kan det verkligen vara så här?

J

Jaba

att ett grovfoder skördats i slutet av juli (i Gävle) har en kvot på 7,3?:confused:

Proverna var tagen med borr och jag skickade med allt.
Kan proverna inte ha varit riktiga endå eller var det sen blommning på gräset här iår?

JAg hade räknat med en kvot runt 5 kanske till o med 4.

Sv: kan det verkligen vara så här?

De kan stämma om det nya gräset som kommer under ifrån hunnit växa så mycket att det har kommit med vid huggningen.

Det var inte en andraskörd då? För i så fall är det inte alls orimligt.

För en förstaskörd så sent känns det skumt högt men det kan också vara en vall med mycket baljväxter i t ex. Att det tidigare på året skulle ha varit skyhöga värden på proteinet. mendet känns inte helt rimligt. Vad är värdena?

Nej det är föstaskörd.
värdern:
5,9 MJ kg/foder
43 SMrp kg/foder
2,6 CA kg/foder
1,4 P kg/foder

Övriga värden stämmer med vad vi fått alla andra år som dock ha skördats veckan efter midsommar.

KAn jag se på kalsium eller fosforvärdet om det är mycket baljväxter med?

Det har ju varit ett bra år för rödklövern i vallen så det är nog ingen omöjlighet med de värden du anger. Artsammansättning, gödning, mognadsgrad... Det är ingen exakt vetenskap att odla vall!

Hög andel baljväxter (ex klöver) brukar ge något högre innehåll av kalcium men ditt foder har jag inga onormala värden där. hellre då att Ca är lite lågt.
Du kan ju lätt se själv om du har mycket klöver i höet.

Som oki skriver så brukar kalciumet vara högre om det är mycket t ex klöver. Och det är det ju inte.

Antar att det är ett hö-/ensilage? För är det ett hö är ju energin väldigt låg.

Jag skulle fodra efter de värden du fått men vara lite extra uppmärksam på hur hästarna ser ut.

Jag svarar alla:

Det är ett hösilage med 65% ts.

Det är ganska mycket baljväxter men dock inte klöver. VAd jag kan se eller kunde se på åkrarna.

För övrigt är det samma åkrar som tidigare. Som gödslats och puttsats som tidigare. Sås någon av dom om är det med samma växtkombination som tidigare.
Skillnaden är bara att tidigare tar vi tagit efter midsommar och nu 1,5månad senare.

Kanske man ska sattsa på att ta in grovfoderet så här sent i stället!:rofl:
Har faktist inte haft så här bra proteinvärde tidigare.

Kanske man ska sattsa på att ta in grovfoderet så här sent i stället!:rofl:
Har faktist inte haft så här bra proteinvärde tidigare.

Jag skulle föreslå att du tar en förstaskörd i juni istället om du vill ha bra proteinvärden, du kan ta en andraskörd ungefär nu och få lika bra värden. Man bör titta på vallens mognadsgrad istället för att titta i almanackan om man är intresserad av proteinhalten.

Ja det kan det... Mkt baljväxter, sen blommning eller nytt gräs underifrån kan ge det resltatet du fått.

Vi sådde i april-maj i år, och tog höet 4 augusti, fick en kvot på 8,4 :smirk: (då är det de två första aspekterna som spelar in)

JO, men hallå tror du jag är alldelses dumm eller?

Anledningen till att skörden blev så himmla sen är ju att det enbart har regnat hela sommaren!:cry:

Dessa vallar är dock inte nysådda.

Vi hade tänkt slå den nysådda vallen oxå men det fick vi inte pga ogräsmedelet som hade använts.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 169
Senast: cf234k
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 263
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 500
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka