kan detta vara patellaupphakning??

grådis

Trådstartare
En kompis till mig har en shettis som helt plötsligt har börjat ramla omkull tillsynes utan anledning. hon är dock stel/låst i ett bakben efteråt. Hon blir två nästa år. Hon ska ev slaktas denna vecka pga detta, eftersom hon inte är försäkrad (klumpigt). Jag tycker det är synd på en så ung häst om felet går att åtgärda.
Hjälp!

Ja det kan vara patella svårt att säg så här utan att ha sett det. Varför slakta hästen? En enkel op som görs i boxen.Varför inte sälja henne då till någon som är villig att operera det om det skulle vara patella? :confused:

Hejsan! Ja, detta låter som patellaupphakning. Min new forestponny fick det när han var fem år. I början fattade jag inte vad det var, vänster bakben var helt rakt när han skulle gå. Han fick själv lite panik och förstod inte vad som hände. Veterinären sa att han skall hållas igång, inte vila, om han ska vila ska han skrittas. Han sa att man kunde operera, men det behövs inte om hästen inte har jätteproblem med det. Nu märker jag sällan av det (han fyller 12 nästa år). Det kan märkas på vintern om det inte går att rida så mycket och han mest står stilla. Det är väldigt vanligt att unghästar får detta, troligen så i detta fallet oxå. Ha dé! :)

Det kan också vara ett fel på nacken. Hästen kan då ramla och ha problem med bakbenen. Kolla upp/röntga nacken på den.

Vet ej om det är patellaupphakning som hästen har.. Har aldrig sett någon häst som har/haft det. Min pålle hade det när han var unghäst.. Nu är han 8 år och det märks inte att han har haft det.. Det går ju att operera bort.. Det är ju synd att slakta en häst för något som går att åtgärda..

bör vara patella, det går att operera men jag har hört att det inte brukar vara så lyckat. min shettis fick det när han var två. men nu har han det bara ibland på vintern när han har vila o är stel på morgonen. men motion löser den saken, o en stark bakkärra som kan "hålla ordning" på knät.

Tack för alla svar!!
Jag ska försöka övertala henne att skänka lilla pållen till mig, om det inte är försent.

Kan vara patella, men om du nyu får hästen tycker jag också att du ska kolla så att den inte har något fel på balanssinnet för då kan det ju bli väldigt jobbigt för den framöver!! =)

Jag har inte hört talas om att de trillar vid patella upphakning, däremot att benet släpas efter/bakom är vanligt. Det finns ju "vingelsjuka" (finns annat namn) som gör att hästen helt plötsligt trillar ihop helt utan anledning. Det har jag sett på en travare och den fick avlivas. Det är någon form av rubbning på balanssystemet.

Våran lille vän var alldeles strakbent på morgnarna i två tre-årsåldern. Särskilt när det började bli kallt ute. Hade en hästkiropraktor som fixade det med några knyck. Sen var han broblem fri tills nästa vinter. Har märkt att sista vintrarna har det knappt märkts alls. Troligen p g a att han rids mycket och är i god konition. När det var som värst tog det 10 min ut till hagen.

aj aj aj, det kan vara slinger. kolla i nya ridsport special under ataxi, eller sök på slinger el ataxi på nätet. vid patellaupphaklingar ramlar de inte omkull hur som helst, dessutom syns det kanska tydligt att det ena bakbenet inte fungerar medan det andra är friskt.

Läste faktiskt ett reportage i senaste ridsport om något som skulle kuna stämma in på vad du beskriver om "din" häst läs artikeln så kanske du kan få vägledning där =) ...

Som jag har förstått så har detta hänt när hon skulle ut på morgonen. Hon är inte vinglig eller okoordinerad i rörelserna annars.

Tror inte att det är patellaupphaking, lutar mer åt slinger eller ataxi, men en veterinär bör absolut kolla på hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 347
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar