Kan det verkligen vara så här??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Domaren
  • Startdatum Startdatum
D

Domaren

Det här inlägget kommer från ett en annan tråd, och eftersom jag inte vet någoting hur man kör travare så kanske ni kan tala om hur till vida det stämmer eller inte.

"Ju hårdare du drar, ju snabbare springer travhästar för så är dom inkörda - släpper du kontakten med munnen ska hästen sakta av."

Nej det är fel uppfattat!
När man kör har man hästen på bettet , det betyder att man har kontakt med hästens mun och hästen tar stöd i bettet.
En travhäst ska inte springa fortare ju mer man drar, utan när man drar bromsar man... när man släpper efter ökar man, men man måste (i många fall) fortfarande ha hästen på bettet och hjälpa den med det stöd den får i bettet... *svammlar* Det betyder alltså att när man ökar, slänger man sig inte framåt och ger hästen fria tömmar, utan eftergiften är mindre, men klart tydlig för hästen...

Nej det där stämmer inte, för då skulle vi se många travhästar skritta i mål, eftersom man ibland "slänger" tömmarna till hästarna. Då galopperar många ochså.......

Däremot så finns det hästar som svarar med att öka och ligga på hårdare ju mer kusken tar i dom. Men det gäller väl inte bara för travare? Som hos "oss" som hos "Er" gäller det att vara mjuk och fin i handen. En ryttare som är hård i handen har ofta en häst som är hård i munnen. Samma hos oss.
En häst som Pullar och ligger på hårt, kan med ett par fina körhänder bli lugn(are).
hälsningar gulan fd.gulla

Generellt är det inte så men det finns ju avarter även här.
Hade en amatör som provade min häst i ett provlopp och fick ingen fart alls på honom över upploppet. Jag som stod på stallbacken blev orolig för att det var något fel på hästen, men si det var det inte för kusken berättade att den här hästen är minsan inget att hålla på med. Varför inte undrade jag såklart, jo det var ju så att han inget hade att ge på upploppet. Funderade lite och svarade sedan att han(kusken) drev ju inget(oerhört lat häst) fick till svar att jodå, han hade minsann "knyckt" till hästen i munnen i sista sväng.... :confused:
Kan ju tillägga att det var både första och sista gången han körde mina hästar, men jag har sett honom med sina och där fungerar hans teknik. :crazy:

Ja, fast lite sanning finns det i det men inte direkt "ju hårdare du drar" men generellt kan man väl säga att många hästar tar i lite extra då man drar fast dem på bettet. Personligen gillar jag sådana hästar som man måste dra fast lite på bettet och inte bara slänga tömmarna åt. Visserligen kanske man ger dem fria tömmar men på något sätt har man dem ändå lite fastdragna på bettet :confused: . Vad konstigt det där lät :confused: . Man släpper av hästen fast har den ändå friskt på bettet.

Jag har mängder på exempel på hästar som endast går då de är på bettet.Speciellt en märr som jag hade som tvååring som ägarna inte fick någon fast alls på :smirk: . De satt och körde på henne flaxande med halvlånga tömmar och fick inte hästen att trava 2 minuter ens :crazy: .Jag hade inte alls några problem att få fart på henne, det var bara sitta och dra fast henne på bettet och smacka på henne så travade hon 30 utan problem :D .Ägarna frågade hur jag gjorde varje gång jag körde eftersom jag fick sådan fart på henne.. :D
Så ja, i princip, tycker jag att det är lite så att ju fastare du håller i tömmen desto mer gåvillig blir hästen. Man får ju liksom ett gensvar framåt då du "rycker" fast hästen på bettet och det tycker jag är en korrekt inkörd häst och en häst med rätt inställning. Sedan finns det ju självklart lika många bra som man inte alls ska köra på bettet utan gärna springar på slaka tömmar och ju mer du ger efter desto fortare springer de men personligen tycker jag sådana hästar känns lite fjuttiga och flegmatiska att köra..men det är mina erfarenheter..
mvh jesse

Jag tycker man har de på bettet precis som när man rider, men visst om man panikdrar i tömmarna utan eftergift så får man ibland samma effekt som när man rider vilken häst som helst att hästen försöker springa ifrån en.

Jag har själv travare men 9 halvblod inackorderade i mitt stall, varav jag rider en 4 åring ett par dagar i veckan. Jag tycker inte där är någon direkt skillnad, det är vad man lär hästen. Om Nissan(hbl) försöker sticka, och jag bara drar i tyglarna, ja då springer hon fortare/mera, men om jag tar och ger, dvs halvhalter och eftergift så stannar hon. Precis så är det med mina vbl med. Nissan är ägd av en duktig dressyr ryttare som äger alla 9 hbl i mitt stall, och som tävlar medelsvår A mm, så jag tror inte att hon är fel inriden på något sätt

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
872
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 912
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V