Kan det vara synen som är dålig?

break_a_leg

Trådstartare
En äldre häst som fungerar bra när man rider ut i fullt dagsljus eller när belysningen är bra i ridhuset. Glor lite i ridhuset när inte all belysning är på eller i ridhus som inte har lika bra belysning som det den är "van" att gå i. Rider man ut i skymning kan den blir lite halvhysterisk och inte vilja gå fram. Vill inte gå rakt in i vissa duschspiltor däremot går det bra att backa in.

Kan det vara synen som börjar bli sämre? De äldre hästar jag själv har ridit (20+) har inte direkt visat några tecken på sämre syn.

Sv: Kan det vara synen som är dålig?

Rimligt antagande. Haft häst med nedsatt syn, kunde ha liknande beteende med ryttare som hästen inte litade på.

P Döben

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 972
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 784
Senast: Lobelia
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka