Kan du tipsa mig?

Tibra

Trådstartare
Jag behöver få tips och råd hur man får en häst mer uppmärksam och mer lydbar. En häst som litar på en och väljer mig som sin ledare.

Söker inte någon 7 games trams, utan jag vill ha en riktigt duktig tränare som kan lösa de små "problem" eller vad ja ska kalla det som man har hos sin häst.

Jag har inga större trubbel med min häst, jag vill bara få en bättre kontakt mellan oss, samt försöka förstå vad han menar med sina trams och därmed försöka få honom att förstå mig.

Vet du någon instruktör inte allt för lång bort från mig? Västernorrland är mitt område. Ingen av mina hästvänner känner till någon duktig, gör du?

Vill verkligen lägga ner pengar och tid på detta.

Tack på förhand:bow:

Sv: Kan du tipsa mig?

Jag vet inte riktigt vad det är du vill, om du redan har en välfungerande häst. Jag är ingen nh-person, och känner inte till deras övningar. Jag har alltid arbetat min häst från marken som komplement till ridningen. Enkla övningar som promenera, vända, följa, stanna osv. Jag löslongerar också. När min häst var yngre gjorde jag detta innan varje ridpass. Aldrig någon lång stund, bara så att han blev uppmärksam på mig. Jag har idag en häst som är väldigt uppmärksam på mig och har alltid koll på vad jag gör, vet vad jag vill, kommer allrid när jag ropar, gör alltid det jag ber honom om i ridningen trots att han är en ganska feg och nervig häst. Det ligger mycket tid bakom, men några svåra övningar är det inte.

Lycka till!

Undrar vad för "trams"hästen gör, som du vill få hjälp med?

Är inte heller en direkt NH människa,ej heller expert åt nåt håll,utan
plockat "russinen"ur kakan, från olika tips och råd jag fått!

Oavsett, är mkt hantering från marken nåt jag varmt rekommenderar.
Mkt mys,kel och närvaro i hagen,utan att kräva nåt i gengäld...

Promenera ut tillsammans,gör ngr vändningar, stopp osv...
Kanske lär hästen ngr trick,för skoj skull bara?!

Blir tillvaron med dej rolig så ser den fram mot ditt besök och då
blir den ochså uppmärksam på vad du gör och vad som ska hända
härnäst!:)
Önskar dej lycka till...

Undrar vad för "trams"hästen gör, som du vill få hjälp med?

Är inte heller en direkt NH människa,ej heller expert åt nåt håll,utan
plockat "russinen"ur kakan, från olika tips och råd jag fått!

Oavsett, är mkt hantering från marken nåt jag varmt rekommenderar.
Mkt mys,kel och närvaro i hagen,utan att kräva nåt i gengäld...

Promenera ut tillsammans,gör ngr vändningar, stopp osv...
Kanske lär hästen ngr trick,för skoj skull bara?!

Blir tillvaron med dej rolig så ser den fram mot ditt besök och då
blir den ochså uppmärksam på vad du gör och vad som ska hända
härnäst!:)
Önskar dej lycka till...

Kallblodstravare och nordsvensk över huvud taget har ett hårader psyke och det märks på denna filur. Ibland då ja ska ta han från hagen anfaller han och vänder rumpan till, sådant trams, han tittar gärna åt ett annat håll då vi ska träna antingen från mark eller ridning. Ja har sysslat mer markarbete det har ja, men nu är han helt i andra tankar, han är inte så kvick i huvudet heller tycker ja.

Flytta på honom.

Det låter ju en smula basic, men det funkar faktiskt, en ranghög häst flyttar alltid på en ranlåg.
Så när du gå in till honom i boxen, flytta på honom och kräv omedelbar lydnad, annars så gör du dig stor vevar till med armarna och ser till att hästen flyttar sig bums.
När du leder honom, stanna och kräv att han gör likadant, men han får faktiskt inte komma för nära inpå dig. Din sfär är liksom helig, kommer han tätt inpå, flytta med omedelbar verkan.

Att kela med en häst ger ingen bättre kontakt i min mening då hästar inte direkt kelar med varandra, det fyller ingen som helst behov hos hästen. Däremot hos oss, men det är en annan sak.

Visst kelar väl hästar med varandra? Jag tycker ofta jag ser två hästar stå "skavfötters" och klia varandra i manen t.ex och nog fyller det en funktion.

Hästen får absolut inte vända och slå efter dig!
Prova lite akademiskt från backen,led framåt nedåt runt dej så han trampar in under sej,hjälp till med spö på skenan/kotan,bara peta,inte slå/klapp och beröm direkt när han gör rätt.
Hästen brukar frusta eller fnysa lite försiktigt när du når fram till den.
Sen är nog kallbloden lite långsammare i reaktionen,så du får ha tålamod,låt den tänka efter vad det är du vill.

När jag longerar min häst eller gör saker från marken med honom och han inte har uppmärksamheten på mig så brukar jag "anfalla". Fast inte anfalla så han blir rädd, bara överraskad. Jag gör ngt helt oväntat och vips så har han fokus på mig igen.

