Kan en häst bli halt av bärrandsröta?

Thera

Trådstartare
Ja, ni ser frågan.

Inte min häst, men en i stallet som linkar på. Vet att hon har haft problem med bärrandsröta hela hösten och undrar om det kan orsaka hälta? Annars är det nåt annat.

(Här skulle jag kunna svära en hel ramsa om hästägare som inte bryr sig, eller försöker hjälpa hästen, men jag låter bli.. )

Sv: Kan en häst bli halt av bärrandsröta?

Jadå, en häst kan bli halt av bärrandsröta. Bakterierna "vandrar" inåt vid en kraftig infektion och benet blir infekterad. (Hände en häst i vårt stall). Det finns kunniga personer här på Buke som säkert kan förklara lite bättre vad som händer.

Om en sk hålvägg har bildats så får inte hovben och strålben det tryck som behövs av hovväggen. Man kan få urkalkningar i dessa ben pga hålväggen. Om det gått så långt som jag beskriver blir hästen halt och antagligen kan den bli det även innan det gått så långt.

Ursäkta men var i hela friden har du fått denna information?

ja, det undrar jag oxå :crazy:

en av hästarna hos oss har för någon mån. sedan blivit "uppverkad" för ett "hålrum" det är nu nästan utläkt/utväxt och det är inga problem alls. har haft den typen av problem på fler hästar under årens lopp. ingen av dessa har fått "urkalkningar" i benen :crazy:

Visst kan de bli halta, precis som vid en hovböld.
Sök i forumet, det finns massor att läsa.

vårt avelsto hade det och var halt. var tom svullen i ett ben tror jag..

Tyvärr av alldelles egen färsk erfarenhet. En hålvägg som går upp nästan hela vägen till kronranden kan få de konsekvenser jag har beskrivit. Tyvärr har jag inte läst något i litteraturen utan ovan har jag sett på röntgenbilder och fått beskrivet av vet. på MK.

Är du säker på att hålväggen osakade urkalkningen??
Kan den (urkalkningen) ha funnits innan?

Säker kan jag förstås inte vara eftersom hästen inte är röntgad innan denna händelse. Men hon har bara urkalkningen på den hov där hålväggen satt. Hon fick vad de kallade en hornpelare som följd av hålväggen och de säger att denna hornpelare urkalkar hovbenet. Så veterinärens tolkning är den jag har beskrivit. Nu hade min häst ingen liten hålvägg och att det blir så här stora konsekvenser är säkert ovanligt. Vi tillfälle funderar jag på att lägga upp bilder och och beskrivningar av det år som konvalenstiden pågick.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2
Svar
39
· Visningar
2 073
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
35
· Visningar
2 069
Senast: Syrax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar