På senaste har den här frågan poppat upp från flera olika håll och vi har pratat "när kan man rida egentligen?".
Jag vet ju att då jag var 9 år och gick på ridskola "kunde ju jag rida".
Idag vet jag inte riktigt hur jag definierar det där med att kunna rida.
Är det när man kan överleva på en häst i alla gångarter, är det när man rider en viss klass, är det när man kommer bort från korrigering och bara kan rida på instruktion, etc etc?
.
Underbar frågeställning!
Framför allt eftersom olika människor har så olika mål med sin ridning. För inte så länge sedan hade jag ut en kvinna som ville prova att vara "medryttare" på någon av mina hästar. Hon beskrev att "rida, det kan jag!" Och visst kunde hon säkert "åka häst" på en beskedlig häst på skogspromenader vilket är en trevlig sysselsättning. Hon hade dock inte förmåga att få min snälla men outbildade frieser att hålla näsan på rimlig nivå utan det blev rygg ner, huvud upp, hals bakåt vid tygeltag. Så hon hade en annan uppfattning än jag. Det blev ingen fortsättning.
Jag tror helt enkelt inte att det finns ETT svar på din fråga om när man "kan rida".
I min värld är jag en medioker hobbyryttare. Jag har ett gäng olika hästar vilket ställer vissa krav på min flexibilitet om jag vill kunna "dressyra" vilket jag vill. Jag har utbildat fem eller sex hästar av olika ras till LA-nivå i dressyr. Fjordingar, kallblodstravare, connemara. En basjkir som i stort sett klarar LA även om jag är långt från nöjd. Tre av mina hästar är startade MSV C dressyr med mediokra resultat men inte "görabortsigresultat" och utifrån deras förutsättningar helt OK. Och som sagt, jag ser mig som en högst medioker hobbyryttare.
Om jag "kan rida"?
Nja.
Jag kan rida in hästar av olika raser till att bli trevligt grundridna och trevligt lyhörda och trevligt mjuka i munnen och trevligt intresserade av hjälperna på relativt kort tid. Jag kan grundutbilda hästar upp til LA nivå på ett ganska trevligt sätt och på relativt kort tid. Har fått den positiva kommentaren "väl matchat!" av domare när jag ridit LA:1 på femårig fjording och hamnat på plats 13 av 19 startande (övriga var betydligt äldre "halvblod") vilket väl får vara något slags merit i sammanhanget.
Jag kan rida in och rida till, på nivå upp till LA, hästar som anses vara problemhästar och lite knepiga.
Jag kan inom överskådlig tid få en stressad och spänd häst att bli skapligt avslappnad och fungera för hobbyridning.
Men jag kan antagligen INTE rida en topp-häst med mycket gång, skulle antagligen studsa som en gummiboll om det är för mycket ryggaktivitet. Det är tryggt och bekvämt att hålla mig till medelmåttiga hästar av raser som inte har så mycket gång.
Så kan jag rida?
Ja, på medioker hobbynivå.
Jag tror att svaret på frågan "när kan man rida?" behöver besvaras med en lite längre kommentar i stil med
"Jag kan rida hobbyridning i skogen" (outtalat utan att ramla av eller utan att tappa kontrollen)
eller
"jag kan rida skolade hästar på LB-nivå i dressyr"
eller
"jag kan rida utbildade islandshästar och få dem att hålla takt och tempo och gångart"
eller
"jag kan utbilda westernhästar upp till B-nivå"
eller liknande.
"Jag kan rida" utan att relatera till någon nivå blir en omöjlig kommentar.