Han stannar då ja ber han stanna, han flyttar sig (men otroligt segt) då ja ber han, grundlig lydnad kan han men ja tycker ändå att han liksom
- jaja i min takt och när ja vill
De där anfallen kommer lite då o då, ja tror de är hans sett att busa men samt visa lite dominans.

Fast jag ville ju gärna gå till en tränare. Trickträning är också ett smart sätt att använda sig utav så man får en bättre relation med sin häst. Undra om de finns något sånt i norrlands trakterna.

7games är inget trams, och det är bara en del av en mycket bra metod som skulle kunna ge dig precis det du säger att du söker. Om du orkar ta till dig alltihop.
Mig åsikt är att det inte finns några "snabbfixar" av "små problem".
Antingen så har man problem, och då har man problem, eller så har man inte problem och då flyter allt på precis som man vill med hästen. Och HAR man problem, små eller stora, få eller många, så tror jag att man måste ta sig an det med en helhetssyn.

Om du är intresserad så vet jag en bra i sundsvall, och en (som jag hört) bra i stöde. Du kan ju PMa om du vill ha namn, men jag tror jag tipsat dig om dessa förut...

7 games är inte så "tramsigt" som det verkar...Det är sånt man gör i stort sett varje dag. Sen kan man göra det mer eller mindre plågsamt för hästen i paddocken :devil:

1a leken är när du borstar hästen, låter den äta gräs, kliar den på favoritställen, bara umgås med hästen.

2a leken är när du vill flytta hästen, tex i gången o du flyttar rumpan för att borsta på andra sidan ,*hehe*, kratsa hovarna, sänka huvudet tex...

3e leken är när du flyttar hästen utan tryck, tex om jag går ut i hagen o har hö med mig vill jag ha undan hästarna så viftar jag bara åt dom o dom gör det..

4e leken är när hästen backar ifrån dig o kommer tillbaka...

5e leken är typ longering

6e leken är sidvärtes, det kan ju behövas ibland o det gör man ju.

7e leken är tex när man tar ut hästen ur hagen, du öppnar grinden släpper ut hästen, hästen vänder o väntar o du stänger grinden. Eller lastning i transport typ..

Tramsigt värre eller hur?:grin:

Jag tycker du kan löslongera din häst, få den att vända o ha uppmärksamheten på dig. Har du testat det?

7 games är inte så "tramsigt" som det verkar...Det är sånt man gör i stort sett varje dag. Sen kan man göra det mer eller mindre plågsamt för hästen i paddocken :devil:

1a leken är när du borstar hästen, låter den äta gräs, kliar den på favoritställen, bara umgås med hästen.

2a leken är när du vill flytta hästen, tex i gången o du flyttar rumpan för att borsta på andra sidan ,*hehe*, kratsa hovarna, sänka huvudet tex...

3e leken är när du flyttar hästen utan tryck, tex om jag går ut i hagen o har hö med mig vill jag ha undan hästarna så viftar jag bara åt dom o dom gör det..

4e leken är när hästen backar ifrån dig o kommer tillbaka...

5e leken är typ longering

6e leken är sidvärtes, det kan ju behövas ibland o det gör man ju.

7e leken är tex när man tar ut hästen ur hagen, du öppnar grinden släpper ut hästen, hästen vänder o väntar o du stänger grinden. Eller lastning i transport typ..

Tramsigt värre eller hur?:grin:

Jag tycker du kan löslongera din häst, få den att vända o ha uppmärksamheten på dig. Har du testat det?

Dessa leker använder man väl nästan jämt o ständigt, har alltid gjort på mina hästar o även gått på kurs om detta. Men ja tror faktiskt ja söker något annat. Visst är dessa "lekar" bra och en stor del av hästkommunikation o.s.v:grin:

Men löslongeringen har ja inte använt mig utav denna häst, problemet är vart tusan ja ska hålla till, har ingen paddock eller något sådant, fan att man är lantis:d

Hej igen!

Kan du inte bara hägna in ett hörn av en hage då? Det går alltid att fixa vet du. ;)

Vi har en flyttbar "rundcorrall" av höga trampstolpar och bred eltråd (4cm). Går att trampa ner mitt i hagen eller på gårdsplanen eftersom vi tar ner den sen. Bökigt men vad gör man?:D

Som Toria skriver så gör man ju de här lekarna varje dag med sin häst...

Vårat vbl kan vara väldigt nonchalant och "gå på" typ OJDÅ, stod du där?

för att han ska få tänket att man faktiskt ska respektera sin mattes"revir" och vara uppmärksam så har vi släppt honom lös i paddocken och påkallat uppmärksamhet. I början fjantade han bara runt och skulle hem till kompisen.
Men jag gav mig inte, så fort han visade intresse för grinden eller kompisen så vifta jag med pisken mot baken och pekade vart han skulle. efter att han fjantat runt så slällde han sig stilla och tittade på mig frågande.. exakt som jag ville att han skulle göra.

till slut efter ett tag så kom han fram till mig och sänkte huvudet. sen var det gosdags ;)
Det var lektion 1 som är början på tilliten och ledarskapet

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 648
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 703
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
946
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka