla ben om du inte gjort det och ta ut en massör eller en ET so, ser om den har några späänningar i ryggen. Du skrev att ingen sadel passar, om den då har gått med en dåligt anpassad sadel kan den ju fått ont i ryggen och genom det fått ont i bak knät, eller tvärsom alla muskler hänger ju ihop.

Blev rekomenderad av ET att linimenta baknäna på min häst.

jag har gjort böjprov, röntgat ryggen, ET, massör, akupunktur osv osv osv... har masserat massa själv...
spänd är hon ABSOLUT i hela överlinjen (har blivit miljoner resor bättre). Men i å med att det inte blir 100% bra så börjar jag greppa efter halmstrån, och har tänkt på bakknäna nu...
eftersom de kan ge spänningar i ryggen så kanske inte ryggen är boven i dramat, utan sekundärproblem...

har alltid gått med galoppsadel, sen en bates dressyr... sen tog det stopp på sadelfronten :(

tänk om hon kunde säga var det gör ont!

hmm ja det är inte lätt, min ET ska komma och kolla på min häst imorn för han går jätte hoppigt i ena varvet på böjt spår och går supe fint i nadra varvet. så ska se om han har fått någon spänning någonstans, för han hade nyss ett sår som gick in till ligamnetsfästet och varväldigt öm och hade ont.
Om jag var du tror jag att jag skulle prova att masera mer typ masera hela kroppen, köra punktmassage och se vart hon reagerar. Står om det i boken friskare häst.

jag har gått massagekurs (i några månader)... så jag kan lite punkter och jag kan basic vanlig massage. Har alltid masserat henne, lite för mkt i en period :angel:

så det känns som att jag har rätt bra kontroll på just det, jag vet var problemen är osv, men inte vem som är boven... men ja, bakknäna! skulle kunna sätta pengar på det!

hoppas din löser sig! Back on track är ju annars guds gåva ;)

Hade en ny ET/kiropraktor/massör (en blandning av allt, riktigt duktig kvinna) ute hos min pålle igår. Hon har kännts så otroligt stel senaste tiden så jag kände att jag var tvungen att kolla upp det. Och mycket riktigt, min häst som nu har börjat muskla sig ordentligt, håller på att växa ur sin sadel och kan därför inte muskla sig ordentligt där sadeln ska ligga. Så hon har muskler över allt förutom den "svanka" ryggen :( När hon kände igenom henne påpekade hon att hon var extremt stel i hela ryggen och sa att antingen beror det på att sadeln inte passar, eller så kan det också vara så att det kommer från bakknäna. Hon har en gammal skada fram så då sa hon att det är möjligt att hon belastar knäna fel pga detta och att det gör att hon helt enkelt går fel = fel i muskulaturen i ryggen = stel i ryggen. Hon föreslog först och främst att hitta en bättre sadel och blir hon inte mjukare så skulle hon antingen kollat med vet. och ge henne butta t.ex. eller sätta på såna där kilsulor som du pratar om. Hon har redan en sula på vänster bak eftersom hon musklar sig dåligt i den sidan (precis som din!) pga skadan på höger fram.

Vet inte alls om jag svarade på nån av dina frågor, men kände igen min egen häst i dina problem lite grann så var bara tvungen att skriva :)

jo tack!

men du fick EN sula, min hovis ville ha på TVÅ...

men idag var jag ute och tömkörde tanten, och hon var så nöjd sååå med sina nya skor :D

min hovslagare :bow: hon hade för gräsliga fötter, å en sko satt på tvären, syntes att hon var på sommarbete :cool: men nu ser hon som ny ut, små söta fullblodsfötter igen :bow:

men min ET ville ju också att hon skulle få på sig två! :grin:

men så bra att fossingarna var bättre nu! :D

min häst har BOT till sitt knä där han haft inflamation, sen om det hjälper eller inte vet man ju inte, men men... :grin:

Min häst har nyligen varit halt ena bakknäet och har därför fått ont i ryggen. Han sprutades med kortison och är nu ohalt. Ryggen ömmar fortfarande lite men jag hoppas att det går över inom 1-2 veckor.
Han har blivit behandlad med shockwawe två gånger på kliniken för ryggen och jag masserar + har på back on track.

Om hästen är halt ska du åka till veterinär. Då kan ni göra en ordentlig hältutredning inklusive röntgen av både knä och rygg.
Jag anser ju att hästen först ska behandlas enligt veterinärens rekomendation och att du utöver detta kan ta till alternativa metoder.

Om det är så att ett bakknä felar så kommer du inte kunna få bort smärta i vare sig rygg eller ben förrens hästen är behandlad i knäet.
Grundproblemet måste åtgärdas först.

ja ;) finns nog inget som skulle kunnasitta på där, min hästs knäskydd sitter knappt på under natten i boxen så :crazy:

tips om du har back on track hasskydd eller knäskydd är att linda benet med typ filtpadd eller någon tjock padd, så glider inte skyddet ner! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 047
Senast: Vogue
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur